Idag hade jag prov på prov.
Jag sa det till eleverna när det var dags, att det var första gången för mig också som jag gjorde denna typen av prov... eller som jag kallar det "slutredovisning" av ett område.
Vi kollade på kunskapskraven vad det gäller försök/experiment i fysik.
Det krävs det att man ska kunna planera och formulera enkla försök, genomför dessa, dokumentera i ord och bild, jämföra med andra och föreslå förbättringar.
För egen del tyckte jag att det var en tämligen utmanande uppgift att "hitta på" ett experiment om ljud och hörsel. I allafall med den spartanska utrustning som finns i skolan.
Eleverna lottades i grupper två och två... en femma och en sexa.
De allra flesta grupper kom igång väldigt snabbt, efter det att vi haft en inledande gruppdiskussion.
De planerade och formulerade undersökningar som t.ex. handlade om att påvisa ljudvågor genom att spänna en ballong över en burk och sedan strö salt ovanpå, försöka spränga mina medhavda IKEA-vinglas med sin röst ( nä, det lyckades inte...), någon kollade hur många ljud man kan få av en ballong ( oräkneliga) och någon kollade vilka ljud som framkallade röd varning på det uppmonterade ljudkänsliga örat i matsalen.
Dokumentationen gick som smort, många begrepp som vi jobbat med inom område "ljud" användes, man jämförde och kom fram till att man upptäckt ungefär samma saker.... och man kom på enkla förbättringar.
Så provet på det nya sättet att göra prov på, det föll väl ut.
Vi kollade mot de på väggen uppsatta Big five-förmågorna och kom fram till att man använt flera delar av alla fem, minst av informationsdelen.... för den har vi redan jobbat mycket med.
På tisdag blir det mer prov på ljud... en skriftlig del också.... Kanske är det lite överambitiöst och onödigt, jag kunde se och tolka många förmågor genom prov-provet.
Man lär sig efter hand, hur man ska handskas med läroplanen, förmågorna och kunskapskraven.
Tackar sociala medier för att jag kommit så här långt i tänket, känner mig verkligen på väg att "erövra" läroplanen och göra den till min egen. Även om jag inser att jag hela tiden måste tolka, värdera, pröva och ompröva.
Jag gillar väl också läroplanen. Tycker du fått till en bra arbetsgång. Idag samtalade jag med sexorna om förmågan att "reflektera över livsvillkor, samhällsförhållanden och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används". Det blev en givande diskussion. Vi "befinner" oss i Sydafrika just nu och ska snart redovisa det arbetet. Ska bli spännande att lyssna på deras redovisningar. Ha en bra helg!
SvaraRadera