Det är mycket med fotboll idag. I radio pratas fotboll, i tv pratas fotboll. När dagen gryr i vårt Sverige, så är det dags för överbetalda pojkar i blågul dräkt att visa vad de går för.
Man kan tycka mycket om fotboll. Jag är positivt inställd i stort. Jättebra för barn och ungdomar. Rörelse och gemenskap. Gäller säkert långt upp i åren. Tror att man har väldigt kul och väldigt fin sammanhållning i lägre seriespel. Kanske ända upp på elitnivå. Men baksidor finns. Framförallt de s.k. supportergrupperna som drar till sig folk som tycks vara mer intresserade av att ställa till oreda än att heja fram sitt lag.
Sen är det de ohemula summorna som betalas för toppspelare. Helt sjukt i mina ögon.
Fotboll har definitivt en funktion att fylla. Antagligen även för att delar av publiken kan få avreagera sina instängda känslor. Tror att att priset för en fotbollsbiljett kan ha skyddat mot både barnmisshandel och hustrumisshandel.
Om det blir fotboll för min del i tidig morgon, det vet jag inte än. Ställer ingen klocka... men ibland händer det att jag vaknar upp vid den tiden ändå, och då kan jag ju sätta på tvn.
Idag har vi sett fyra fotbollsmatcher. Tjugominutersmatcher. Konrads lag spelade cup i Tenhult. En jättestor "cup", som under två dagar samlade närmare 200 lag med 7-9 åriga killar och tjejer. Karl-Petters lag spelade igår. Då de hade svårt att få ihop ett lag, och det var ok med ett par överåriga i varje lag, så var Konrad med där också.
Det blev fantastiska resultat för det laget. Nu blir det inga riktiga vinnare i dagens cupspel numera. Alla är vinnare och får medalj.



Jag tyckte det var kul att titta på fotbollsmatcher när Rasmus spelade. Men när han slutade svalnade mitt intresse och nu är det nere på noll. Kram
SvaraRaderaKul att se barnbarnen i aktion!
RaderaFotboll gillar de flesta barn, verkar det som. Och DE
SvaraRaderaoch det är ju bra att de håller igång fysiskt på något sätt. Jag tycker förstås att andra porter också är bra att hålla på med... Just fotboll intresserar mig inte alls.
SvaraRaderaMitt barnbarn har också spelat en cup på två dagar. Tror inte att de vann en enda match, men han v
verkar inte speciellt nedslagen av det. Då är de
SvaraRaderadet ok. Nu ska jag sluta skriva, innan jag har fyllt hela ditt kommentarsfält utan att komma till punkt... :D / från mammselen
SvaraRaderaHaha! Sånt händer mej oxå. Bra med cupspel. Man blir inte så nedslagen av att förlora en match. Men väldigt glad av att vinna.
RaderaNär våra bran spelade så var det först "seriespel" och sedan gick segrarna av serierna till semifinal ..så det blev en vinnare till slut. Bättre nu.
Fotboll var en av dyraste aktiviteter för våra barn, fast vi bodde intill stort fotbollsplan. Kläder, skor, matchdräkter, cuper, sommarläger. Det billigaste hobbyn var segling, deras sommarkurs inklusive mat kostade 350 kr. En veckas fotbollsläger, utan mat, kostade över 1000 kr.
SvaraRaderaVäldigt få fortsatte med fotbollen till tonåren, flesta slutade vid 12 år, blev tvungna. Antingen inte tillräckligt duktiga, eller blev tvungna sluta om de hade även en annan idrott. Det verkar logiskt att på sommaren spelar man fotboll och på vintern hockey. Det gick inte, man blev tvungen välja.
RaderaDottern köper skor i andrahand. Jättefina. Lagets sponsorer står för en hel del tröjor och strumpor. Så där kostar det inte mycket...
RaderaTremanna tycker jag är för lite. Så var det en cup förra helgen, då stod B6 över.
SvaraRaderaSitter framför tv:n. 2-0 blev nyss 2-1. Snart paus. Längtar mest till jag får lägga mig igen. Det får jag iof när som helst, men det går inte att somna när man hör tv:n, som förvisso är lågt ljud på.
Nu har jag lagt ut ett inlägg med olika glim. Hade varit så roligt att se de där Rödglim du visade. Undrar om det finns i dessa trakter? Godmorgon! Eval8
Såg bara lite på slutet av matchen. I efterhand. Kul med storvinst! Dags att åka till Tranemo för postural träning. God förmiddag
RaderaDet är mycket fotboll både för er och för oss. Barnbarnen är kul att titta på. Men jag skulle aldrig ställa klockan på 04.00 för att se Sverige match, vilket Stefan gjorde. Ännu ett stålleprov. Kram
SvaraRaderaVar nog många som gjorde så. Var nog värt det stolliga, när resultatet blev som det blev
RaderaGod middag! Kram
Fotboll är en bra lagsport som helt klart fyller en funktion. Det spelas världen över och det enda man behöver är faktiskt en boll, i alla fall så länge som man spelar för att ha roligt.
SvaraRaderaSjälv är jag måttligt intresserade och gick alltså inte upp för att se Sverige spela men det gick ju vägen ändå ;-)
Här som på alla andra platser är det många barn och ungdomar som spelar. Det som jag tycker är synd är att det blir blodigt allvar på tok för tidigt för många. Visst kan man drömma men chansen att bli en ny Zlatan lär vara en promille. Jag tycker att barn ska spela för att röra på sig och att ha roligt. Att det faktiskt är det viktigaste men jag minns hur galna vissa föräldrar redan var när yngsta fröken spelade. Suck.
Då blev det lite blandad kompott för Konrads lag.
Önskar en fin söndag!
Är het enig med dej! I Bor lter man verkligen alla spela. Man är väldigt bra på se till så att alla får ordentligt med speltid. Inbillar mej att småklubbar kan vara bättre på det än vad de stora klubbarna är. Sen har det definitivt med ledarna att göra.
RaderaGod middag! Kram
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaAtt se ungar spela fotboll njuter jag verkligen av, men bollsporter är jag i övrigt inte så förtjust i, har inte det engagemang som krävs, att springa efter en boll tycker jag är rätt tråkig sport...haha Gillar snabbare spel som hockey bättre, men kanske beror det på att i Finland är hockey större än fotboll...
SvaraRaderaGillar inte hockey. Fotboll pk. Men tittar helst på barnbarns-fotboll.😊
RaderaSåg ju en stor del av Sverigematchen på jobbet i morse, helt fantastiskt!! Min yngsta son spelade fotboll som barn, dock var jag inte speciellt intresserad av att se småkillarna spela fotboll, det var mest min man som körde dem till olika matcher ;-)
SvaraRaderaMen nu sitter jag gärna vid TV:n och ser en del VM-matcher!
Ha det gott!
Har svårt att fokusera på tvn. Blir gärna att man pillar på telefonen... eller läser i en bok. Har ingen stickning på gång... annars vore det ett perfekt pill när det är fotboll på tv. Detsamma
Radera