För ett och ett halvt år sedan genomförde mina elever TIMMS. Då var det vår och eleverna gick i fyran.
Det var en dags information i Göteborg, för oss lärare, inför den stora undersökningen av elevernas kunskaper i matte och no. Lite kul var det allt att åka tåg ända till storstan, det är ju inte så ofta man gör det. Biljetten fick jag skickad till mig, jag beställde den via en viss kod... skolverket betalade förstås resan.
Det var mycket hemlighetsmakeri med testet, det var också kodat.Eleverna skulle inte ha samma prov, tror att det fanns sex-åtta olika versioner.... man skulle inte frestats att kolla på varandras lösningar.
Det var ett matteprov och ett no ( fysik, kemi, biologi) prov, på samma heliga datum. Om jag inte minns fel, så skulle elever från 60 olika länder delta i provet... som det hade tagit år att ta fram, för att samma uppgifter skulle passa elever från hela världen.
36 minuter skulle man få jobba med varje prov. ( tror att jag fuskade lite med tiden...jag är synnerligen emot tidsbegränsade prov, de visar inte rättvisa kunskaper, eftersom vi är lite olika snabba i tanken vi människor. Och det är inget fel att vara lite mera långsam...)
Naturligtvis har det här provet fallit i glömska, tills jag för några dagars sedan fick ett mail: Nu skulle resultatet på TIMMS tillkännages, genom en presskonferens på skolverket kl 10.00 den 29 nov.
Oj, vilket pådrag det blev. Våra fyror har förbättrat sina matteresultat med femton enheter ( vet inte vad en enhet betyder.... kan knappast vara antal rätt iallafall...) medan no-resultatet ligger kvar på samma nivå som tidigare.
Politiker slår sig för bröstet, både nuvarande och tidigare utbildningsminister. Mattelyftet lyfts upp till stjärnstatus... och media skriker ut : ÄNTLIGEN PÅ RÄTT VÄG IGEN!
Jag ler lite överseende. och känner mig samtidigt rätt förbaskad. Fakta framgår inte, och absolut inte i fetstil.
- Det är inte årets fyror som har kollas, det är elever som nu går i sexan.
- Vi ligger fortfarande under de sextio ländernas medelresultat i matte.... och det är riktigt allvarligt!
- Vad det gäller no ligger vi något över medel.... men visst borde vi ha ambitionen att komma ännu högre upp?
- Vad innebär begreppet "enhet" vad det gäller TIMMS-bedömning.
- Mattelyftet var under sitt genomförande i de flesta skolor, då TIMMS-undersökningen gjordes i april 2015. Det var en bra fortbildning på många sätt, men lämnade de elever som inte har det så lätt för matte tämligen utanför. Det var och är en jättebrist.
- Politikernas påverkan... nja... en tämligen ny läroplan visserligen... men knappast speciellt påverkande för resultatet. Vi borde ju ha kommit över nationernas medelvärde om vi nått stigen till den rätta vägen.
Inte mycket att fira alltså, eller ens bry sig om. Precis som det var med PISA-undersökningen för några år sedan. Media och politiker - och Skolverk - tar alla dessa tester på alldeles för stort allvar, anser jag.
Massor av pengar läggs ner på TIMS, PISA, PEARLs och vad alla undersökningar heter.
Jag önskar att dessa pengar kunde läggas på de elever som behöver extra stöd i skolan, i stället. Det tror jag skulle vara det bästa sättet att förbättra elevernas kunskaper.