-Dit MÅSTE ni bara åka! Så fint och så otroligt god mat! Det var grannarna som, med en mun, uttryckte detta, då jag var hos dem och bytte tomatplantor mot paprikaplantor och gladioluslökar.
Jag hade hört om Trollabo kvarn tidigare, och faktiskt kollat lite på både matsedel och öppettider. Öppet onsdag till söndag. Lunchbuffe med två olika rätter, sallad och soppa. Pris: 135 kr Pensionärer: 110 kr.
Lät väldigt bra, och föreslog C-E en tur dit. En och en halv timmes resa är det, då Trollabo kvarn ligger i Herrljunga kommun, norr om Borås. På vägen passerar vi i närheten av mitt "hemma hemma". Min bror är sjukskriven för tillfället. Kanske han ville följa med. Kanske även hans fru, som brukar jobba hemifrån på fredagar, kunde ta någon timme ledigt på fredagseftermiddagen?
Klockan 13 kunde svägerskan göra sig fri. Varvid vi var på plats och hämtade upp dem vid denna tid och sedan hade 40 min resa till restaurangen..
Otroligt... och då menar jag otroligt...god mat. Ett antal sallader, stora goda oliver, tre sorters sill, fisksoppa, fläskkarre ( som inte var det minsta fet), fläskköttsgryta, kaffe och kakor.
Mätta blev vi, och mer där till. Kvällsmat är överflödigt idag...
Fräscht och trevligt var det i den gamla kvarnen.
Tog en liten promenad utmed floden Nossan. Fint maj-väder. Solen värmde, vinden kylde.
Området söder om Trollabo kvarn är fyllt av olika slags småbutiker. Öppna hela veckorna under sommaren, to -sö under en stor del av året. Naturligtvis ville vi besöka en del av dem, när vi ändå var i närheten.
Så det blev ostinköp på Gäsene Ost, inköp av miljövänliga diskmedel och tvålar på 11hektar, dahliallökar på Dahlia by Linn, choklad och blommor på Alboga choklad och vetemjöl på Tångabo gård.
Så många små papperskassar blev det...
Klart prisvärt på alla ställen, utom 11hektar. Miljövänligt tycks vara dyrt. Jag har handlat en hel del i den lilla butiken tidigare, och vet att deras produkter är väldigt bra och väldigt dryga. Så det blir rätt ok prismässigt ändå.
Lite kultur fick vi också till, då vi tog oss tillbaka till Rångedala via småvägar. Fänneslunda kyrkoruin och Fänneslunda välbevarade runsten, har jag aldrig hört om. Detta trots att de finns bara halvannan mil från mitt barndomshem.
Det sista stoppet gjordes på Tångabo gård. Ägarna till gården har tagit över min brors oanvända åker och ängsmarker. 230 mjölkkor finns i det fräscha kostallet. Från gårdsbutiken kunde man gå upp på en ramp, och titta ut över boskapen och de fyra automatiska mjölkstationerna.
Man hinner mycket, man kan ha väldigt trevligt och man kan fylla många små papperskassar på dryga fyra timmar.
Hemma hos bror började rhododendron blomma. Längs vägen såg vi mängder av vitsippor och många blommande träd. Så fint!
En bättre fredag, absolut.
Idag reste vi i nordvästlig riktning. I morgon, är planen, att vi ska bege oss åt sydost.












Vilken jättetrevlig dag det blev! Och en perfekt blandning av väldigt god mat, en hel del trevliga besök i butiker där du kunde handla . Dessutom en del kultur och vacker natur.
SvaraRaderaÖnskar en fin helg.
Kram
Toppendag! Detsamma!
RaderaVilken trevlig utflykt i den vackra bygden. Och så fina bilder så man kunde följa med på färden. Bilden som är tagen i ladugården gillar jag mycket. Det ser så lugnt och rent ut, trots de många djuren. Det syns verkligen att de har det bra.
SvaraRaderaVilken skillnad mot förr. Luktade förstås ladugård, men inte så farligt. Kände samma...rent och fräscht.
RaderaGod kväll!
Så vackert, du borde jobba på turistbyrån. Vilken bra dag. Är floden Nossan i Nossebro?
SvaraRaderaJapp! Den rinner upp i Borgstena, norr om Borås och rinner ut i Vänern.
SvaraRaderaTack , snällt skrivet. Fotar ju "jämt".. men numera bara med mobil.Enklast så... Ha en fin lördag!
Där hade ni verkligen i trevlig dag, i gott sällskap och vackert väder.
SvaraRaderaBra att maten föll i smaken också
Det är bara våra vita rhododendron som blommar, de lila verkar dröja.
Trevlig lördag! Eval8
Så otroligt god mat! Får åka de 9 milen igen bara för att äta så god mat. Detsamma!
RaderaVilket bra tips ni fick och vilken trevlig dag ni fick. Och så roligt att även din bror och svägerska kunde följa med. Visst blir man glad när man hittar ett ställe med fantastiskt god mat. Och så trevligt med alla småbutiker. Förstår mer än väl att du fick med dig många påsar hem. Och de första rhododendronblommorna! Härligt att se!
SvaraRaderaÖnskar dig en fin helg!
Kram
Har sällan ätit bättre mat. Så prisvärt dessutom. Bra att våren/ försommaren skyndar långsamt..Kram
RaderaSer ut som en toppenhärlig dag Anna-Lena.
SvaraRaderaVid Trollabo kvarn har vi varit några gånger. Bland annat när Midnattssolsrallyt hade ett stopp där på sin resa genom Sverige.
Fin bild på Nossan.
Säger det igen: Underbara dagar! ☀️💙
Trevlig helg!
PS. Å vi var istället (för dig/er) i Halmstadstrakten. :) DS.
Såg att ni var iHalmstad. Fint vid havet
RaderaAlltid.
Året om.
Blev så imponerad av maten på Trollabo kvarn. Mästarkvalitet till minipris!
Sen är ju zon en yrakt för sej! Snacka om driftiga människor. Det samma!
Vilken tur att ni fick tips om den restaurangen för maten verkade väldigt god. Prisvärt också måste jag säga. Då är det värt att köra en bit extra. Nu blev det som en utflykt med trevligt sällskap och många bra inköp. Vissa saker är dyrare men är kvaliteten motsvarande bättre är det värt det.
SvaraRaderaHärliga bilder från er dag!
Kram
Blev en härlig dag med mat i toppklass. En bra dag idag också. Får blogga lite om det. Tror jag. Men ska först ta en promenad. Kram.
RaderaVilken härlig tripp. Ser fint ut på Trollabo. Fint, välvårdat och prisvärd mat. Bara positivt. Kram
SvaraRadera