Man hänger inte med. Antagligen är det sämre med medhängandet när man blir äldre. Inser att det helt plötsligt är midsommartid! På söndag infaller årets längsta dag, och innan dess så vi fira midsommar. Sen så går det mot mörker igen.
Nej, inte behöver man måla fan på väggen ännu. Dagarna är onödigt långa. Man går och lägger sig medan det ännu är ljust utanför fönstret. Vaknar man, vilket jag ofta gör vid tre, halv fyra tiden på morgonen, så hör man fågelsången genom det delvis öppna fönstret. Nätterna blir aldrig riktigt mörka. Det är först om två månader som man börjar märka att det går mot höst. Så det är bara att ta vara på sommardagarna. Svensk sommar behöver inte innehålla så många dagar med högsommarvärme. Det är bara jobbigt.... Jag är fullt nöjd med dagens väder, sol, moln, lite vind, knappa 20 grader.
Tog en promenad efter gympasset, en runfa som går förbi torvbrytnings-mossen.
Det var ingen aktivitet där idag. Tycks dom om man liksom harvat upp hela området, gissningsvis för att få det så torrt som möjligt.
Läste just på Facebook att det kommer aktivister till mossen i sommar också. Beundransvärda eldsjälar som aldrig ger upp. Man lär iaf sätta Borås-polisen i arbete. Förra året var där ett par piketer och ett par polisbilar dagligen under en månads tid. Läste också att torven kommer att fraktas till Göteborgs hamn, för att skeppas till Nederländerna. Där ska den användas till odlingar av tulpaner och champinjoner. Känns tokigt att våra våtmarker ska förstöras för att holländare ska odla tulpaner....Men det är väl mycket man inte förstår.
Lingonen blommar för fullt. Det tycks kunna bli mycket bär även detta år. Gillar att plocka lingon... lättplockade och lättillredda.
Bonden i vår by, ja, det finns bara en kvar, har sått någon oljeväxt i en blandning med vallväxter. Tror att det kan vara ryps. Mycket vackert. Synnerligen väldoftande. Förstaskörden var slagen på andra sidan vägen. Nyslaget gräs doftar så gott.
När jag flyttade hit för 47 år sedan, så fanns det fem lantbruk i byn. Bl.a. makens föräldrars gård. Idag är det bara en ung kille som driver lantbruk. Köttdjur. Jag tror att han har vanligt jobb vid sidan om också. Är tacksam att han ser till att hålla de flesta av byns åkrar och ängsmarker öppna, genom att odla gräs och vallväxter samt genom att djuren betar i de gamla hagmarkerna.







Fina bilder med sommarkänsla!
SvaraRaderaÄr liksom du nöjd när temperaturen håller sig kring 20 grader ... ganska lagom för att orka vara aktiv :) Visst är det en ljuvlig tid nu!
Ha en fin vecka!
Kram
Detsamma! // anna-Lena
RaderaBehöver inte bekymra, dagarna kommer ändå oavsett om vi hänger med... eller inte.
SvaraRaderaHar du rätt i..😊
SvaraRadera13 grader i Danmark och grått. Lite mer än så vill jag ha. Jag älskar ju sol och värme så juni har inte varit mitt väder hittills men det ordnar väl till sig.
SvaraRaderaLedsamt med mossen och jag blir beklämd när jag ser det. Hur känns det inte då för er som bor där.
Lantbruken har väl en tendens till att försvinna och övergå till storproduktion i stället. Det som förr var ett självklart arv är inte så längre. Kanske är det lite befriande också att inte känna sig tvingad att ta över.
Kram och god kväll!
Ingen som vill ta över gårdarna?här. Killen som driver lantbruk har ingen bakgrund som bondson. Men är i från grannbyn.
RaderaHoppas att ni får lite bättre väder.
Det brukar prata sig. Men nu kan jag absolut tänka mig sol och 25 grader i två veckor. God kväll!
Det är sorgligt med den där mossen. Och det är sorgligt att bönderna blir färre. De behövs ju, både nu och kanske ännu mera framöver. Det är också viktigt att handla av de lokala bönderna, och andra odlare, så att de kan fortsätta sitt jobb.
SvaraRaderaOch tänk att det redan är midsommar. Jag hinner inte heller med.
Det går fort. Och det förändras. Nu är lantbruk i regel storföretag. Är glad att våra marker hålls öppna.
Radera13 grader och grått här. Jag har frusit hela dagen. Ikväll blodet sol. Hade varit väldigt glad över ditt väder, men det blir som det blir. Sägs bli 27 grader midsommarafton. Vi får väl se, säger jag.
SvaraRaderaBönder är verkligen ett utdöende yrke. Svårt att klara sig på bonneriet har väl de flesta bönder idag. Så märkligt allt blivit.
Hoppas ni får det jätteskönt i stugan i midsommar. Förstår att du passar på att stanna kvar. Det hade jag också gjort.
God natt 😴 Eval8
Såg att ni på östkusten får riktig sommarvärme. Det ska nog bli rn fin midsommar i hela sldra Sverige. Låter gott!
RaderaMan behöver vara storband för att klara sig idag. Tror att EU hjälpte till att slå ut småbröder.
Go natt!
Så vackra bilder! Ja, nu går tiden fort. Trevlig midsommar! Kram!
SvaraRaderaTack och detsamma till dej! Kram
RaderaJa så upplever jag det också nuförtiden. Att helt "plötsligt" så är det någon högtid eller att vissa blommor/växter har slagit ut. - Redan?!
SvaraRaderaSvärdottern skickade en bild på vårt barnbarn igår som hade handen full med med mogna smultron.
Va?! Hur kunde det vara så?
Ha en fin resa och Trevlig midsommar Anna-Lena! 💚
Ja, vart tog tidrn vägen. Som man har längtat. Och plötsligt är man mitt i det, i sommaren. Detsamma till er!
RaderaHärliga sommarbilder! Ja, visst känns det som om tiden går snabbare för varje år som går. Undrar varför egentligen. Härligt att en ung kille vill fortsätta med lantbruk. Tänker tillbaks på hur det var när jag var barn och blir lite vemodig. Kram
SvaraRaderaTack! Man får inse att tiderna har förändrats. Det gjorde det för våra föräldrar också, under sin livstid. Men inte så här snabbt. Kram!
Radera