tisdag 19 maj 2026

En tur till paradiset.

 Det var Konrad som uttryckte "Detta måste vara paradiset", då vi tillsammans besökte Rusarebo äng. Det var några år sedan. Två, tre, kanske fyra.  Tiden går ju så snabbt!

Idag "orkade" inte Konrad åka  med till Paradiset. Han var trött efter en heldagsutflykt med klassen. Påstod han. Antagligen stämde det. Han var inte ens sugen på att gå ut och spela fotboll. En stunds ping-pong blev det dock på pingisbordet utomhud. Mormor är ingen bra motståndare i något som har med bollar att göra.....

K-P var kvar på skolan till klockan 15. Han skulle besöka sitt nya fritids. När han börjar tvåan i höst, kommer han och Konrad att gå på samma fritids.  Det var inte läge att fråga om han ville åka med och kolla på blommor, efter en lång dag i skolan.

Men C-E kunde tänka dig en tur till den makalösa blomsterängen. Så det blev så att vi tog turen däröver, då vi skjutsat Konrad till fotbollsträningen.

Det är ett otroligt blomrikt år, detta året. Så även på Rusarebo äng. Har aldrig sett vare sig så många orkidéer ( St Pers nycklar) eller gullvivor i blom. Otroligt vackert!

Rekommenderar ett besök under närmaste veckan, för alla som har möjlighet att ta sig dit.

Bilder blev det en hel del av. 

På väg till ängen, sydligaste delen av sjön Hindsen.


Rödlila  och gult dominerar i det gröna.


Äppelblom på gång 


Liksom liljekonvaljer.

En del violer ville också synas.




Inte helt  lätt att förmedla vackerheten via foto. Vill också visa vilka mängder det finns.



Lite närbilder på St Pers nycklar, smörboll och gullviva.



Gullvivebacke ner mot Hindsen.

Här var mangårdsbyggnaden på Rusarebo belägen.



Vårört och  bokskog.

Längesedan som jag besökte Rusarebo på sommaren. Är så sällan som vi är i trakten under den tid som det är sommarlov Då träffar vi oftast Johannas familj i Halmstad. Ska verkligen försöka få till en tur till Rusarebo efter midsommar, för att uppleva rikedomen av prästkragar och andra högsommarblommor.

20 kommentarer:

  1. Så många fina blommor, där i paradiset.
    Barn har ofta långa, ansträngande dagar, så ibland förstår jag när de inte orkar. När de bara vill slappa.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så Konrad kände. Bra att göra egna val.

      Radera
  2. Fint sagt. Det är verkligen vackert.

    SvaraRadera
  3. Jättefint. Kollade upp var det var.

    SvaraRadera
  4. Kan tänka mig att det inte var så lockande för pojkarna att hänga med men du fick ju sällskap i alla fall. En fantastisk miljö och så fint med allt som blommar! Förstår att det är en plats som du/ni gärna återvänder till.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, ljuvlig. Måste ta mig tid att åka dit efter midsommar. Då är där fullt med prästkragar, som jag minns det. Kram

      Radera
  5. Fotot med speglingarna är fantastiskt!!!

    SvaraRadera
  6. Nu har vi varit där Anna-Lena. Heeeelt otrolig plats. Tusen tack för dina inlägg om Rusarebo, som fick oss att till slut åka dit.
    Kram/Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att ni gjorde den utflykten.

      Radera
  7. Så fina bilder som du bjuder oss på! Liljekonvaljerna är så ljuvliga. Har ännu inte plockat några, men ska väl göra det, för jag vill sätta på gravarna.
    Jag skulle inte vilja hyra glashuset. Fy att sova där.
    Visst är det trist då barnbarnen inte vill, eller orkar inte. Men det hör väl till deras ålder.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör til åldern. Bara att acceptera. De har sina egna viljor, och i många fall ska de få ha det. Kram

      Radera
  8. Ja, det var ett paradis. Det är svårt att fånga en del blommor på foton men du lyckades bra, tycker jag. Så fina!
    Kram och glad pingst!

    SvaraRadera
  9. Väldigt vackert! Så fint att via dig och de vackra bilderna få göra ett besök här. Tack!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas