fredag 31 maj 2024

Vackerhet och vandring

Brukar träffa min vän från lärarhögskoletiden en eller ett par gånger per år. Vi brukar ses på olika platser och passa på att titta på något intressant och/ eller gå en vandringsled. På senare år har makarna "fått"  följa med. Väninnan make kände dig ur form idag, så det blev C-E som fick umgås med två damer/ gamla lärainnor under dagen.

Vi sågs vid ett naturreservat söder om Skövde, Nohlmarken. Ett ljuvligt ställe med ett kärr fyllt med gräsull. Orkidéer av olika slag växte i den sanka marken. Tätört, smörboll, majviva...många olika ovanliga arter.

Två mil i sydvästlig riktning ligger Ålleberg. Där blev det en vandring runt halva berget. Branta trappor och backar. Upp och ner. Pulsen var hög understundom. Nyttigt!

God mat serverades på restaurangen på Ålleberg. Vi valde stekt gös. Mums!

Väninnan hade inte besökt naturreservatet i Nolgården Näs. Det ligger mindre än en mil från Ålleberg. Nu kunde vi visa henne en helt annan, men lika unik växtlighet, som den vi besökte på förmiddagen. Drakblomma, blodnäva, rödkämpe, solvända och det ovanliga fjädergräset.

Alltid kul att ses. Alltid positivt med någon aktivitet under det att man avhandlar ditt och datt.

Nu blir det en massa vackerhetsbilder. Fotade med mobil. Bloggar via mobilen också, så det kan vara lite olika kvalitet på bilderna.

Vackert med gräsull i mängder

Kärrknipprot

Orkidé..kan inte skilja dem åt

Lundkovall/dag och natt

Blomrikt i Nohlmarken

Ållebergsvandring

Många  vackra vyer

Stigen gick genom doftande blomsterfält

Mängder av midsommarblomster/skogsnäva
Mycket gott. Stekt gös.

Trollsmultron vid Nolgården Näs

Drakblommor. Och något fjärilsgräs.

Solvända.

Massor av blommor på sandkullarna.

Blodnäva.

Sade hejdå till väninnan och körde åt var sitt håll. Föll för frestelsen att stanna till vid Basta kvar och köpa var sin gelato.

En superkul och aktiv dag. Med riktigt god mat!

onsdag 29 maj 2024

Änglagårdsbygd

Så gott det ska bli att bara sätta sig i en buss, och bara vara! Så tänkte jag i går, och så blev det idag.

Idag har jag varit pensionär. Enbart. Inte fixat eller donat för någon. Bara flutit med, pratat med folk, lyssnat, sett nya vyer.

Steg på den chartrade bussen, på busshållplatsen, 500 meter från vårt hus. Bussen skulle avgå från Grimsås kl 8.00. Den körde 4 km, på - 3 minuter. 07.57 var den vid busshållplatsen. Vi var på plats någon minut senare. Varför måste pensionärer var så tidiga? Jag har inte vant mig ännu. Om det är något som jag kan framhålla mig själv för, så är det att jag är punktlig....

Första stopp var i Timmele. I den gamla gästgivaregården, numera hembygdsgård, serverades kaffe,  I anslutning till hembygdsgården har ideella, och händiga, krafter, byggt upp den gamla byn i miniatyr. Lite häftigt med dubbla kyrkor.

Försommarblomster omringade den lilla byn.

Änglagård, var det ja. Många av oss har säkert sett de tre Änglagårdsfilmerna. En del har dessutom avnjutit musikalen. Den första filmen var bra, tycker jag. Den andra... till stor del inspelad i New York, minns jag inte. Den tredje tycker jag var ganska långtråkig vad det gäller handlingen. Men bilderna är fina. Speciellt alla naturbilder.
Colin Nutley bodde under många somrar, innan Helena Bergström kom in i bilden, i en liten ort som heter Liared. Den ligger ett par mil öster om Ulricehamn. Colin blev helt såld på trakten, både vad det gällde natur, gamla byggnader och människor. Han har gjort ett antal filmer som är inspelade i trakten av Ulricehamn. Den första spelfilmen var just Änglagård, film nummer ett. Tyvärr så var det inte någon av platserna från film nummer ett som besöktes. Det har kommit nya ägare till gårdarna, och de är inte intresserade av besökare. Så det var plaster från den tredje filmen som besöktes i dag.
Som här, en gammal lanthandel ( numera museum) i en by som heter Vistorp. Har aldrig hört talas om den lilla byn tidigare.

Fick en flash-back till min barndoms lanthandel; Eriká i Rångedala. Där fanns allt som man behövde på sextiotalet...

Lanthandelsägaren, 68 år, är dessutom kyrkvaktmästare i sju kyrkor. Vistorps kyrka stod öppen för oss att besöka. Och jag gillar att ta just sådana här bilder... genom ett vackert fönster.

Grimstads gård, det var prästboställlet i den tredje Änglagårdsfilmen. Ägaren var en riktigt god berättare. Det var av intresse att lyssna såväl på episoder från elva dagars filminspelning som om godset historia. Det hade gått i rakt nedstigande led från sextonhundratal. Snacka om att sätta press på kommande generation att ta över. Det fanns fyra vuxna barn i familjen. Två av dem var beredda att ta över. Problemet är bara att ha möjlighet att lösa ut de två syskon som inte kommer att stå som ägare.

På Sägnernas hus i Sandhem serverades en god lunch. Supergod faktiskt, även för den som inte är köttälskare. Långbakad fläskkarre. en liter grädde, en dl soja, en matsked mango chutney på skivor av fläskkarre. In i ugn med låg värme i två timmar. Riktigt smakrikt.
Sägnernas hus är en plats för diverse event. Danser t.ex. Eller marknader av olika slag. Både påsk och jul-pynt uppe. Samt vacker belysning.

På gården som ligger i anslutning till den gamla nedlagda kyrkorgelfabriken, hade Colin Nutley sitt sommarparadis. Inrymt på andra våning på mangårdsbyggnaden.  Mannen som byggde kyrkorglar ´, han hade lämnat sin arbetsplats och gått i pension, från en ena dagen till den andra. Allt stod kvar, sedan sista arbetsdagen för ungefär femtio år sedan.

Dagens resa avslutades med ett besök på  denna gård. Här bodde en kvinna fram till sjuttiotalets sista år. Hon testamenterade hela sin förmögenhet, vilken utgjorde ett antal miljoner kronor, till Liareds socken. Ideella krafter  såg till att hennes gård, som var i uselt skick, blev restaurerad. Mycket vackert med de gråa gamla husen.

Eftermiddagskaffe serverades i gammaldags kaffekoppar.

Från ovanvåningen kunde jag ta ytterligare ett fönsterkort.

Inte så dumt att vara pensionär för en dag. Gott att inte ha ett enda åtagande... eller det hade jag förstås... Jag skulle ju skriva ett referat från dagen och skicka in till lokaltidningarna. Det har jag gjort. Det blev väldigt annorlunda mot denna text, både vad det gäller ord och bild.....

måndag 27 maj 2024

Selfie om sömn

Dags för Klimakteriehäxans roliga selfie igen. Denna vecka handlar den om den viktiga sömnen. Är glad och tacksam för att ha en god nattsömn.

Hittade en , gissningsvis, fyra år gammal bild. Ser rätt gott ut!

Till frågorna:

Pyjamas, nattlinne eller naken?

Nattlinne. Kort på sommaren, långt på vintern.

Lämplig temperatur i sovrummet?

Är inte så beroende av temperaturen. Men gärna lite svalt, absolut inte kallt.

Hur mörkt vill du ha det?

Använder inga mörkläggningsattiraljer längre. Trevligt och uppiggande att vakna när det är ljust. Mindre mysigt då det är mörkt utanför fönstret, under senhöst och vinter.

Hur många kuddar har du?

Två. Uppgraderade mej från en  till två för ett par år sedan. Tänkte då att det var en åldersgrej!

Hur många timmar sover du per natt?

Åtta-nio. Är varken morgon eller kvällsmänniska. Men har blivit mer morgonmänniska med åldern. I alla fall sommartid.

Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar om igen?

Minst ett "kissevaknande" per natt. Ibland två. Somnar om direkt.

Drömmer du?

Massor. Detaljerat i färg. Tyvärr "glider" de flesta drömmar iväg då man vaknar. Skulle gärna vilja fånga dem.

Tack för denna veckas selfie!

söndag 26 maj 2024

En enda

En enda allium blev det i år. Vi brukar inte ha några mängder av blomman, men en handfull cerisefärgade skönheter har vi allt haft under många år. Kan vara så att en sork har slagit en lov under perennrabatten. En sork, som gillar lökar...

Mors dag har varit en effektiv dag. Hela huset har fått sig översyn. En välbehövlig sådan. Pollen, katthår och annan "skit" är borta. I allafall för några dagar... hoppas jag.

Gott att få storstädningen gjord iallafall.

Sommarkrönikan blev skriven i eftermiddag. Nu är  den inskickad till BT. Måste bara testa om jag kommer med även detta år.

Lite rensning av ogräs har jag också hunnit med.... Det är bara så otacksamt.  Än så länge så växer ogräset snabbare än det sådda. Dessutom går katten ut i landet och gör sina behov. Blir inte mycket morötter där inte,

I växthuset växer det för fullt. Ska plantera ut plantorna i krukor när nästa proppfulla vecka, vad det gäller "åtaganden" är över,

Rhododendronbusken har blommat några dagar. Den är så mörk i sin cerisa färg i början av blomningen. Nu har den börjat blekna. Rabarberblommor är ståtliga. Vi har inte tagit en enda stjälk av våra båda "rabarberstånd"  ännu. Får bli skärpning på det...  Doftschersminen har jag näsatn tagit död på. Läste att den skulle toppas på tidig vår. Vilket jag gjorde. Sedan dess har den inte blivit sig lik.

Har väntat på regnet hela dagen. Nu är det, enligt SMHI, beräknat att ankomma vid åttatiden. Hoppas bara att det inte blir för hård åska. Regnet, det är välkommet.

Ha en fin början på vecka nummer 22.

lördag 25 maj 2024

Sjötur

Visst hade jag helst stannat hemma idag. Det har varit extremt mycket de senaste veckorna. Nästa vecka ser likadan ut...

Men nu blev det ingen hemmadag. Hann i allafall med en ordentlig promenad på förmiddagen.  Och att plantera om 20 plantor squash.  De ska planteras i dotterns hästbajsodling om någon vecka.

Sen var det dags att hämta upp svåger och svägerska och ge sig ut på dagens resa. En tur som svågern fick i födelsedagspresent förra sommaren,  men fick skjutas upp till detta år

Lunch samt en båttur på sjön Lygnern, det var presentens innehåll.

På Folkes i Sätila serverades en god snitzel.

Någon kilometer därifrån väntade den lilla båten, med plats för 40 personer.

En 170 meter lång brygga ledde ut till båten. Kändes nästan som att gå på långbryggan i Rättvik, då vi gick längs det grunda vattnet, där en och annan modig badare tog sig ett dopp.

Vackra vyer över strand och kyrkby

Inte mycket vatten i ett av sydsveriges högsta vattenfall, Ramhultafallet.

Lite Siljanskänsla även här, då man såg blånande Fjärås Bräcka vid horisonten.

Visst skulle jag vilja bo så här, på en strandtomt

Egen logga på kaffemuggar.

På vägen tillbaka till hamn, så kom regnet. Det öste ner en stund. Åskan mullrade, så att det skakade i skrovet.

Regnet hade slutat då vi kom i land.

En bra present tyckte svåger Roger och tackade sin kusin, som var kapten på skutan, för en fin tur.

Nu är denna tanten trött. I morgon hoppas jag på en vilodag...eller kanske en städa huset dag.

fredag 24 maj 2024

Trevlig fredag

Ni som följer mej på Instagram kan säkert tycka att det är lite charmlöst att läsa samma inlägg här. Men jag kom på en sak vet ni! #poetenistockremma får stå tillbaka för #influencernistockremma. I alla fall ibland.

För även om jag inte får någon vinst av att vara "influencer", så är det alltid trevligt att få tips om utflyktsmål, restauranger, lite annorlunda affärer. Vilket det ju automatiskt blir via Instagram/Facebookskontona.

Återanvändning är trendigt... och smart. Så varför inte återanvända det jag publicerade på Instagram.

Fast... jag kan nog inte låta bli att lägga till lite utifrån det inlägget....

Nu börjar det...

Idag blev det en tur med goda väninnor.

Förmiddagen  tillbringade vi i Alingsås. Fika är förstås ett måste i cafestaden. Inte helt lätt att hitta ett café  dock. Jag kom ihåg ett bra fik vid torget, från förr. Men det var borta och ersatt med Pinchos. Lite tråkigt! Frågade en kvinna utanför en blomsteraffär: -Var finns ett café i denna cafestad. Fick tips om Nygrens café.Trevligt inrymt i ett gammalt kvarter med låga trähus. Där blev det kaffe och krämbulle. Populärt. Prisvärt. Mysigt.

Tvärs över innergården gick vi sedan till helt crazy Balders hage. Allt mellan himmel och jord, vad det gäller prylar inryms i den gamla byggnaden. Bra grejer. Sån' t som absolut är användbart bara man har plats till det. Funderar på hur man kan få sålt allt, när det säkert finns 10 000 olika produkter av olika slag i de många rummen.

Lunch och rundvandring på Näs fabriker, det var dagens egentliga mål. En kanongod buffelunch med förrätt, huvudrätt och efterrätt serverades till ett pris av 189 kr.

Under en viss påverkan av paltkoma, gick vi en runda i de tämligen exklusiva butiker som finns inom området.

Janet meddelar att hon önskar sig den fårskinnsklädda fåtöljen då hon fyller jämnt om ett år.

Nääs fabriker ligger så vackert vid sjön Sävelången, en utlöpare till sjön Mjörn.

Vackra och väldoftande buskar var klart njutbara.

Liksom rosorna i den lilla blomsterbutiken.

På hemvägen stannade vi till i Ljung och gick in på Gäsene ost. En extraprisost och en normalprisost blev inköpt.

En busslast med pensionärer trängdes med oss i den lilla butiken som ligger i anslutning till mejeriet.  Gick dock relativt snabbt att komma fram till disken. Kanske var det så att vi smet före i kön....

Sista anhalten var 11hektar i Od. Miljö och kroppsvänliga hudprodukter säljs där. Två tvålar, en för ansiktsvård och en för kroppsvård inköptes. Det var Janet som tipsade om de speciella tvålarna. Ganska dyra förstås.  Men värda att testas.

En utflykt som verkligen kan rekommenderas. Mycket att uppleva, gott att äta och shopping till rimliga priser. Och det allra viktigaste, möjligheten att umgås med goda vänner.