Gick hem från skolan före det att eleverna slutat idag. Det hör till undantagen, jag anser att alla lärare ska vara på skolan under den tid elevrena finns där, även om den egna klassen har en annan lärare. Jag har många gånger argumenterat mot att man kan förlägga sin arbetstid, så att man har icke arbetsplatsförlagd tid på elevernas arbetstid. Tyvärr tycks det så att egen bekvämlighet går före sunt förnuft, jag kommer ingenstans i detta resonemang.
Min tisdagsarbetstid var inte slut, men mina "med-elever-arbetande" kollegor tyckte det var helt ok att jag drog hemåt en halvtimme före skol-sluttid.
De senaste veckorna har bestått av betydligt mer än 45 timmars arbete - och då kan man ju ge sig själv kompensation för detta medan det finns möjlighet att ta en promenad utan pannlampa....
Väl hemkommen tog jag kameran med och gick ut och letade efter så mycket ljus som möjligt....
I skolan hade jag mött ljuset ett antal gånger under dagen - fast då mera bildligt.
Insåg i morse att all skoltid före jul i det närmaste är helt intecknad. Och 5-6an som skulle redovisa sina arbeten om ett land i Europa! Så det blev snabba ryck - eleverna blev indelade i små grupper och fick sedan 40 minuter på sig att förbereda redovisningen. Snacka om bra redovisningar..... flera hade "expertframträdande" i TV-program ( med reklaminslag, fattas bara annat), någon hade frågetävling, några diskuterade lämpliga semestermål och en grupp redovisade (i intervjuform) Storbritannien på engelska. Det var så jag rös, när jag såg och hörde de två flickornas ( en 5a och en 6a) framställan.
Och så pratas det så mycket att dagens barn kan och vet så lite, jämfört med hur det var förr. Jag hävdar motsatsen - barn vet och kan mycket mer än någonsin tidigare - men de kan andra saker än tidigare generationer. En naturlig del i utvecklingen - en utveckling som går snabbare än någonsin.
Ett annat ljus visade sig när mina sexor kom för sig själva och en elev påpekade ett uttalsfel som femmaneleven vad det gäller redovisning av Storbritannien, hade gjort. Så bra att ha uppmärksammat detta, och så bra att inte säga något direkt till eleven. Jag har i tidigare klasser haft elever som istället för att applådera den utmärkta redovisningen, direkt skulle ha påtalat det begångna felet.
På no lektionen om LJUS, så gjorde vi experiment och pratade om ljuset brytning i vatten. Alla elever visade stort intresse och kunde dra precis de slutsatser som jag ville att de skulle dra. Något som jag aldrig skulle ha kunnat göra i sexan. Jag hade varken haft förförståelse eller abstraktionsförmågan.
Vad hittade jag då för ljus på promenaden? Jo;
Janssons katt med ett ljusprytt fruktträd i bakgrunden.
Ljuset kom vid horisonten, när jag kom upp till toppen av Flathultshöjden.
Vid Stockremma kunde man se mycket ljus i samband med solnedgången.
Väl hemma så lyste det ljusprydda, sedan många år uteväxande julträdet, så fint.
Om två veckor, så vänder vi åter mot ljusare tider! Oj, vad tiden går fort!