Bild är ett tacksamt ämne att "undervisa" i. Jag skriver undervisa inom citattecken - jag är för dålig på bild för att säga att jag kan ge mina elever riktig undervisning. Ibland tror jag att det är bra att jag har ett bättre bildsinne än vad jag har förmåga att framställa en bra bild -ja, om jag inte ha en kamera till hjälp förstås, för då kan det med teknikens hjälp bli riktigt snygga bilder.
Terminens första bildlektion i den 25 elever stora fem-sexan blev till genom inspiration av en av mina bloggande elever. Hon hade lagt ut en fin bild, gjord i photoshop, på en glass. En enkel och tilltalande bild, som gav mig idén att låta eleverna använda olika slags färger; akvarellfärg, täckfärg, vaxkritor, oljepastellkritor, färgpennor, blyerts eller tuschpennor för att göra tre små bilder, föreställande samma föremål. Jag visade hur jag målat tre likadana glassar, där jag använt 1. täckfärg och tvättsvamp 2. oljepastell 3. akvarellfärg. Den tredje bilden var klart finast, den var jag riktigt nöjd med. På det sättet kom vi också att prata lite om att övning ger färdighet...
Terminens första bildlektion i den 25 elever stora fem-sexan blev till genom inspiration av en av mina bloggande elever. Hon hade lagt ut en fin bild, gjord i photoshop, på en glass. En enkel och tilltalande bild, som gav mig idén att låta eleverna använda olika slags färger; akvarellfärg, täckfärg, vaxkritor, oljepastellkritor, färgpennor, blyerts eller tuschpennor för att göra tre små bilder, föreställande samma föremål. Jag visade hur jag målat tre likadana glassar, där jag använt 1. täckfärg och tvättsvamp 2. oljepastell 3. akvarellfärg. Den tredje bilden var klart finast, den var jag riktigt nöjd med. På det sättet kom vi också att prata lite om att övning ger färdighet...
Sen samlade vi en antal sommasubstantiv på vita tavlan.
Alla eleverna tycktes ha förstått uppgiften och med stor iver, sittandes inomhus eller utomhus , målades solar, glassar, solglasögon, grillar, körsbär, flaggor, blåbär, fiskar mm. Tre stycken likadana små bilder. Efter ca fyrtio minuter arbete var de dags för redovisning av resultaten. Jättefina konstverk. Många av elever tyckte allra bäst om oljepastellfärger - kritor som sällan används i skolan numera - det blir så kladdigt. Ingen elev hade använt sig av tuschpennor.... också en intressant iakttagelse, eftersom de gärna använt de stela färgpennorna under tidigare år.
En elev hade missuppfattat uppgiften. Han hade gjort tre bilder; Ett träd som växte i gräset, framför en blå himmel. På nästa bild fanns samma träd, men gräset hade blivit blått och himlen röd. " Detta är domedagen" sa eleven, när han berättade om sina bilder. På den tredje bilden så var himlen och gräset i normal färg, medan trädet hade blå stam och rosa krona. "Framtidsträdet" förklarade eleven.
Nästa veckas lektion är klar. Alla ska få göra två likadana bilder och förändra färgerna - från bild nummer ett till bild nummer två!
Utveckling sker i kreativa missuppfattningar eller genom att våga gå egna vägar.
En gång, i min lärargärnings absoluta begynnelse, så satte jag betyg i sexan. En elev var outstanding på att göra vackra bilder. MEN han gjorde inte alltid som jag sa att skulle göra. 24 år gammal, med stor brist på erfarenhet och förnuft, så fick han BARA fyra i bildbetyg. För att han inte följde mina instruktioner....
Gissa vad han gör idag?
Rätt! Idag är han en framstående konstnär!
Det är fantastiskt vad olika färger ger olika resultat! Olika färg på något så självklart som himmel och moln ger en overklighetskänsla, och jag kan nästan säga en otäck känsla gör sig påmind. Det ser hotfullt ut på de bilder som inte har naturlig färg...konstigt att man kan uppfatta det så.
SvaraRaderaBra tips om arbete med bilder och färger. Jag har svenska, men i och med att det är min mentorklass i år 6, kan det jobba med lite olika saker på min lektioner. Kommer nog att annama det förslaget.
Klassen känns bra och vi var idag ute under eftermiddagen och hade olika övningar och åt hamburgare. Det var mycket lyckat =)
Ha en fin helg/ Bodil
Vilka bra bilduppgifter! Ska absolut "stjäla" dem till min sexa. Vi börjar med att göra ett klasspussel. Alla har fått en pusselbit att fylla med färg. Deras namn ska finnas med klart och tydligt men de ska också visa genom illustrationer, färger och mönster något om sig själva, vad de gillar och hurdana de är. Här kan de vara lite hemlighetsfulla och bara antyda så får vi andra tolka bilden. Sedan ska vi pussla ihop bitarna till klasspusslet och sätta upp på väggen.
SvaraRaderaGlömde säga: Ha en skön helg och koppla av från jobbet!
SvaraRaderaInga