söndag 11 februari 2018

Artighet


Tråkigt fotoväder! Inte mycket till varierande motiv i vintertråkvädret. Så man får ta vad som finns.... Ganska spännande bild egentligen, den här ovan.

Aktivitetsarmbandet  kräver sitt. 10 000 steg. 8 km, 2500 kalorier....... Försöker göra den digitala enheten någorlunda nöjd............ lyckas ganska bra de flesta dagarna. Tycker att 10 000 steg, 2500 kalorier,  skulle göra lite nytta rent anti-tjockleks-mässigt. Tycks vara marginellt....men om man undantar att önskad "mindre-tant-storleks"-effekt uteblir, så är det sannolikt ganska bra med en krävande digital apparat på handleden . För visst är det nyttigt att vara ute och röra sig.


Under det att jag jagade steg mellan 7500 och 10000, för en stund sedan, så kom jag att tänka på ett av mina tillkortakommanden. Min brist på artighet och allmän hyfs.
- Hur är det med dej? -Hur är det? - Hur mås det?
Det är frågor som ofta ställs av artighet.
Jag ställer aldrig sådana. Med undantag för om jag vet att någon är krasslig eller om personen låter förkyld. Då frågar jag förstås, för jag är lite intresserad  av mina medmänniskors hälsa.  Men det där med artighetsfraser, som egentligen bara är just sådana, det har jag väldigt svårt för.
- Hur är det med Anna-Lena?
- Det är bra.
Kort svar. Fast jag egentligen kunnat svara. - Jag har lite ont i ryggen. - Jag är lite irriterad.....
När jag talat om att jag mår bra.... vilket jag ju oftast gör ( och det är jag tacksam för)... så borde jag då ställa motfrågan. - Hur är det med dig då? Den frågan ställer jag aldrig. För jag är inte intresserad............
Överhörde ett samtal i matsalen i veckan:
Mattant till elev:  Hur är det med dej idag då?
Elev: - Tack, bara bra. Hur står det till med dej då?
Mattant: Det är bara bra:

Just då önskade jag att jag gett mig själv en lika bra uppfostran, som den här pojken hade fått. Ett föredöme.


Digitala enheter uppdateras med jämna mellanrum. Synd att man inte kan det med tanter också. Och lägga till lite extra programvara av naturlig artighet!

2 kommentarer:

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas