Hade "vakten" ( avskyr det ordet - men alla vet vad jag menar ) i matsalen i går. Inget stort uppdrag - man ska vara i matsalen under den tid som eleverna äter - vara behjälplig om det behövs. Oftast äter jag samtidigt som eleverna, nästan alltid äter jag av den mat som serveras - MEN ibland händer det att jag värmer min egen mat i personalrummets mikro och sedan äter den tillsammans med eleverna i matsalen. Inget alls konstigt för barnen....
Igår hade jag med mig C-Es fantasiskt goda rotmos och Vaggeryds nästan lika goda köttkorv, och tänkte äta denna restmat i stället för den (goda) soppa som barnen serverades.
MEN se de gick inte, för från och med igår var det stopp för all medhavd mat att inmundigas i skolans matsal -FÖR det kune finnas ägg i maten och då skulle den som är äggallergiker bli dödssjuk.
Nu är det så att vi inte har några äggallergiker på skolan, vi har överhuvudtaget inte någon med allvarlig allergi. Ändå gäller helt plötsligt detta, från en dag till en annan. Jag anklagar inte vår trevliga "mattant" - hon gör sitt jobb ... men medge, detta är ju inte klokt .... naturligtvis skulle vi vidta alla nödvändiga åtgärder om vi hade haft ett allegiskt barn/vuxen - men som det nu är, ja, då blir det bara dumt, dumt, helsjukt!
Förnuft, flexibilitet - det måste finnas många människor som inte har en aning om att de orden finns....
Ett annat exempel... i veckan fick vi veta att fyra lärartjänster ska dras in i vårt rektorsområde inför nästa läsår. Ingen förstår hur det ska kunna funka, vi arbetar idag mer än vad vi egentligen mäktar med för att få verksamheten att fungera. Ändå känns det som om man inte lyckas ge alla elever det de behöver! Hur ska det bli nästa år ... ja, ingen förstår... och det är tydligt att våra fritidpolitiker inte alls fattar. Kan bara inte fatta att de kan ta på sitt ansvar att svika ( speciellt de elever som utvecklas lite långsammare) på detta sätt. Vad får det för konsekvenser för framtiden?????
Det finns ett sätt att lösa problemet - bibehåll lärartjänsterna + utöka med en speciallärare på varje skola - finansiera med att höja skatten med en krona. Tror också att det blir lite pengar över till vård och omsorg om man genomför en rejäl skattehöjning....
Vi måste ju reagera - alla vi som jobbar inom skolans värld. Hur? Jag är ju lite feg... och undrar om det är OK för mig som kommunanställd att skriva insändare och ta upp problemet.... Eller kommer jag att bli kallad till makthavare och få på moppe ......jag är tjänsteman och ska vara solidarisk mot de beslut som fattas.... Jag vet inte .... MEN NÅ´N MÅSTE VÄL FÖR SJUTTON GUBBAR REAGERA!!!!!
Sen blir det ju ändå mer snett när man se hur pengar fördelas utifrån vem som styr över dem. I C-Es och hans brors skog ska det bli en bredare trädfri gata för järnvägsspåret. Berättade att pengar ramlat in i slutet på förra året - och nu är det dags igen..... Sammanlagt 160 - 170 000 kr -EFTER SKATT! För en sträcka på en knapp kilometer!!!! Här är det statliga pengar som används.
EU har kostat på mig 50 000 kr under senaste året - resan till Sevilla om en och en halv vecka inräknad. En av mina bekantskaper från Londonresan hade fått en närmare halv miljon kr, eftersom han och hans klass vunnit ett av de priser som finns att hämta i e-twinningsammanhang. ( Och som jag ska åka till Sevilla för att ev också få - jag tror att Schoolovision kammar hem något pris, där)
Helt sjukt, helt oetiskt - för extravaganser finns det pengar - för basverksamheten finns det inga.
För att avsluta med något trevligare, så besökte jag igår eftermiddag en plats där jag spenderade flera tusenlappar, köpte orkideer, resväska, kaffebryggare, schampo, hantlar, jeanskjol, laxröra..... ja, sammanlagt blev det 116 artiklar. När jag åkte hem, halva vägen i trevligt sällskap med äldsta dottern som initierat utflykten, så kände jag mig mycket nöjd med mina inköp. Att det dessutom var minimalt med kunder i det stora varuhuset, gjorde att det kändes riktigt roligt att handla. Jodå, Ullared är absolut värt ett besök i halvåret - men man måste ha gott om tid och vara stadd vid kassa.
Känner igen din beskrivning. Vi får inte heller äta medhavd mat, men vi måste sitta vid bordet inte gå runt. Vi är inte vakter på patrull. Frågan är vad vi är.
SvaraRaderaPengar och pengars fördelning blir jag aldrig klok på. För mig är det inte besparingar man gör. Spara gör man när man sätter undan medel för ett visst ändamål. Nedskärningar är det vi får, minskning av våra tilldelade resurser.
Håller med dig om att det kändes konstigt att inte få äta medhavd mat i matsalen längre. Borde ju inte vara några problem när vi inte har allergiker...
SvaraRaderaHar fixat så att det går att kommentera på min blogg nu utan att vara inloggad, tror att det ska funka i alla fall.
Ha det bra!
Spara är det ord vi nog får höra mest gånger av vår rektor när vi har APT. Men vad är egentligen att spara? Det kan vara att använda en stor del av kapitalet nu, på ett annat sätt vilket ger besparingar i framtiden. T.ex. att ha kvar den personal som finns nu, detta för att säkerställa att de elever som behöver stöd nu kommer att klara det i framtiden, utan så mycket resurser. Det måste ju vara bättre än att ta bort hjälp nu när den behövs och kanske rasera ett fortsatt intresse för skolan!
SvaraRaderaMan kan se det på olika sätt, jag gillar Kristinas blogginlägg =)
Det är så vi ska se det!! http://kristinabjorn.blogspot.com/