torsdag 15 april 2010

Enade erfarna entusiaster


Där satt vi dryga tiotalet lärare och diskuterade nya kursplaner och bedömning. Vi var alla ense om att för mycket bedömning kan vara skadligt för många elever. För elever med stora svårigheter, slår den negativa kunskapsbedömningen undan benen och självförtroende och självbilden blir till ett intet.

För duktiga elever så blir kraven på de högsta betygen och de bästa bedömningstexterna så höga, att många (framför allt flickor) blir stressade och ångestfyllda.

För andra elever, som inte har så lätt för skolarbetet och hur de än kämpar bara får G, så känns det så frustrerande att inte nå högre betyg, att man struntar i alltihop. Och då blir det absolut inte bra.

Alternativ till bedömning fanns väl inte så många, mer än lämplighetprov. Vi var iallafall enade om att det inte finns någon anledning att börja med betyg tidigare än idag.

Är det inte frustrerande att erfarna professionella entusiatiska personer, som vill sina elevers bästa, inte ska kunna ha bestämmanderätten över skolans inriktning, utan att den ska styras av en okunnig politiker. Varför samlar vi oss inte och försöker agera?

Det var en bra studiedag, vi diskuterade många skolfrågor, men trängde inte speciellt djupt in i den nya kursplanerna. Det får komma tids nog....

Askmolnet som svävar uppe på hög flyghöjd fascinerar mig. Oj, vad världen är sårbar idag. Och vad kommer konsekvenserna av de begränsade kommunikationsmöjligheterna att bli? Kommer man att använda ICT ännu mer och hitta nya vägar till kommunikation den vägen, nu när man inte kan mötas IRL? För det kan ju faktiskt bli så att flygplanen får stanna på marken ett bra tag... Spännande, tycker jag ... och är glad att det inte var denna helgen vi skulle ut och flyga.

Bilden på rhododendronen i Kew Gardens kom hem via flyg..... Men den hade gått bra att hämta via webben också. Men det hade blivit en mindre intressant upplevelse för mig.... Det som händer IRL har förstås ett merväde....

4 kommentarer:

  1. Tycker inte heller om betyg. Det blir så kallt och obarmhärtigt. bedömningar gör vi hela tiden på olika sätt. Undrar ibland om det vi vill säga verkligen går in. Elever och föräldrar idag överöses av ord, LPP, IUP, skriftliga omdömen m.m. Orkar de ta till sig det?

    SvaraRadera
  2. Precis vad vi diskuterade igår. Hur många föräldrar orkar läsa allt - och speciellt om det bara är negativiteter i omdömena.

    SvaraRadera
  3. Vi har kommit ganska långt med det arbetet, och föräldrarna går in på Unikum och läser själva innan vi har samtalet. Då är det de som styr vad vi ska prata om, har de läst något särskilt som de inte förstår, eller är det något de vill lägga till? Jag är mitt i samtalen nu och det går riktigt bra, de är inkörda på detta systemet nu och skriver också egna frågor till oss innan de kommer, som vi läst och kan besvara...i bästa fall=)

    Men visst är det ett tungt kapitel för oss personal att ro allt i land...

    SvaraRadera
  4. Vi ska också skriva skriftliga omdömen som föräldrar och elever kan hitta på Fronter för vår del. Det är nytt för oss och tar förstås lite tid att komma in i.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas