lördag 16 februari 2019

Puh!


Puh! Så tänker säkert C-E när jag åker till skolan på måndag morgon. Äntligen lite lugn och ro!
Faktum är att jag tänker det samma, då jag återvänder till den normala måndagsrutinen.

Det blev lite väl mycket under sportlovet - kul har det varit, men understundom lite tröttande för tant som egentligen borde vara pensionär. Men som inser att arbetsliv tycks vara mera vilsamt än ledighet....


Redan förra fredagen, vid lunchtid, begav vi oss till Malmö och våren där, för att träffa denna härliga unge.
Det händer så mycket i den åldern som Ava är, bara på några veckor. Hon känns "stor" nu, betydligt äldre än sina 17 månader.
Skönt att det går mot vår, då kan vi lätt åka de 50 milen fram och tillbaka till Malmö på en och samma dag.
Den här gången övernattade vi, och det går bra det också....men i bra väglag, så är det faktiskt helt ok med tur och retur-resa på en och samma dag.


Söndagen blev städdag. Puh och hu, så skitigt huset var!
Man tror ju att två gamlingar och tre katter inte ska skita ner så mycket. Men det gör vi. Sannolikt katterna mer än vi. Katthår och kattdamm, tanthår och gubbdamm.....
Gott när det blir rent iaf!

På måndagen åkte vi till Ulricehamn och införskaffade ett extra vapen i kampen mot katt och tanthår, nämligen en handdammsugare. Har visat sig vara effektivt!

Kände mig osedvanligt trött då jag (för ovanlighetens skull) tog hand om dubbel matlagning.  Lite otäckt att känna sig nästan utmattad, precis som om batterierna var helt urladdade. Denna tanten är inte van vid att känna så. Som tur var så tycktes matlagning generera energi, precis som det långa spinmix-passet gjorde. 


Tisdagen var, i vanlig ordning, mormor och morfar-dag i  Ulås. Fortfarande fanns det lite snö och is kvar på sina ställen, men det var betydligt trevligare att vistas utomhus, än vad det varit under de senaste veckorna.
Konrad gillar att baka, så på eftermiddagen så blev det inte "baka, baka liten kaka" utan "rulla, rulla liten bulla".


Onsdagen blev äntligen en vanlig hemmadag. Långpromenad i härligt väder, bloggande hanns med - fast hu och puh vad jag gnällde på mig själv. Vet inte varför jag gör så ibland. Tur att jag har förstånd nog att inte dela på FB!
Sportlovsboken ( visst måste man hinna med att läsa en bok, då man har en vecka ledigt) Silvervägen  av Stina Jackson blev utläst. Som tur var så hade jag valt en riktig bladvändare,  en fängslade och spännande- och lite annorlunda sportlovsbok. Rekommenderas!


Torsdagen bestod av besök hos frissan, promenad kort besök i Borås och därefter Ola Salo show på Rondo i Göteborg. Fullt kör alltså.
"Underhölls" hos frissan, emedan kemikalier inneslutna i aluminiumfolie förvandlade silvergrå hårstrån till mörkbruna dito, av en klipp-kund som pratade om folk och sjukdomar under hela sin "behandlingstid". Puh, vad den del kan hålla låda... om bedrövligheter!

Besöket på Rondo var en riktig höjdare. Vi hade beställt mat före föreställningen, två rätter som smakade bättre än vad jag vågat hoppas på. Man tänker ju att det kanske inte blir så bra mat, då det tillagas "festmat" till uppskattningsvis tvåhundra personer.

Showen var otroligt bra. Det enda jag kan vara lite kritisk mot, det är sångljudet. Musiken tar över och man missar texten. Nu var de flesta av Olas låtar välbekanta, och med tanke på hur den mannen radar upp ord, så är det svårt att höra och ta in allt, även om ljudet är perfekt.  Ett varierat program var det, duktiga musiker och enormt snygga och intagande visuella bakgrunder. 100 minuter utan paus, den tiden bara flög iväg!


Fredagsförmiddagen ägnades åt att provköra och kolla priset på två olika bilmärken, på två olika bilfirmor i Värnamo. Jag fick en klar favorit. Tror att en sådan kommer att hamna i Stockremma framåt försommaren. ( Leveranstiden är LÅNG på nya bilar)

Eftermiddagen tillbringades med den här superhäftige, rolige och energiske killen, hans lillebror och mamma. Härligt väder ute, snön borta! yes!


Konstaterade att LYCKA, när man är två år gammal- det är en vattenpöl. "Hoppa pölar" tyckte Konrad att vi skulle göra, när vi sa att det var dags att gå ut och njuta av det härliga solskenet en stund.


Vid hemkomst till Stockremma blev det snabb omriggning till varma kläder ( vilka inte riktigt höll värmen, trots att det bara var nollgradigt i luften) och i väg till månskensgrillningen i Gumpebo.  Vi var lite sena,  alla andra var på plats när vi kom. Månen lyste från en klar himmel, Orion, Cassiopeja, Karlavagnen kunde lätt urskiljas, trots att eld och månsken gjorde att det var långt ifrån nattsvart. Korven smakade bra, elden värmde en del och sällskapet var trevligt.  Tyvärr missade jag att ta bilder, så jag lånar Susannes bilder på FB.


Lördag har det hunnit bli. Känns av någon anledning som söndag.... när man är ledig, så blir man helt veckovill! Bullbak, halvmilspromenad, lite härlig sol på altanen, skoljobb, plantera de fyra penséerna som jag inte kunde motstå när de fanns på Blomsterlandet i går.... och slutligen fick jag till ett inlägg i den offentliga dagboken.  Ofantlig, skulle man också kunna säga. Tioårsjubileum under denna veckan f.ö  Första inlägget var detta! 
.http://femfemman.blogspot.com/2009/02/tontprogram.html 
Skrev föredömligt korta inlägg i början !  Fast nästan dagligen, då när jag var riktig femfemma.

Skönt att luta sig i fåtöljen en stund. Tantbatteri laddas, liksom datorbatteri.

Morgondagen har en plan - Ulås med förmiddagspromenad och lunch och sedan en tur till Jönköping, tillsammans med Konrad, Tuva och Johanna för att gå på MUSIKAL. Babblarna! Kul!
Tempo på tillvaron under tio dagar! PUH!  På måndag blir det förhoppningsvis lugnare - bara skola och spinmix!

2 kommentarer:

  1. Skönt med sportlov och kul när det händer mycket saker. Den boken har jag liggandes i min bokhyllan och väntar på att få bli läst. Mitt sportlov gick mest i sjukstugans tecken, var så förkyld från helgen och en bit in på den lediga veckan. Lyckades iaf får till ett besök i en inredningsbutik i Od med syster och Milton samt hämta skrutten på förskolan på fredagseftermiddag när förkylningen släppte lite. Imorgon är det vardag och rutiner igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du är pigg från förkylningen nu när det är dags att starta nya skolveckan. Tråkigt att vara krasslig när det är lov.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas