söndag 14 juni 2026

Fotboll

 Det är mycket med fotboll idag. I radio pratas fotboll, i tv pratas fotboll. När dagen gryr i vårt Sverige, så är det dags för överbetalda pojkar i blågul dräkt att visa vad de går för.

Man kan tycka mycket om fotboll. Jag är positivt inställd i stort. Jättebra för barn och ungdomar. Rörelse och gemenskap. Gäller säkert långt upp i åren. Tror att man har väldigt kul och väldigt fin sammanhållning i lägre seriespel. Kanske ända  upp på elitnivå. Men baksidor finns. Framförallt de s.k. supportergrupperna som drar till sig folk som tycks vara mer intresserade av att ställa till  oreda än att heja fram sitt lag.

Sen är det de ohemula summorna som betalas för toppspelare. Helt sjukt i mina ögon. 

Fotboll har definitivt en funktion att fylla. Antagligen även för att delar av publiken kan få avreagera sina instängda känslor. Tror att att priset för en fotbollsbiljett kan ha skyddat mot både barnmisshandel och hustrumisshandel.

Om det blir fotboll för min del i tidig morgon, det vet jag inte än. Ställer ingen klocka... men ibland händer det  att jag vaknar upp vid den tiden ändå, och då kan jag ju sätta på tvn. 

Idag har vi sett fyra fotbollsmatcher. Tjugominutersmatcher. Konrads lag spelade cup i Tenhult. En jättestor "cup", som under två dagar samlade närmare 200 lag med 7-9 åriga killar och tjejer. Karl-Petters lag spelade igår. Då de hade svårt att få ihop ett lag, och det var ok med ett par överåriga i varje lag, så var Konrad med där också.

Det blev fantastiska resultat för det laget. Nu blir det inga riktiga vinnare i dagens cupspel numera. Alla är vinnare och får medalj.


Konrads ordinarie lag hade  betydligt tuffare motstånd idag. I en match ( av fyra) blev det  storförlust. I två jämna matcher blev det uddamålsförlust  och i den sista dominerade Bor och vann med 3-1.  Det är kul att se barnen spela fotboll. Allra roligast var sjuåringarna som spelade i tremannalag på miniplaner. Så glada de var då bollen rullade in i det lilla målet.


Konrad gjorde två eller tre mål, samt flera målgivande passningar. Lite trött verkade han dock, var inte uppe i sin toppnivå. Men det är ju inte så konstigt, två matchdagar i följd måste kännas av, även för en nioåring.

21 kommentarer:

  1. Jag tyckte det var kul att titta på fotbollsmatcher när Rasmus spelade. Men när han slutade svalnade mitt intresse och nu är det nere på noll. Kram

    SvaraRadera
  2. Fotboll gillar de flesta barn, verkar det som. Och DE

    SvaraRadera
  3. och det är ju bra att de håller igång fysiskt på något sätt. Jag tycker förstås att andra porter också är bra att hålla på med... Just fotboll intresserar mig inte alls.
    Mitt barnbarn har också spelat en cup på två dagar. Tror inte att de vann en enda match, men han v

    SvaraRadera
  4. verkar inte speciellt nedslagen av det. Då är de

    SvaraRadera
  5. det ok. Nu ska jag sluta skriva, innan jag har fyllt hela ditt kommentarsfält utan att komma till punkt... :D / från mammselen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Sånt händer mej oxå. Bra med cupspel. Man blir inte så nedslagen av att förlora en match. Men väldigt glad av att vinna.
      När våra bran spelade så var det först "seriespel" och sedan gick segrarna av serierna till semifinal ..så det blev en vinnare till slut. Bättre nu.

      Radera
  6. Fotboll var en av dyraste aktiviteter för våra barn, fast vi bodde intill stort fotbollsplan. Kläder, skor, matchdräkter, cuper, sommarläger. Det billigaste hobbyn var segling, deras sommarkurs inklusive mat kostade 350 kr. En veckas fotbollsläger, utan mat, kostade över 1000 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt få fortsatte med fotbollen till tonåren, flesta slutade vid 12 år, blev tvungna. Antingen inte tillräckligt duktiga, eller blev tvungna sluta om de hade även en annan idrott. Det verkar logiskt att på sommaren spelar man fotboll och på vintern hockey. Det gick inte, man blev tvungen välja.

      Radera
    2. Dottern köper skor i andrahand. Jättefina. Lagets sponsorer står för en hel del tröjor och strumpor. Så där kostar det inte mycket...

      Radera
  7. Tremanna tycker jag är för lite. Så var det en cup förra helgen, då stod B6 över.
    Sitter framför tv:n. 2-0 blev nyss 2-1. Snart paus. Längtar mest till jag får lägga mig igen. Det får jag iof när som helst, men det går inte att somna när man hör tv:n, som förvisso är lågt ljud på.
    Nu har jag lagt ut ett inlägg med olika glim. Hade varit så roligt att se de där Rödglim du visade. Undrar om det finns i dessa trakter? Godmorgon! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg bara lite på slutet av matchen. I efterhand. Kul med storvinst! Dags att åka till Tranemo för postural träning. God förmiddag

      Radera
  8. Det är mycket fotboll både för er och för oss. Barnbarnen är kul att titta på. Men jag skulle aldrig ställa klockan på 04.00 för att se Sverige match, vilket Stefan gjorde. Ännu ett stålleprov. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var nog många som gjorde så. Var nog värt det stolliga, när resultatet blev som det blev
      God middag! Kram

      Radera
  9. Fotboll är en bra lagsport som helt klart fyller en funktion. Det spelas världen över och det enda man behöver är faktiskt en boll, i alla fall så länge som man spelar för att ha roligt.
    Själv är jag måttligt intresserade och gick alltså inte upp för att se Sverige spela men det gick ju vägen ändå ;-)
    Här som på alla andra platser är det många barn och ungdomar som spelar. Det som jag tycker är synd är att det blir blodigt allvar på tok för tidigt för många. Visst kan man drömma men chansen att bli en ny Zlatan lär vara en promille. Jag tycker att barn ska spela för att röra på sig och att ha roligt. Att det faktiskt är det viktigaste men jag minns hur galna vissa föräldrar redan var när yngsta fröken spelade. Suck.
    Då blev det lite blandad kompott för Konrads lag.
    Önskar en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är het enig med dej! I Bor lter man verkligen alla spela. Man är väldigt bra på se till så att alla får ordentligt med speltid. Inbillar mej att småklubbar kan vara bättre på det än vad de stora klubbarna är. Sen har det definitivt med ledarna att göra.
      God middag! Kram

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Att se ungar spela fotboll njuter jag verkligen av, men bollsporter är jag i övrigt inte så förtjust i, har inte det engagemang som krävs, att springa efter en boll tycker jag är rätt tråkig sport...haha Gillar snabbare spel som hockey bättre, men kanske beror det på att i Finland är hockey större än fotboll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar inte hockey. Fotboll pk. Men tittar helst på barnbarns-fotboll.😊

      Radera
  12. Såg ju en stor del av Sverigematchen på jobbet i morse, helt fantastiskt!! Min yngsta son spelade fotboll som barn, dock var jag inte speciellt intresserad av att se småkillarna spela fotboll, det var mest min man som körde dem till olika matcher ;-)
    Men nu sitter jag gärna vid TV:n och ser en del VM-matcher!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har svårt att fokusera på tvn. Blir gärna att man pillar på telefonen... eller läser i en bok. Har ingen stickning på gång... annars vore det ett perfekt pill när det är fotboll på tv. Detsamma

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas