måndag 25 maj 2026

Torr luft

 Är det någon mer än jag som reagerar på hur man mår i olika temperatur och luftfuktighet? 

Nu har det varit några dagar med mycket sol, men också mycket vind. Idag känns luften knastertorr. Tänker, att om det skullw börja brinna i skogarna, så skulle elden verkligen sprida sig med vindens fart. Måtte det inte hända...

Började måndagen med ett pass Postural Träning. Idag var vi full lokal. I torsdags så var vi bara tre. Det är mycket roligare att träna när man är många. Detta trots att det är stillsamma övningar, knappast några extra ljud i lokalen, bara instruktörens mjuka röst.

Tillbaka till vad luftfuktigheten... och vad temperatur/ luftfuktighet gör med mej. När det är fuktig luft, så känns det som man skulle kunna gå hur långt som helst...ja, iaf en mil. I dagens extremtorra luft kändes det som att varenda steg tog emot. Man fick kämpa för att ta sig framåt.

Målet för dagen var i första hand den här vildapeln. Helt översållad med blommor. Såg den då jag cyklade förbi igår, och kände att jag ville titta lite närmare på trädett, innan alla kronblad blåst all världens väg.





Vilken otrolig doft! Den kändes hundra meter bort, då man kom mot vindriktningen.

På våra egna aplar är det sparsamt med blommor, denna försommar. Gissningsvis har de blivit gamla och trötta. Passar bra ihop med husets folk. 😊

C -E gick med på promenaden till vildapeln. Sen vände han hem. Jag fortsatte  en bit till och fotade några av alla de blommor som växer utmed vägrenen. Lägger upp dem här, så är det enkelt att spara ner dem på datorn, och utöka artkunskapen för eleverna. Läste någonstans att unga människor idag är art-analfabeter. Det försöker jag råda bot på. Det funkar bra, då man lägger in dem i interaktiva övningar, quiz. Kahoot, Quizlet. 

Fyra no-lektioner kvar. Ska bli gott att bara ha två lektioner musik per vecka,  i höst. Det är lagom för en gammal lärarinna...




Den här känner väl alla igen. Men barn förväxlar den ibland med tussilago.


Smörblomma


Humleblomster


Hundkex


Teveronika/Mormors glasögon.


Mandelblom


14 kommentarer:

  1. Jag tycker nog att det värsta är när det är väldigt varmt och det är extremt hög luftfuktighet. Så hade vi det i Turkiet. Jag som tål värme bra tyckte nästan att det var en plåga.
    Vilken vacker vildapel!
    Maskrosor trodde jag att alla kände igen men bara för någon dag sedan såg jag att någon tog fel på dem och tussilago. Smörblommor och mandelblom är jag helt säker på och så även maskrosor och tussilago. "Mormors glasögon" var denna mormor dock helt obekant med ;-)

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är lokal benämning på teveronika. Vanlig lite blomma...
      Kommer ihåg hög luftfuktighet ich 35 grader från Grekland/Rhodos. Kommer ihåg att jag åkte iväg till stan med blött hår. När vi kom hem flera timmar senare var det fortfarande lika vått. Det var eb jobbig värme. Kanske har förmågan att "tåla" torr luft blivit sämre med åldern.Känner iaf igen känslan sedan några år tillbaka
      God kväll!

      Radera
  2. Jag säger höga temperaturer och hög luftfuktighet! Det blir som ett våtvarmt omslag.
    Den vildapeln blommar rejält. Vårt gamla, spruckna äppleträd hemma har varit översållat med blommor.
    Denna mormor hade inte heller koll på mormors glasögon. Tur jag har koll på mina egna glasögon 🤓
    Det blåser rejält här på ön, värre ska det bli imorgon.
    Vi har det helt fantastiskt här! Jag bloggar åtminstone en gång om dagen under veckan.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
  3. Härligt att ni har det härligt! På badbilden såg vattnet nästan stilla ut. Gillar inte blåsten!
    Nä fuktigt och varm, det är nog värre. Vi har ju sällan sådant väder. Bästa promenadvädret är 15-20 grader och lite duggregn. God kväll i stugan!

    SvaraRadera
  4. Underbara blomsterbilder, undrar om humleblomster kvar på vårt berg.
    Tvärtom för mig, tycker jobbigt när kall fuktig luft.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Där ser man. Olika för olika. Vi har nog en riktigt rik flora i vår by...

      Radera
  5. Jag brukar be barnbarnen namnge blommorna som vi ser, när vi är ute. Kanske minns de inte namnet nästa gång... men då får de en nyttig repetition.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att dina barnbarn lär sig. Det är ju kul att kunna lite olika arter.

      Radera
  6. Nu fick jag mej en lektion i vad blommor heter, tack för det! Å vilket fantastiskt träd! Var tvungen att googla på postural träning, låter bra för kroppen!
    Imponerande att du jobbar ännu!
    Jag räknar snart ner dagarna till när jag ska sluta...har inte riktigt bestämt mig ännu!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Postural Träning är riktigt bra.
      Nåt behöver man höra. För att överleva....
      Otrolig apel! Kram

      Radera
  7. Det är en härlig tid nu. Alla ljuvliga dofter, och fina växter. Underbart!
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
  8. Instämmer helt och fullt - i det där med luften. Jag tycker att jag numera är känslig för det.
    Mer fukt = lätt att andas (som jag brukar skriva). Kanske därför jag trivs med att ta på regnkläder och gå ut även om det regnar.
    Ha en fin vecka Anna-Lena!

    SvaraRadera
  9. Bara lite dugg, gillar jag bäst. Annars blir det så kalt. Tråkigt med all blåst. Detsamma

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas