söndag 10 maj 2026

What a difference a day makes...

 What a difference a day makes ! Den gamla låten kom upp i mitt huvud, då jag gick utomhus på förmiddagen. Igår var det ju gott och varmt och soligt, idag var det grått..och framförallt kallt. En sådan skillnad!

Nåja, de sista av fröerna i annuella blomsterlandet/ grönsakslandet blev sådda. Jag tyckte att jag köpt på mig alldeles för mycket blomsterfröer, att jag inte skulle få plats med alla. Det är tydligt att fröportionerna blivit mindre. Jag sådde ganska snålt. Hoppas nu att det är bra grobarhet på fröerna. Fick det att precis räcka till.

Hade hoppats på regn från gråa skyar. Skulle vara bra för det nysådda. Det kom en skur på eftermiddagen, stora tunga droppar, men den var alldeles för kort för att göra någon nytta.

Gick ut på promenadrunda efter lunch. Med hoddie och trekvartsbyxor på. Det var kallt i början, men men lite fart och uppförsbackar, så blev det lite varmare. Men... What a difference a day makes. I går, vid femtiden, tog jag en mycket behaglig promenad iförd shorts och kortärmat. 




Det stod en spann pioner utanför Hemköp, då vi köpte nybakta frallor, väg till Värnamo i tisdags. Eller rättare sagt, pionknoppar. Tre stycken knoppar för 70 kr.  Köpte med en liten bukett till dottern, som fyllde år förra veckan. Kollade om det fanns kvar då vi åkte hem på kvällen. Jodå, det fanns det. Röda, vita... och påfyllt sedan morgonen... rosa knoppar. Köpte två buketter.  En ren chansning. För det var ju inte säkert att de skulle slå ut. Tänkte jag. Och det såg mörkt ut. Knopparna var kompakta ända fram till i fredags. Men igår morse, så hade något hänt. En rosa pion var helt utslagen. Flera andra hade börjat vika ut de första kronbladen.

What difference a day makes...även när det gäller pioner. 

Fin låt! Tre versioner.  Inte så stor difference...

10 kommentarer:

  1. Bra låt. Den kom i huvudet så fort jag läste rubriken.
    Pioner är så fina☺️om inte två av våra tre, levererar i år heller så byts de ut.
    Mycket kyligt idag. Nu är det 9,8 ute, klockan är strax halv nio. Har kommit några futtiga regndroppar, men ikväll skiner solen från en blå himmel.
    Godkväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kall vind! Ska det vara så kallt, så kunde det väl iaf REGNA. För det behövs!
      Vi har några olika pioner i trädgården. Men de är inte så hållbara. Så jag plockar aldrig in dem i vas. Dessa köpa är ju riktigt hållbara, tycks det.
      God kväll.

      Radera
  2. Dagarna skiljer sig åt, sol men mycket svalar nu.
    Förståeligt att mindre fröer per påse, dyra saker att producera, mindre spill så.
    Några saker har kommit upp, sniglarna hållit si borta, bra med torka och kyla.
    Pioner är så vackra, har lite egna, men inte än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra pioner är inte så hållbara. Bonnpionenen står sig bara en dag. Den andra några dagar. Får avnjuta dem utomhus.
      God kväll!

      Radera
  3. Den gamla låten minns jag ... Ja, det kan vara skillnad på dagarna men för det mesta blåser det kallt här. Men då kan man alltid värma sig med vackra pioner som du gjort. Roligt att de slog ut, det kan ju som sagt vara lite si och så med det.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyra utslagna nu. Få se im de sista två också slår ut! Men oktober Men två tredjedelar som slår ut. Kram

      Radera
  4. Tack för påminnelsen om den låten!
    Till oss har regnet hittat och det har regnat i princip hela dagen. Ett mycket välkommet och välbehövligt sådant även om jag hellre promenerar i sol. På långpromenaden var det regnkläder som gällde för både två- och fyrbenta.
    Pioner är så vackra och hör till mina favoritblommor.
    Önskar en fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu regnar det här, sedan några timmar tillbaka. Sitter under takfönstret och njuter av ljudet av regndroppar.
      Nu kan det regnar ett par dagar och sedan bli varmt och soligt igen. Få se om den önskan uppfylls...God eftermiddag!

      Radera
  5. Så fina pioner. De är vackra ute i landet.
    Vårt fina väder, den har tagit en paus. Rått och kallt. Igår fick vi 16 mm regn, välbehövligt. Idag är det bara blött i luften. Eld i vedspisen, funderar på att eld upp i den öppna spisen också, måste bara hämta in mera björkved. Ha en fin mormor-tisdag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en bra mormorstisdag. Inte speciellt jobbigt när pojkarna är stora. Men de tycker att det är gott att komma hem när skoldagen är slut, två gånger i veckan. På fredagar hämtar alltid någon av föräldrarna. Lagom med tre dagar på fritids...
      9 grader som högst idag. 15 mm regn igår. Ja så är det ibland med vädret I både maj och juni. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas