Idag är en sådan dag.
Visst finns det saker som jag bör göra, i första hand att planera klart tema Stormaktstiden, som ska påbörjas nästa vecka.
Planeringar tar mycket längre tid än vad de gjorde förr. Jag vill ju gärna se till att ha ett genomtänkt förhållningssätt till förmågor och kunskapskrav utifrån det material vi jobbar med. Förr var det mer att göra frågor/ uppgifter, där man kunde hämta svaren i lärobokens text.... och sedan upprepa detta på provet. Nu får man tänka lite annorlunda... men det är en utmaning.... även om det känns som om det tar lite för mycket tid. Samtidigt är det så tillfredsställande att se att det funkar i klassen. Själva skoldagen blir också lite mindre slitsam, när arbetet väl är igång.
Visst har den nya läroplanen utvecklat mig som lärare.
Egentligen har ingen läroplan tidigare spelat någon större roll för mitt sätt att agera i klassrummet. Tror att jag många gånger "gjort rätt" ändå, men detta har varit mer beroende på trender och influenser än beroende på vad som stått i läroplanen.
Under utbildningen, som jag gjorde vid 19-22 års ålder, så fattade jag nog aldrig det där med att det fanns en läroplan. Även om vi var tvungna att köpa en, 1969-års läroplan, så använde man den sällan... och jag var säkert inte lämpad att utbilda mig till lärare vid så unga år. Under mina första år gjorde jag/undervisade jag på samma sätt som min lärare Bertil Karlsson hade gjort under mina mellanstadieår.
Under det att ålder - och förhoppningsvis - en smula visdom har infunnit sig, så anser jag att man innan man påbörjar lärarutbildningen bör ha jobbat några år eller på något sätt praktiserat, gärna i skolmiljö.... Men så funkar det inte....
Många av mina kollegor har haft andra jobb innan de utbildade sig. Jag beundrar dem som bestämde sig för att läsa till lärare, många gånger efter det att de bildat familj och haft både pluggande och småbarn att ta hand om.
Vid femtionio års ålder så har jag slängt Jante åt sidan och slår mig då och då för bröstet; Jag är en bra lärare. Det tog mig ett antal år att nå dit, och jag vet att jag har ett antal brister ivissa förhållningssätt, men kunskapmässigt och socialt har jag sedan ganska lång tid fått klasser som funkar alldeles utmärkt.
Ibland kan man undra hur jag förtjänat dessa fina elever.... men det har faktiskt gjort ... vid mogen ålder inser jag att jag jobbat för att förtjäna dem.
Om lärare och elever inte funkar ihop, ja, då blir det inga bra resultat, vare sig kunskapsmässigt eller socialt...
Funderade lite på hur man får en klass att bli en väl fungerande enhet och kom fram till följande:
- Peka med hela handen.
- Smek med den andra = ge beröm, ge uppskattning, ta till vara på alla tillfällen att ge positiv resopns, till klassen och till enskilda
- Var konsekvent
- Var ärlig
- Stå för dina åsikter, även om de är annorlunda än dina kollegors. Men du måste tala om för dina elever, att trots att du tycker som du tycker, så måste du böja dig för majoriteten.
- Be om ursäkt,när du gjort fel!
- Låt eleverna vara med och bestämma det de kan vara med att bestämma. Det som du som pedagog är satt att bestämma, det bestämmer du.
- Lyssna på eleverna, de har massor av goda förslag.
- Inse att alla elever är olika.
- Det är orättvist att vara rättvis.
- Kom med lite överraskningar då och då, försök förgylla vardagen för eleverna....
Så tänker jag..... kan tänka att det finns ytterligare sätt för lärare som har ett annat tänk än jag..... och lärarjobbet handlar förstås mycket om erfarenhet och om att våga testa nya metoder... och förkasta det som inte funkar i ens klass.
Nu får det bli lite bilder från en trevlig torsdagskväll hos en av alla mina beundransvärda kollegor.
Så långt är hon som vi andra .....
Under helgen som gick, så hade hon bjudit in alla kunder - gamla och nya- till glöggprovning. I anslutning till affärslokalen, så var tre olika julrum uppbyggda, till största delen pyntade med varor från hennes lilla affär.
Det vita rummet tycket jag var så härligt julinbjudande.....
I affären säljs det mesta, fina damkläder ( engelska) som är sydda i material framställda av ekologiska produkter, babykläder, leksaker, husgeråd, textilier, små roliga saker, glögg, godis, julsaker..... ja, åk och titta.... det är en guldgruva för julklappar....
Vi blev bjudna på blåbärsglögg och midvinterglögg från Alterhedens i Norrbotten, i det juliga rummet. Gillade blåbärsglögg mest, och köpte med en flaska hem samt en påse lakritskolamix, även den från Alterhedens.
Köpte också ett batteriljus att ha i lyktan på verandan. Jättepraktiskt att slippa tända ett nytt ljus... som sedan ofta släcks av regn och vind.
Ja, Elisabeth, det är en beundransvärd lärarinna/kvinna.... fattar bara inte hur energin räcker för allt!
Hade sedan en trevlig torsdagskväll hemma i Elisabeths vardagsrum, under det att vi åt hämtmat- fläskfilé och potatisgratäng- från Evérta i Dalstorp. Alla lärare som jobbar på skolan var med och så vår husmor.
Så trevligt att bara få sitta ner i lugn och ro en stund och prata om allt möjligt ... och att få skratta tillsammans en stund.
Tack,Elisbeth för initiativet att bjuda kollegorna på glöggprovning!
Det verkar vara en affär och en kvinna i min smak. Kanske lite långt dit, men man vet aldrig när man har vägarna förbi.
SvaraRaderaKloka tankar om läraryrket. Det är klart att du förtjänar de trevliga elever du har. Du har ju jobbat för dem.
För mig blir det höstmarknad i missionskyrkan idag. Har redan varit där en runda och städat. Ha en skön helg!
Vad mysigt det ser ut hos Elisabeth. Jag inser än en gång att jag saknar er väldigt mycket!
SvaraRaderaJag kan inte skolvärlden mer än som beskådare från utsidan, tror dock att du är en bra lärare om du lever efter de kriterier du satt upp! Grattis till dig för dina fina elever och grattis till eleverna för att få ha dig som sin lärare.
SvaraRaderaJulen närmar sig med stormsteg, i morgon är det endast fem veckor kvar tills julafton!