fredag 20 september 2013

En etta



Kom att diskutera det här med förstelärare med kollegorna i dag.
Vi var rörande överens, vi fem kollegor i ålder 40 - till 60 +.
Förstelärare lär inte förbättra kvalitéten i undervisningen! Det kan snarare bli tvärtom!
Varför då då?
Ganska naturligt, faktiskt ....Vem ska avgöra och hur ska det avgöras vem som är en bättre lärare än någon annan, vem som är etta på skolan eller i kommunen?
Är det kanske inte den som pratar mest och bäst för sig som får den extra lönen och statusen?
Gör inte de allra, allra flesta lärare ett bra jobb?
Man är dessutom bra på olika saker.
Skulle direkt kunna ge alla på vår skola en förstelärartjänst utifrån ämnen och funktioner: IT, engelska, administration, idrott, teknik....
Men inte kan alla få den stora löneökningen som ettan ska ha... Vem ska avgöra?
Ingen blir profet på sin egen skola, knappast ens i en liten kommun. 
Man tittar i stället snett på varann och är inte alls beredd att vara underställd någon som inte gör jobbet ett dugg bättre än en annan.
Har man blivit utsedd att vara underställd en etta, så har man fått kvitto på att man inte gör ett tillräckligt bra jobb, och då är väldigt lätt att strunta i det lilla extra och förvandlas till en medioker pedagog, som inte längre gör sitt bästa.
Vi var rörande överens om detta på vår lilla skola.
- Du som kan skriva, kan väl skriva något, sa någon till mej.
- Tjänar inget till, detta är redan bestämt... vi kan inte påverka... eller kan vi fortfarande?
- Lärarförbundet gillar ju detta, sa någon.Det gör mig besviken.
Vi höll med, både vi som lämnat det fackliga och de som fortfarande är med.
Tänkte senare, att hade jag inte redan lämnat förbundet så hade denna fråga fått mig att göra det....




Satsningar på karriärtjänster!
Det betyder att välsmort munläder och eller rövslickeri kan vara vägen till karriären.
För som sagt, vem kan avgöra vem som är etta... när så många av oss lärare är etta... och det i olika saker.
Vem är etta, den som skriver bäst pedagogiska planeringar eller den som får eleverna att tro på sig själva och att växa som människor?
Vem är etta, den som som "är på tårna" och hela tiden prövar nytt eller den som låter elevernas kreativitet komma i centrum?
Vem är etta, den vars elever lyckas bäst på de nationella proven eller den vars elever  får  möta lagom utmaningar och inte fokuserar på proven ?
Det ena utesluter inte det andra, men vi är bra på olika saker ....vad är det som ska göra en lärare till en etta?


Läraryrkets status behöver höjas!
Det gör man inte genom att inrätta tjänster som ingen vet hur de ska utformas eller vilka kriterier som ska gälla för tillsättning.
Läraryrkets status höjs om alla lärarlöner höjs, så att de står i relation till antal utbildningsår och till det ansvar som man som lärare och ledare för unga människor har.
Mentorskap fanns för tiotalet år sedan. Nyutbildade lärare fick en erfaren kollega som sin mentor. Detta var riktigt bra, många nya lärare fick hjälp och trygghet på detta sätt.
Mentorskapet, med något förhöjd lön och någon undervisningstidsnedsättning, den skulle vi med glädje välkomna åter.
Men att någon av oss skulle utses till en etta, det betackar vi oss.... för det är faktiskt så att de allra flesta i vårt yrke är en etta på något! Till och med en femetta!

2 kommentarer:

  1. Så bra skrivet! Jag håller absolut med och önskar att alla lärare belönas med högre lön och bättre arbetsförhållanden. Fortsätter vi så här kommer ingen att vilja bli lärare. Vem vill frivilligt anta sig låg lön och hög arbetsbelastning?

    SvaraRadera
  2. Onödigt och luddigt anser jag att hela jippot med förstelärare är. Har inte tänkt att söka någon sådan tjänst. Men idag för jag höra från min chef att jag gör ett jättebra jobb. Det är mer värt än en fin titel. Fast jag skulle inte sagt nej tack till 5000 extra i lönekuvertet.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas