fredag 14 september 2018

Energi



Energi föder energi. Det är sant!
Idag surrade det till på vänsterarmen redan vid halv tiotiden på förmiddagen
10000 steg. Stjärnor, raketer, fanfarer!
Speciellt glad kände jag mig att jag lyckats med alla dessa steg utan att använda stöd en enda gång.
Stavar brukar jag oftast använda, då jag är ute och går.  Att använda stavar och samtidigt sätta upp tipsfrågor, det kändes lite bossigt.
Så det  blev åtta och en halv km utan stödfunktion. Den ständigt bråkande ländryggen, var ovanligt lugn. Tant kände sig extra glad, av denna anledning.


Eleverna på vår skola har haft friluftsdag idag. "Skoljoggen". Tradition.
I Grimås går man från skolan till Korpstugan, runt elljusspåret och tillbaka till skolan. En sträcka på dryga fem km.
Utmed sträckan finns tipsfrågor och stationer. Sexorna fixar frågor och stationer, deras lärare får bli frågeuppsättare.
Kändes ju så där att ge sig ut i morgonråheten före halv åtta, men det var rätt så gott, när jag kommit i gång att gå. Så gott, så att jag tog ett varv till på elljusspåret, för att kolla att alla mina tolv adepter fanns på plats.
Det gjorde de.
Dagen flöt på bra och klockan ett var  även prisutdelningen klar.
En kul dag, tyckte de allra flesta. Både arrangörer  och "tävlande".


Och som sagt, tanten fick extra energiuppladdning av en ordentlig morgonpromenad.

Annars knallar tillvaron på i väldig fart, precis  som vanligt.

En extra dimension av fart och fläkt har den lediga tisdagen fört med sig.
Tisdagen har blivit mormorsdagen - och morfarsdagen också ... men det var den  även tidigare .....när vi åker till Ulås för att hänga med Konrad hela dagen.

Jag har goda skäl att tro, att en liten kille som ännu har en bit kvar till sin andra födelsedag, mår väldigt bra att tillbringa en dag i  veckan med "di gamle".
Tre halvdagar på dagis, och tre dagar med med mamma och/eller pappa ... jag tycker att den killen... som dessutom bor på en liten gård med hästar och katter, vedkapning och traktorkörning, har en perfekt tillvaro.

Roligt är det att åka till Ulås varje vecka på mormorstisdagen.
Samt energigivande. Energiuppladdning pågår hela tisdagen, även om den fartfyllde lille killen kör skiten ur en understundom.

I veckan som gick blev det ytterligare energipåfyllning.
Ava och hennes mamma var på besök i Stockremma. Tillsammans besökte vi också kusinen i Ulås.

 

Ava fyllde ett år igår, så vi passade på att fira hennes födelsedag  några dagar i förväg.

Ja, de är verkliga glädjeämnen de där två små, rejäla vitamininjektioner för sin mormor.



Sverige har haft val till riksdag, landsting och kommuner. Ingen vet riktigt hur det gick, för man vet inte hur man ska räkna vad det gäller maktfördelning. Jag struntar i politiken, känner jag.... käbblet politiker emellan får inte ta ifrån mig min goda energi. Vilket det lätt skulle kunna göra, om man betänker  hur de icke flexibla tokarna uttalar sig.
För mig är en uppbrytning av den skitlöjliga allianspolitiken en nödvändighet. Det är inte större skillnad på de flesta partiers program, utan att de skulle kunna samarbeta.  Finge jag bestämma, så skulle det vara en regering med v, s, mp, c och l. Då får man majoritet och högerspökena kan inte störa så mycket!
Synd att politiker med makt,  inte är lika kloka som jag i detta fall!


Valet i skolan vanns av Skolmatspartiet. De har redan bildat "regering" med Matdemokraterna. I skolriksdagen vann  deras förslag med 23 - 13.
Kollegan min, han som har so, gjorde ett suveränt bra tema på val och demokrati.
Eleverna har lärt sig precis hur det fungerar.
På retoriklektionerna tar jag tillvara de olika partiernas förslag, för att försöka påverka de som har makt att förändra i skolans värld.
Det är så viktigt att visa att man kan påverka, även om man är barn.
Redan första veckorna författade mina elever ett brev som ställdes till såväl kommunalråd som skolchef.  Utan problem kunde vi hålla traditionen med rektorsområdestävlingar i friidrott vid liv. Visst fanns det pengar till buss, även detta sparbetingsår, när man förstod hur viktig tävlingen - med anor mer än 60 år tillbaka i tiden - är för eleverna.

Lite energi blev kanaliserad till ett blogginlägg. Bra att hålla den, snart tioåriga, sysslan vid liv.

Regnet ute lockar inte till mer energiuppladdning via utevistelse.
Det får bli en stund med att sticka på "lillebrors" babyfilt i stället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas