onsdag 5 januari 2011

Trettondagstraditioner....


... det har vi inga alls. Mycket beroende på att C-E alltid har en av sina mest arbetskrävande perioder dierkt efter nyår. Årsbokslut. Vilket innebär långa dagar och arbete på helgdagarna.

Sen kan jag ju personligen tycka att det kan räcka med firande, när man både firat jul och nyår. Det kan vara gott att bara ta det lite lugnt.

Naturligtvis har " frökentankarna" tagit över allt mer under de senaste dagarna. Speciellt som vi igår fick ett mail med skolinspektionens beslut, vilket gjorde mej arg, upprörd, ledsen, besviken. Efter att ha besökt vår skola en dag och läst några dokument, så hade man massor av kritik att komma med. Det värsta är att jag inte känner igen mig i det som sägs. Jag känner mig idag som om jag fått skäll för något som jag inte gjort.... och det känns inte bra. Får nog anledning att återkomma .... allt är ju offentlig handling och måste ges möjlighet att belysas från olika håll.
Var i centralorten en sväng på förmiddagen. Passade på att besöka biblioteket och låna lite böcker från såväl skolpool som vanliga biblioteket, till klassen. Bra start att inleda lässäsongen med helt nya böcker, sådana som vi inte har i skolbiblioteket.
Jag blir nästan mållös när jag ser hur många nya, fräscha böcker som står i kommunbiblioteketes barn/ungdomsavdelning. Till synes outlånade. Egentligen borde vi kunna ha ett mycket tätare samarbete med kommunbiblioteket än det vi har. Tänker mig att alla böcker köps in centralt, såväl till kommunbibliotek som skolbibliotek. Allt katalogiseras i samma databas. En del böcker ska finnas på alla ställen, men vissa böcker skulle kunna vandra från ställe till ställe, kanske med en förflyttningshastighet av fyra flytt per läsår. På så sätt skulle ett ständigt förnyande ske, samtidigt som välutbildade barnbibliotekarier skulle göra urvalet och köpa in böcker till såväl fast bestånd som till det vandrande.
Idag är det jag som köper böcker till skolbiblioteket, har gjort så i många år, så jag har väl en viss insikt i vilka böcker som går hem. Men inte riktigt tillräckligt - OCH det skulle vara gott att slippa beställningar, enkla katalogiseringar som inte funkar mm. Biblioteksansvarig kunde jag ändå vara ....
Körde vägen från Tranemo över Mossebo till Grimsås. En stor lastbil låg vält vid sidan av vägen och omlastning höll på att göras. Själv tyckte jag att det var helt OK vinterväglag idag. Men det blir en hel del avåkningar så här års, det hör man talas om på radio titt som tätt.
I skolan var det gott och varmt. Vaktmästaren höll just på att sätta upp en ny filmduk i mitt klassrum. Så det kändes välkomnande, både rumsvärme och mänsklig kontakt. Mer än vad jag vågat hoppas på efter två veckors lokalstängning.
Satte mig ner för att planera lite inför nästa vecka, kollade på den Storyline idé som jag fick av min bästa kollega K tidigt i höstas samt plockade med lite grejer hem. Få se om de blir tittade på idag eller i morrn....
Tänkte göra en Storyline om Sverige och det hade K redan klart. Naturligtvis använder jag hennes tankar och gör dem till mina. Har bara gjort Storyline inom ämnet historia tidigare. K och jag gjorde både vikingatid och Sverige för 100 år sedan under de sista åren jag jobbade i Dp.
Hundraårs-storyline har jag gjort vid två olika tillfällen i G-s. Sista gången blev det en riktig höjdare, jag hade min gamla klass i femman då och så jobbade vi tillsammans med trean. När arbetet med trean var klart, så jobbade femmorna med sina olika personporträtt, översatte till engelska och gjorde en Photo Story som vi använde i ett e-twinningprojekt.
Nu blir det Sverige först - och sen hade jag faktiskt tänkt mig hundraårsprojektet också, för min tre-fyra. Nästa år får vi ny läroplan, och då ska vi läsa kronologiskt - och kommer inte fram till förra sekelskiftet under åk 3-6. Så det gäller att passa på att använda ett vinnade koncept medans tid är.
Kom på att jag skulle vilja ha en Mind Map på datorn, som jag skulle kunna använda genom projektorn. Okladdigt - sparbart. Kollade efter gratisprogram. Hittade först ett helt underbart och enkelt program som heter Smart Draw. Tyvärr så var det bara fritt en vecka, sen kostade det hur många dollar som helst. XMind var däremot bara att ladda ner. Lite klumpigare, lite svårare att sätta sig in i. Men ändå en jättetillgång - ett program som jag sannolikt kommer att använda mig av en hel del. Förhoppningsvis eleverna också.

2 kommentarer:

  1. Storyline är så roligt att jobba med. Hoppas ni får kul med ert arbete. Det roligaste tror jag är att planerna kan utvecklas under resans gång även om man har en planering att utgå från. Det blir aldrig likadant om man gör samma storyline med flera grupper.

    Tyckte inte skolinspektionen tillförde så särskilt mycket när vi hade dem här. Resultatet hängde alldeles för mycket på det korta intryck som inspektörerna fick vid sina besök. Har det blivit någon förändring efteråt? Nej!

    Njut nu av de sista lediga dagarna. Så kan du sedan njuta av skolstarten och mötet med eleverna igen.

    SvaraRadera
  2. Skolinspektionen är inte ute så länge så de kan se hur eller vad som är som det ska, i helheten. Vi har en del att åtgärda vi också, men det mesta är nog gjort nu.

    Storyline är roligt att jobba med. Jag har faktiskt tänkt att jag ska jobba i Storyline med mina Sva-elever. Håller lite smått på att planera det.

    Bra med mind map på datorn. Vi som har Mac jobbar med Mindnode.
    Testa det, det är enkelt och lätt att göra.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas