tisdag 13 augusti 2013

Tänka tvärtom


Många rundor med gömda burkskatter blev det i somras. ( Märk; jag skriver i somras! Med tanke på vädrets förändring i samband med lärarskolstarten, så känns det som om det blev höst över en natt- mellan söndag och måndag.)

C-E och jag ville gärna "tacka" för de rundor som vi gått - och dem som vi förhoppningsvis kommer att ta oss runt under hösten - genom att "bjuda tillbaka".

Sagt och gjort.
Research av tänkt runda.
Burkidéer.
Beställning från geocachen.se - vi är inte så händiga jag och maken, men någon egengjord gömma fixade även C-E till.



Det är lite pirrigt att lägga ut geocacher, det tycker jag fortfarande.
Man måste tänka tvärtom.
Hur skulle jag vilja ha  det?
Lätt - svårt?
Jag vill ju ha lätta gömmor på en promenad - och gärna annars också, men inte superlätta - och jag vill framförallt ha lite variation mellan stora och små burkar.... mellan plast och annat vattentåligt material. Dessutom vill jag ha variation på gömslena.... och inte i stenmurar. Helst ej heller i täta granar.

Den värsta svårigheten är att få till koordinaterna, att få dem att stämma.
De  23 gömmor som jag lagt ut innan söndagens banläggning + de skolgömmor som jag har lagt ut med elever, under namnet "toppenklassen", de är utlagda med hjälp av mobilapp.

En gång blev det väldigt tokigt.
Det var när "toppenklassen" fick nio gömmor släppta samtidigt, i samband med att vi jobbade med område "Närmiljö" inom Grön Flagg-temat.

De flesta geocachare i Småland och Västra Götaland känner säkert till en man med aliaset 1000sjöar.
Han gör fantastiskt fina egna gömmor, och han har en viss förmåga att komma först till många nya cacher.
( Något som jag för egen del aldrig har fattat vitsen med,  men det ska jag skriva om en annan gång... :))

1000sjöar hade dagen efter utsläpp ( detta var våren 2012, innan alla tokiga burkslavar från Limmared kom farandes i racerfart :)) loggat åtta av de nio gömmorna. Den nionde hade han letat länge efter, i ett relativt sankt skogsområde, det skrev han i loggen.

Eleverna hade inte lagt någon gömma i sankmark, de hade lagt den bakom en extra stor sten i en stenmur. Detta var f.ö, före den tid då jag kom till insikt om att stenmurar, där är det ingen hit att gömma burkskatter ... det förstör såväl stenmurar som letarnas goda humör.
Vad hade hänt här? 1000sjöar gillar vatten, men så tokig var han väl inte att han automatiskt drogs till vattensjuk skogsmark, när han skulle leta vid relativt torr åkermark.

Sannolikt hade jag skrivit fel på en siffra, så avståndsfelet blev 160 m ungefär.
Så den gode mannen blev lurad på en förstahittargömma.
Känns så här i efterhand ganska så bra att kunna ge den till någon annan, som tycker sådant är viktigt och som kanske bättre behöver.... :)


På vår "Älmåsrunda" finns det en gömma här i närheten av dessa stora flyttblock.
Blev den för svår?
Nej, inte med så tydliga hintar som jag ger.
Tycker ju själv att ohintat är värdelöst, och för att kompensera ev. brister i koordinaterna, så blir det både livrem och hängslen, genom att hintarna ger bra besked om var man ska leta.




Då vi var ute på vår banläggning, så var det jag som tog fram koordinater och C-E som antecknade dessa och tydligt markerade de "bästa" siffrorna.
Här, alldeles nära en bäck, men där det var ganska glest mellan träden, så var det inte lätt att samarbeta med gpsen, den ändrade de sista två siffrorna hela tiden. Tog upp telefonen för att jämföra, men den stoppade jag snabbt ner igen och förträngde att jag hade, för där visades helt andra siffror.

Har hört proffsgeocachare uttrycka att det blir dåliga koordinater om man använder mobilapp. Nu har jag ju inte den erfarenheten, efter ca 30 burkgömmor, med koordinater tagna med c:geo.
Men då erfarna cachare må vara visare på vägvisning än vad amatörtanten är, så tänkte jag att de har väl rätt då.


