Lite ledigt blev det på "höstlovet". Beroende på att jag har inarbetad kompetensutvecklingstid sedan flera år tillbaka, och genom att jobba extra länge i måndags, så kan jag idag ta ut lite av den för länge sedan inarbetade tiden.
Önskar att vi hade fyrtiotimmarsvecka.... då skulle aldrig det kunna bli så här dumt... jag måste jobba extra - på tid jag aldrig kan ta ut för den ingår i min arbetstid på 45 timmar i veckan - för att kunna ta ut den tid som jag lagt ner på fortbildning efter arbetstidsförlagd tid, för flera år sedan.
Läraravtalet är helt vansinnigt dumt... vi kan aldrig säga att vi jobbar för mycket ... för vi har inget egentligt tak... och trots att vi jobbar hela dagarna utan rast, helt enkelt för att det inte går att få ut rast, så måste vi formellt sätta in en halvtimmes rast....
Det allra värsta är lönerna. Hörde igår att städerskan har 1000 kr lägre lön än läraren som utbildat sig i fyra år och jobbat ungefär lika länge. Som ni förstår, så är det inte städerskans lön jag vill år.
Tycker att lärarfacken är riktigt dåliga. Vilket gör att jag inte är med i något fackförbund. I årets löneavtal skulle man förstås satt ner foten och tagit ut lärare i strejk, inta bara bockat och tackat för att man fått till en högre procentuell löneökning än andra yrkesgrupper detta året.
Visst kostar det att betala lärare dyrt, men långsiktigt kostar det nog ännu mer då unga, duktiga pedagoger lämnar yrket ... och de studenter som skulle bli bra ledare för nästa generations barn, de väljer andra, mer lockande och lönande jobb.
Sjuksköterske-eleverna ( är det bara i Borås) har sagt att om de inte får 24000 kr i ingångslön, så flyttar de till Norge.
Bra initiativ!
Lärare till Norge? Vet inte om det funkar... men det beror säkert på vad man undervisar i.
Jag är iallafall för gammal...
C-E köpte nytt fågelbord i samband med att han köpte höstens första säck med fågelmat.
Matgästerna har hittat till det nygamla födostället ... katterna har fått ett ställe att kontrollera. För flygande fåglar är kattdjuren ofarliga.
Tog "Gunnars väg", svängde höger mot Remmabo kom ut på landsvägen och svängde sedan i från den, in på den fina skogsvägen mot Stockremma och sedan hem. Tror att det blir en runda på 9 km.... var ute i ungefär två timmar, så det kan säkert stämma.
Hade både hälsoväst och stavar och njöt verkligen av att kunna gå så långt utan att ha det minsta ont i ryggen. För ett år sedan, och mindre än det så gjorde det ont, bara jag gick en liten bit och jag hade svårt att kontrollera högerbenet. Konstigt att det kan bli så bra utan läkarinblandning ... fast jag hade ju förstås hjälp av sjukgymnast att komma igång med träning....
Jättekul att arbeta efter nya läroplanstänket och dess förmågor... ett helt annat tänk än tidigare... MEN riktigt pestigt med att sätta betyg.
Träffade en person i början på veckan och kan efter det mötet berätta följande historia:
Två små flickor började skolan. De var födda sent på året, på samma dag och av samma mamma.
Skolan blev riktigt jobbig för de små flickorna. De hängde inte alls med de elever som var större och var födda tidigare på året. Under åren som gick så blev skillnaden mellan dem och de andra eleverna allt större. Det var problem med läsning, med matte, med engelska... ja med allt. Inte ens gympa var riktigt enkelt... musik var absolut ingen höjdare, bildlektionerna var de bästa... där var det ingen större skillnad på tvillinglickorna och de andra i klassen.
Läraren bekymrade sig över hur det skulle gå med barnen, mamman grät på "kvartssamtalen".
Idag är de små flickorna doktorander på två olika instutitioner på Stockholms universitet.
De här flickorna visste att de var "sämre" än sina kamrater. De slapp se det som betyg på papper, för även om lärarn som de hade, gärna vill se så mycket positivt hos varje elev så att den inte vill sätta underkända betyg, så hade det varit omöjligt i detta fallet.
Elever utvecklas inte efter samma mall, det går i trappsteg och en del tar dessa trappsteg senare än andra.
Elever som av någon anledning utvecklas långsammare, ska inte behöva straffas med ett F i betyget!
Det handlar f.ö. inte bara om utveckling... sociala problem ... och det kan vara en så vanlig sak som föräldrars skilsmässa, sätter ofta stopp för möjlighet till att fungera bra i skolan.... De ska heller inte straffas med Fy-betyg.... och det ska heller inte den som sliter och ändå inte riktigt kommer ända fram... ännu.
Vem vill arbetsgivarna ha, den som är outtröttlig eller den som bara gör vad den behöver?
Vem vill arbetsgivarana ha, den som tar egna initiativ eller den som bara gör det som den blir tillsagd att göra?
Vem vill arbetsgivarna ha, den som bryr sig om anbdra eller den som bara bryr sig om sig själv?
Alla vet vid det är laget vad jag tycker om betyg, men det är risk att ni får höra det fler gånger.
Och ska det vara betyg, då ska även det entreprenörella och det sociala betygsättas. Men det gör man väl inte i andra länder och då finns inte den grenen med i betygspoängstävlingen länder emellan. För det måste väl vara därför vi har infört betyg... att ha att tävla med andra med.
Vad betyget egentligen står för, det är ytterligare en fråga.... står det för de förmågor/kunskaper eleven besitter över tid eller bara den förmåga/ kunskap eleven besatt vid redovisningen av aktuellt ämne/tema.?Där skiljer det sig, framförallt vad det gäller de "duktiga" eleverna. Jag har testat... det var inget kul resultat!
Hade fått ett mail från vår nye bildningschef, ett utskick till alla lärare, där man redogjorde för tanken om den nya skolorganisationen. Vilka skolor som ska läggas ner, helt eller delvis. Vår skola i Grimsås, den blir kvar som F-6-skola. Det känns bra ... och alldeles självklart dessutom.
Lite ljus kvar ... tar nog en kort promenad också, och kollar hur plankan som sargade benet i lördags är sågad. Så här års känns det som om man vill utnyttja ljuset!