... var det i Grimsås bygdegrd i kväll. Därtill fri fika, fri frukt ..... eller rättare sagt, alltihopa var gratis. Och det är vi inte vana vid.
Kanske var det därför som det var så få människor som kom på föreläsningen - vi var väl ett femtontal som lyssnade på Gunnar Böhms diskussionsföredrag om hur en liten by kan hjälpas åt att stödja och skapa meningsfullhet och bra gränser för barn och ungdomar.
Det var väl inget nytt som sas, men han sa det på ett tilltalande och lättlyssnat sätt.
Vuxna ska vara vuxna förebilder, föräldrar ska vara vuxna och inte vara ungdomar de också. Barn behöver värderingar och normer - att rätta sig efter och att protestera emot.
Föreläsaren är psykoterapeut och jobbar på ungdomsmottagningen i U-hamn. Han träffar många ungdomar i sitt jobb, många ungdomar som inte mår bra. En anledning till att inte må bra, att inte känna värde, är de krav som skolan ställer. Skolan kräver att man ska vara självständig i sitt kunskapsinhämtande redan i tidiga åldrar, och vi bedömer alla efter samma mall - stämplar med godkänd, icke godkänd, väl godkänd.
Vi bekräftar eleverna/barnen ( och även i andra sammanhang än skolan) mer för vad de gör än för vad de är.
Det kändes härligt att i den lilla församlingen få säga sin egen mening om skolans nuvarande form - att jag tycker att det där med bedömningar, mallar och lika mål för alla är helt åt pepparn, och att jag inte alltid tror på det jag tvingas göra.
Fortsätter att tänka på Gunnars syn på skolan. En syn som han tillägnat sig genom att lyssna ungdomars erfarenhet och känslor.
Vad håller vi på med egentligen? Hur medvetna är vi om vilken skada skolan gör .... ? Är det inte dags att starta en proteströrelse mot skolans bedömningar .... som bara ska bedöma det man kan och inte det man är. Så fruktansvärt kall och oempatisk värderingsgrund .... dessutom grundläggande för framtida livsvillkor.... Tror att jag ska starta en Facebook-grupp "Lärare mot kall kunskapsbedömning. Se människan i stället." Eller vad gör man ..... det enda jag gör är ju att jag tar alla nationella bedömningsmallar med en stor nypa salt. Bra diagnosverktyg - för fortsatt lärande i basämnen- inget annat.
Intressant och positivt med någon som väcker gamla och nygamla tankar och som startar upp till diskussion..... Länge sedan man var på en föreläsning - evigheter sedan en sådan var gratis. Många år sedan vi fick en föreläsning genom skolan, som kompetensutveckling. För på våra kompetensutvecklingsdagar ska det nötas och blötas läroplan .... och det är ju inte speciellt utvecklande för någon som inte tror på vad den står för.....Men det är väl bara att fortsätta att jobba på det sätt som man tror är det bästa .... hur det än är, så har det funkat bra hittills. och skolledarkarriärdrömmen, den gav jag upp för länge sedan....
Synd att jag missade föreläsningen, hade varit intressant att gå på den.
SvaraRadera