Den allra första gömman jag lade ut, i juli 2011, vid Roberts stenmur, den har jag i gott minne.
Hade nästan ont i magen av nervositet då den var publicerad. Tänk om det inte funkade!
Telefonen ringde någon halvtimme efter publicerandet, det var ett okänt mobilnummer ... nej, jag vågade inte svara.
Det ringde igen.... nej, jag svarar inte.....det är säkert någon som är sur för att jag lurat ut den/dem och jag har jättemycket fel på koordinationen. Så tänkte den gamla, knäppa tanten.
Satt vid datorn och såg att det kom upp ett meddelande på skärmen.
En stackars kille hade letat tre kvart och inte hittat ! Oj,oj!
Skickade en beskrivning var han kunde leta....
Det visade sig att hinten var alldeles för dålig.....inte koordinaterna.
Gav lite självkänsla i koordinerandet - och medvetenhet av nyttan av bra hintar.



Klockan arton var söndagens banläggningsarbete klart och inskickat för granskning.
En dryg timme senare hade den första burken loggats.
Nummer fem!
Men vad är detta? Vi som gjort en promenadrunda med anvisad parkering!
I vår värld börjar man räkna på ett. Sen kommer två. Som nummer fem kommer fem....
Bara att konstatera att det fanns tvärtomtänkare.
Då det finns möjlighet att på skogsvägar ta sig  till de flesta gömmor med bil, så var det så de förstahittartokiga gjorde.
Kanske jag skulle ta bort loggen... de hade ju inte gjort på tänkt sätt ...!
Naturligtvis kan jag inte det... bara konstatera att alla inte tänker som jag (och det är väl en förskräcklig tur det!)

De båda bilburna killarna  blev ändå "straffade" för sitt tvärtom-tilltag.
Mitt/vårt fel förstås. Skriver man N57 31.217 i stället för N57 31.317 i cachebeskrivningen, så blir det dryga 160 meter fel.
Inte undra på att det inte blev något flyttblock loggat den kvällen.
Fast jag tycker nog att den promenaden rätt ut i skogen kunde vara ok, med tanke på hur det var tänkt att man skulle ta sig fram!  :)

Även gps-snurret vid vår enda svåra gömman, som gömma gjord, gjorde hittande omöjligt.

Kollade upp koordinaterna på de två gömmorna i går seneftermiddag och skrev in ändringarna på datorn.

Trodde inte det var möjligt att en ny förstahittare loggade en timme senare.
Fick bara meddelande om att han hittat de nyutkomna burkarna. men det fanns ju åtta till!


Idag var det ÄNTLIGEN en geocachare som skötte sig, som inte tänkte ett dugg tvärtom mot vad jag och C-E gjort då vi lade ut rundan. Han/hon parkerade på anvisad plats och promenerade de fyra kilometrarna, i regn och rusk. ( Fast vi hade nog tänkt på solskenspromenader egentligen.... så han/hon tänkte ju ändå tvärtom mot oss, på sitt sätt....)

Ger denne ahlis1 en stjärna, för att bli försterundaren. FTR. Mycket sundare mot såväl miljö som kropp och själ, än vad det är att adrenalinstinn stressa fram i bensindrivet fullfartsfordon.

Tycker jag - men man kan förstås tänka tvärtom också!

PS. Rättelse FTR får Linsrille ... och så två FTF också. Det visade sig att han gick rundan två gånger i går kväll - både för att komma först och hitta alla! Geocachare är otroliga och ganska så tvärtom! DS


4 kommentarer:

  1. Haha, roligt att läsa om era bekymmer och era tankar vid burkutläggningen. Den där som 1000sjöar missade, den tog vi FTF på plus en till som du la ut som kompensation. Vi kommer vad det lider och jag lovar att vi ska börja med ettan och gå som ni har tänkt. Ser fram emot korven som belöning ;)Det verkar vara en finfin runda av bilderna. Sen har jag ju kvar Roberts stenmur också. Ha det gott i höstvädret!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas