Har ni ätit pluma nån gång?
Har sett rätten på flera lunchmenyer, och undratå vad det kunde vara för något. Har förstått att det är någon slags kött, i min fantasi liknande de där fibrerna som man drar ut ut långkokat kött eller kycklingkött, och äter i pitabröd eller tortillabröd.
Vi brukar ju äta lunch på någon av restaurangerna i Värnamo varje tisdag. Detta innan vi hämtar pojkarna på skolan kl 13. Så har vi gjort varje tisdag, under terminstid, i snart två år. Ärligt talat börjar jag bli rätt trött på den restaurangmaten, trots att vi har tiotalet olika restauranger att välja mellan. Avundas absolut inte dem som äter ( dyr) lunch på restaurang, dagligdags.
Igår serverades pluma som dagens lunch på den kanske mest ansedda restaurangen i Värnamo. Madame.
Nu hade vi ju verkligen möjlighet att kolla upp vad det var som bjöds. Kollade på nätet i förväg, och fick veta att pluma är en styckningsdetalj, som sitter mellan ytterfile och karré på grisen. Inte blev jag mycket klokare av det. Fläskytterfile är absolut bra kött. Karré är sällan speciellt bra. Men det finns undantag, karré på Trollabo kvarn i fredags, smakade ypperligt.
Så fick vi då vår tallrik med pluma, efter det att vi avsmakat de olika, ganska smaklösa sallader, som bjöds på Madame. Små, tunna skivor kött, ovanpå en bädd av grönsaker och sås. Grönsakerna var helt ok, såsen var god...men köttet! Små fettsprängda fettslamsor. Vem kom på att man skulle äta det köttet? Hade passat bäst att mala ner till en sämre korvprodukt! Som den okräsna bonnunge jag är, så tuggade jag och åt. Men det var inte gott! Jag förstår inte hur en ansedd restaurangen kan servera något så oaptitligt! Jag kommer aldrig mer att beställa pluma, och det lär dröja innan Madame får besök av mej/ oss igen. 156 kr för dålig mat! Nej tack!
Men nu vet jag iaf vad pluma är för nåt...
En lugn mormors/morfarstisdag. Inte mycket utevistelse. Det var för kallt.
Tog dessa bilder då vi skulle ge oss iväg hemåt, i samband med att Konrad skulle skjutsas till fotbollsträningen. Johanna och K-P, de gav sig ut på ridtur i den kyliga seneftermiddagen



Det lät inte som något för mig. Kanske varierar det? Vi åt griskind, som skulle vara så gott. Maken fick en jättefin portion men mitt var massa fettslamsor. Detta var en kvällsrätt på ett fint ställe. Maken tyckte det var väldigt gott, men jag, som inte gillar fett alls, var betydligt mindre nöjd. Så visst kan tillfälligheter avgöra.
SvaraRaderaI övrigt fick ni iallafall en fin dag med pojkarna!
God kväll! Eval8
Kan kanske ha med tur och otur att göra. Men de köttslamsorna vi fick var inte bra!
RaderaPluma, som också kallas för kotlettkappa, är en saftig och mör fjäderformad detalj från grisens framdel. Den är sedan länge en uppskattad delikatess i det
SvaraRaderaspanska köket. Det var väl denna text du läste när du googlade, det lät ju onekligen gott. Jag är rätt nöjd med att det på min tid i restaurangsvängen (90-tal) inte fanns en massa konstifikationer i matväg, varken olika styckningsdetaljer eller ett urval av mat till dem som har olika matallergier... Så mysigt att tjejerna får rida!
Japp! Lät helt ok. Skulle vara bra att grilla. Stod det. Är det kanske samma som flintastek! Såg ut som det skulle kunnat ha skurits tunna skivor från en sådan.
SvaraRaderaKillarna rider. Dottersönerna. Kul! Go kväll!
Osäkert, men en del lunchrestauranger skriver meny på franska. Karré är en favorit när det är vällagat.
SvaraRaderaVäljer gärna fisk till lunch i Göteborg.
Fisk är att föredra. Men har testat Madames fiskalternativ och blivit besviken.
RaderaJa, jag har ätit pluma. Vi köpte det en gång och grillade det. Pluma är inte samma sak som flintastek som kommer från skinkan. Själv tyckte jag inte alls om pluman så hade på tok för mycket fettklumpar. Husse däremot tyckte det var gott men jag vägrar att äta det numera.
SvaraRaderaMysigt med barnbarnen men vädret i dag var inte det bästa.
Kram
Förstår inte hur man kan servera det. Absolut oaptitligt. Och nu vet jag det... och du vet också det...Kram
RaderaTack för pluma-recensionen - låter som något jag kan (fortsätta) vara utan.
SvaraRaderaGlad Kristi himmelsfärdsdag! :)
(om man nu kan säga så)
Tycker absolut att du inte behöver testa... Men det kanske finns bättre varianter ön vad Madame serverade. Detsamma!
RaderaPluma har har bara hört att det finns men aldrig smakat. Och efter din beskrivning så tänker jag inte smaka det heller. Fotbollsträning och ridtur i kyligt majväder ... ser i varje fall mysigt ut.
SvaraRaderaKram
Rätt klädd och i rörelse, så fryser man sällan. Nu har det regnat 25 mm, så nu får det gärna bli varmt igen. Kram
RaderaKänner inte igen pluma. Intressant att läsa om det.
SvaraRaderaTrevlig flygaredag! 🎈
Du har inte missat något! Detsamma!
RaderaSåg faktiskt nyligen på vår nya restaurang en skylt att de en dag serverade just pluma, nu vet jag att jag inte ska beställa det om de har det kvar!
SvaraRaderaFina foton du bjuder på ;-)
Kram!
Kan ju vara så att Madame hade en dålig pluma-dag.Men jag tror ändå inte att det är något för er. Ni äter GOD mat! Kram
RaderaJag har aldrig hört talas om pluma. Nu äter jag ju inte griskött så jag behöver inte ens tänka tanken på att äta det. Stefan är inte förtjust i att testa något nytt. Han vet ju vad som är gott, så då tycker han att det är dumt att testa något nytt. Han är för rolig, min man.
SvaraRaderaTrevlig helg! Kram
Testa nytt, det gillar jag. Men man behöver ju inte göra mer än testen, om man inte gillar.😊🤔
Radera