lördag 10 mars 2018

Oförstått


Det är mycket som man inte riktigt förstår. Mer och mer blir det, ju flera dagar och år som man lägger bakom sej.

Vitsen med massor av snö, då vi trodde att vintern var över, och att våren väntade bakom februarislutet ... ja, den förstår jag inte alls.
Det är inget som vi kan påverka heller, någon av oss.... men att tycka hjärtligt illa om allt det vita, det har man all rätt att få göra.

Lite glädjande var det dock att hitta en plogad skogsväg att ge sig ut på, när det var dags för den dagliga promenaden.  Promenaden kunde på det sättet bli en runda på dryga sex kilometer, härligt att kunna gå runda i stället för att gå fram och tillbaka...


De där dagligen pockande tiotusen stegen, det är jag lite oförstående till,  hur olika de ter sig. Under en skoldag, så blir det upp emot femtusen steg... och de resterande lika många stegen, dem fixar man på en bra halvtimme på byvägen.
Men att få till tiotusen steg från schratch, det tar lång tid och sju och en halv kilometer ungefär.


Så idag var det bara att passera det egna hemmet efter genomförd runda och gå en dryg kilometer till, innan både jag och aktivitetsbandet var nöjda.

Tänkte på det, under det att jag gick förbi platsen på bild nummer två; Här cyklade jag flera gånger i somras och fick helt otroligt vackra bilder på mängder av blommande lupiner. Känns lite svårt att förstå att det ska komma en cykelnjutningstid och en blomsternjutningstid, inom kortare tid än vad som passerat sedan jul.


För att gå över till ett betydligt allvarligare ämne, så är det ett år sedan den förskräckliga bussolyckan i Härjedalen ägde rum .En fruktansvärd händelse, där (tror jag) fyra unga människor omkom.

Den stackars olycklige chauffören har varit misstänkt för vållande till annans död i ett år nu. Undrar hur han mår? Inte så bra, kan jag tro. Det jag inte för mitt liv kan förstå, det är hur man kan lägga ansvaret på en ensam chaufför! Bussbolaget har definitivt ett ansvar som inte såg till att man hade två chaufförer för en nattlig resa. Skolans reseansvariga bär också ett stort ansvar, då man påbörjade en lång resa klockan tio på kvällen. Hade man åkt på eftermiddagen, så hade man kommit fram före midnatt....
Nej, jag kan inte fatta varför den stackars chauffören ska bära hundhuvudet när det är andra som gjort fel! Kan någon förklara!


En annan sak som jag inte förstår, det är det där med rättegångar och domar vad det gäller grova förbrytare. I fallet med mannen som körde ihjäl människor på Drottninggatan i Stockholm i våras - eller Madsen med ubåten i Danmark... Jag begriper inte för mitt liv varför man ska kosta på dessa människor långdragna, svindyra rättegångar med FÖRSVAR. I min värld så behövs bara en sittning där man dömer dessa människor till livslånga straff.... och då inte i bekvämlighet, utan i sämsta möjliga miljö.
Men så får man väl inte tänka i ett civiliserat samhälle....

Börjar bli lite imponerad av den där Trumpen i Washington. Att få till ett möte med Nordkorea, det var inte väntat. Hur bar man sig åt? Och det där med tullar.... ja, han är ju affärsman så han bör väl förstå hur man bör tänka.


Nä, det där med världspolitik - eller politik överhuvudtaget- det är inte helt enkelt att förstå.
Inte heller vad som är rätt eller fel ... i andras ögon sett....

Får väl känna mig nöjd här i min lilla värld, där min stora fråga inför morgondagen är var jag ska gå för att få till mina tiotusen steg. Och undringen.... vart tog mina trogna kommenterare av bloggen vägen...

3 kommentarer:

  1. Här är en kommeterare! Ja, varför är det så fruktansvärt viktigt att ha utredningar i åravis med påföljande rättegångar i månatal på för en lekman solklara våldsbrott? Jo, för att statsapparaten har byggt upp ett domstolsväsen med en massa advokater, utredare, media som måste ha stoff för att skriva och prata om brotten. Och sedan när det solklara gått till dom, ett förvar i 10-20- 30 år till enorma kostnader. Tänk så enkelt det löstes i Trumps Amerika på nybyggartiden, ett rep och ett träd. Då rådde det sunda förnuftet, man såg vad som skett och gjorde processen kort. Man skulle speca kostnaderna på utredning, domstolsförfarande samt fängelsevistelsens kostnad på varje skattebetalares skattsedel. Kanske skulle bli annat ljud i skällan då. Du och jag tillhör väl gruppen som vill se handling direkt, inte en massa tjafs om självklarheter. Nu ska man visst röra om i lärargrytan igen! Må väl, nu satsar vi på en snar och lång vår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en kul kommentar. Rep och snara kanske inte är lösningen...det borde finnas ett mellanting mellan förr och nu. Ska försöka närvara vid pizzaeventet på lördag... Första geocacheloggen i år. Bara det blir vår så ska det bli lite ändring på det. Ha det gott!

      Radera
  2. Det där med rättegångar som tar väldig tid och kostar massor, när fallet egentligen är solklart, det kan jag inte heller förstå. Lika lite som folk som bott i landet i flertal år och som har jobb och egen försörjning helt plötsligt ska utvisas bara för att nån liten regel säger att nåt nån annan gjort blivit fel. Mycket man inte förstår som de som ska förstå mer har bestämt. Jag är imponerad av din envishet att lyckas med aktivitetsarmbandets mål!
    Har ett själv men vi har inte alltid samma mål. Men så kul när man lyckas.
    Saknar oxå våren och promenader i skog och mark. Ogillar starkt att gå fram och tillbaka på vägen som alternativet varit det senaste om inte fötterna sitter fast på ett par skidor!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas