lördag 30 maj 2026

Denna underbara tid!

 Vilka dagar! Börjar med gårdagen. Var inbjuden att delta i kollegorna AW. 

- Du som går så mycket, du måste ju vara med, tyckte man. Vi ska gå en del av Jälmåleden och sedan grilla lite korv vid en av kollegornas fritidsstuga.

Lät ju kul! Härligt väder, så jag bestämde mig för att  ta elcykel, den milslånga sträckan till samlingsplatsen. Det är verkligen ljuvligt att cykla i sol och mer än tjugo grader i luften.

Det blev en fin seneftermiddag/kväll med de yngre kollegorna. Konstaterade att jag lätt kunde vara mamma till de gravt medelålders kollegorna och mormor till de yngsta.  Så roligt att umgås med alla åldrar.

Jag cyklade hemåt innan kvällen blev för sen. Några glas bubbel hade fägnats oss under kvällen, och visst gjorde de extra bubblorna i blodet att det gick extra lätt att trampa uppför backarna.

Här kommer lite bilder från den fina kvällen..





En sann glädje att få uppleva gemenskap, rörelseglädje och vackerhet, trots att man inte längre hör till de ungas skara.

Så blev det lördag. Jag har under flera år tänkt att det vore roligt att åka till Munkängarna på Kinnekulle för att få uppleva när ramslöken blommar.  Senast som vi träffade svägerska och bror, så framförde svägerskan samma önskan. Och så blev det bestämt att vi skulle åka till norra Västergötland för att uppleva ramslök i blom.

Vilken otrolig upplevelse. Man måste ha upplevt det för att förstå vilka mängder av blommor som trängs tätt, tätt intill varann. Doften! En mild lökdoft.

Vi var förstås inte ensamma på Munkängarna. Området var stort, mycket, mycket större än vad jag kunde föreställa mej, så man upplevde det inte alls som överbefolkat. 

Sagolik, skulle jag säga att Munkängarna är, just i denna tid.











Är så glad att den resan blev av!

Falkängarna i Hällekis har jag också hört talas om. Vi körde fram och gick längs de gamla fina husen, på gatan enbart som rymmer hantverksbutiker. Annki och jag gick in i en av butikerna, och kvinnan som för dagen skötte butiken, tipsade oss om att även guckuskon blommade.


Vi tackade för tipset. Men först var det dags för en sen lunch. Vi kollade om det fanns plats för oss på populära Kinnekullegården. Vi fick plats på altanen. Härlig utsikt och nära till buffématen. Kantarellsoppa, sill och sallader, varmrätt ( lax, kött, potatisgratäng och otroligt goda grillade grönsaker) samt efterrätt. Det blev fyra olika tallrikar, med olika smaker. Så gott!



Så var det dags för dagens bonus, den ovanliga guckuskon.  En orkidé, som jag aldrig tidigare sett. 






Så vackert. Ovanlig blomma. Delar av kronbladen ser verkligen ut som skor! På nedersta bilden, så ser man ramslök lysa vit i bakgrunden.  Så ramslök fanns lite överallt, inte bara på munkängarna.

Dags att vända hemåt igen. Men ett foto till ville vi ta. Ett foto på ett av alla blommande rapsfält.



Roger, bror, körde från Rångedala. Det blev en tur på ca 25 mil. Det kändes inte så långt, då man satt bekvämt i en bil och åkte genom så mycket vackerhet.  Sex mil enkel väg hem till oss.... C-E hann hem precis när den viktiga cupfinalen mellan Arsenal och PSG startade. Den håller på än. 

Underbara dagar i årets bästa och vackraste  tid.


18 kommentarer:

  1. Vilken härlig kväll och så härliga bilder! När det gäller kollegor tycker jag att åldern är ovidkommande även om de yngre har bättre partykondition ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag cyklade hemåt halv åtta. De andra höll ut till tiotiden. Så visst är det så.. Mycket bättre partykondition på de yngre. Sen handlar det nog också om personlighet.. God kväll!

      Radera
  2. Så fin kväll med kollegor. Numera tycker jag det är vanligare att träffa alla olika åldrar och det märks inte så stor skillnad.
    Visst är det häftigt med ramslök, hur den brer ut sig och tar plats. Den är både god och vacker.
    Det var en lång resa ni gjorde. Men har man trevligt går tiden fort.
    Ska bli spännande att komma till Kivik några dagar, där är nog både äpplen och ramslök överblommade.
    God sen kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gick bra att åka. Det är så fint att åka på mindre vägar. En stor del av Västergötland är öppet landskap. Det är nästan bara i våra trakter som det är mycket barrskog.
      Förstår att ni längtar till Kivik nu.
      Önskar er en fin söndag!

      Radera
  3. Så trevligt med kollegorna, klart du ska vara på AW så mycket som du har jobbat,
    Jag har varit i Kinnekulle och tittat på antal trädgårdar och herrgård.
    Fina dagar i fint väder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många fina stora gårdar kring Kinnekulle! Vi har ett fint landskap, Västergötland. Eller du kanske bor i Bohuslän, du som bor på Hisingen. Vet inte riktigt var gränsen går...zHa rn fin söndag!

      Radera
  4. Bara trevligheter för er. Alltid kul med AW och utflykter. Och så kul för oss att ta del av dessa. Kram, Lisa

    SvaraRadera
  5. Ramslöksfälten var helt otroliga! Kram

    SvaraRadera
  6. Det går nästan inte att ta in - att naturen kan skapa något sådant här. Överväldigande.
    Tack för fina bilder och nytt tips. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ni tid, åk till munkängarna i veckan.Obeskrivligt! Säkert mycket mindre folk ute under veckodagarna.Guckoskon finns på en plats som heter Hjälmsäter. Även det ett naturreservat.

      Radera
  7. Otroligt vackert med ramslöken. Här i mina trakter finns de inte i vilt tillstånd, men jag har läst mig till att de kanske går att odla.
    Guckuskon däremot, såg jag ett flertal av när jag bodde på Frösön. Så fint att få se de mer ovanliga blommorna. Men ockå de blommoande rapsfälten. Otroligt vackert.
    25 mil kan kännas långt.Men ni fick ju så bra utdelning av turen, så det var värt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns inte så långt när det är 25 mil tur och retur. Och så fin natur kring småvägarna. Samt 12 mil extra för C-E och mej. På väldigt kända vägar. Och vackra så här års.
      Läste att guckusko är vanligare norrut. Vilken upplevelse att se den ovanliga orkidé.

      Radera
  8. Visst är det en ljuvlig tid! Bara att njuta! Och det vackra vädret bidrar förstås. Trevligt med aw tillsamman smed kollegor. Och just att umgås över åldersgränserna tillför så mycket; både för oss äldre och de yngre. Har liknande här i dels vår Promenadklubb och även lite andra vängrupper.
    Munkängarna är verkligen vackra. Har förr varit här under flera resor jag lett när jag var guide och reseledare. Och att se denna ramslök är mäktigt. Likaså att se guckuskon.
    Har nu i veckan som varit spenderat 10h på en större båt , på en Skärgårdsexpedition i Stockholm ytterskärgård där vi kunde plocka ramslök. De fanns mängder. Bara några få var i blom så det gick fint att få med sig påsar hem.
    Att det är en bit att åka märks ju inte så mycket om målet lockar.
    Önskar dig en bra ny vecka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här fanns ju inte möjlighet att plocka. Men jag känner ju mej själv... hade nog inte använt den.
      Skaraborgstrakten är ju en otrolig trakt....där finns både kultur och natur. I massor! Kram

      Radera
  9. Många och ljuvliga bilder! Känns som om man ville stoppa tiden nu när det grönskar så friskt och fräscht.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände så när jag var ute och gick i doften av syren och rönn. Kram

      Radera
  10. Fina bilder på vackra områden. Skaraborg är fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Skaraborgs tycks ha allt, både natur och kultur.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas