Engelska, svenska, matte .... jag vet vad mina elever kan och vilka brister de har ... och jag kan bedöma detta efter konstens alla regler och efter de omdömeskrav som ställs på oss lärare.
So och no - och musik - ska jag också bedöma .... och varje gång jag skriver i bedömningsverktyget, Info Mentor, PODB, så vet jag att jag far med osanning vad det gäller dessa ämnen. Jag har inte koll på vad mina elever kan - jag har inte koll på vad jag ska bedöma. För nog är det så, att även om eleverna har ett prov och presterar ett bra resultat på dessa, så kan mycket väl kunskaperna - och då även de kunskaper som leder till att man kan se hur saker hänger ihop - vara borta några månader efter provet. Och då anser inte jag att eleven har nått de kunskapmål som efterfrågas....
Så här står det i kursplanen som mål för åk 5:
..... känna till grunddragen för valda delar av svensk historia och nordisk historia...
.... kunna berätta om hur män, kvinnor och barn levt och tänkt i skilda miljöer och tider....
Femmor och sexor läser historia gemensamt, så jag tänkte att jag skulle utarbeta en test utifrån dessa två mål, som avslutning på den historiaperiod vi haft i so.
Det blev inget bra resultat. De blev ett riktigt dåligt resultat t.o.m.
Jag berättade för barnen avsikten med testet. Det var inte för att "sätta dit dem", utan för att helt enkelt se om min positiva bedömning i so håller. Vi har idag diskuterat varför resultatet blev så dåligt. Det beror inte på ointresse- de flesta eleverna tycker att historia är intressant och kul.
Man glömmer bort det man läst och vilka kunskaper man tillägnat sig.....
En annan intressant aspekt var att eleven med dyslexi hade det bästa resultatet - det näst bästa resultatet hade den elev som tyckte att historia är riktigt tråkigt. Att dyslexi inte bara är ett handikapp -utan t.o.m. kan vara positivt -om man ser sitt handikapp som en normal del av sig själv och lär sig leva med det - det kunde man även läsa om i lärartidningen denna vecka.
Eleven som inte gillar historia, är högpresterande i alla ämnen .... och naturligtvis var det de dessa barn som kom ihåg mest och kunde dra de flesta slutsatserna. Men dyslexieleven var mer högpresterande - trots att den eleven ligger i mittenskiktet vid förberedda prov. Den eleven hade den klart bästa "hårddisken".....
Detta är så intressant, tycker jag.....
Min bedömning då .... ja, vad händer om jag kryssar i att hälften av eleverna inte nått kunskapsmålen.... ? 95 % hade nått dessa mål, om provet varit ett förberett prov, och eleverna haft möjlighet att läsa på.
Här behövs hur mycket diskussion som helst ..... Hur viktigt är det att kunna den svenska historien? Vad ska vi bedöma ... den faktiska kunskapen, provkunskapen eller förmågan att tillägna sig kunskap ( om än bara för stunden, provet, redovisningen...)Funderade på hur mina egna döttrar, med goda avgångsbetyg från gymnasiet och universitetsstudier därefter, hade klarat det.... Är ni beredda att testa J och K......?
Frågade också eleverna vilket ämnen de föredrar, so eller ämne. Till min förvåning, så föredrog 75 % av eleverna i 5-6an so. Detta trots att jag tycker att jag och kollega J har haft bra nolektioner, men mycket kreativitet och experiment..... Detta gör mig också synnerligen fundersam - varför är det så?????
På måndag ska vi fortsätta att testa historiakunskaperna. Först ska var och en få möjlighet att enskilt skriva om Sveriges/Nordens/ Världens historia. Därefter ska man få sätta sig i grupper, 2-3 st, och gemensamt skriva. Ska bli spännande att se vad det blir av det.
I eftermiddag var jag i Tranemo och handlade på Kvantum. En tjej gick omkring och bjöd på Premium-godis. Riktigt fint godis, som kostar 20 kr/hg.
- Det kan väl inte vara svårt att få folk att smaka på det här? sa jag till "godistjejen".
- Det är inte alls så lätt, blev svaret. Många tackar nej.
Vilket också gör mig fundersam. Vad är det för värld vi lever i, när man inte uppskattar det riktigt goda ??? Ska man bli tjock, så är det väl ändå på goda kalorier?
Intressant diskussion om bedömning. Tycker att det är det enda vi pratar om nuförtiden. Det är svårt att bedöma elevernas kunskaper. Vad är det som finns där sparat i "hårddisken"? Eller ligger det kanske bara i en "temp-fil"? Det kanske inte är så konstigt att eleven med dyslexi fick så bra resultat. Han eller hon fick ju kämpa för att tillägna sina kunskaper. Många elever idag verkar tro att kunskaper hoppar på dem utan att man behöver jobba för det, upplever vi på vår skola. Var finns kämpaglöden idag?
SvaraRaderaBedömning är en sak som vi också diskuterar flitigt. hur ska man bedöma? Och vad ska man bedöma? Vi satt i måndags och skrev LPP-Lokal Pedagogisk Planering. Vilket innebär att man utgår ifrån målet och sedan skriver hur man kommer dit. Alla ämnen började med ett bra arbetsområde och fick sedan förklara hur vi jobbade och efter det strävansmål i ämnet och "allmänt". Det är säkert mycket bra, men det är ett stort arbete innan man skrivit ned all arbetsområden...men nu har vi börjat.
SvaraRaderaIntressant med dyslexieleven...men man ska aldrig bli förvånad =))
Håller med dig...ska man få kalorier i sig kan det verkligen vara av goda saker =)))