onsdag 17 februari 2021

Näthandel

 


"Din leverans är försenad p.g.a. väderomständigheter i Europa".  Det är en sammanfattning av vad som man kunde läsa i mailet från UPS. United Parcel service. 

Förra året, vid denna tid, så skickade jag efter apelsiner från Spanien, via Crowdfarming.  Leveransen var lite småstrulig, det var PostNord som utförde den slutliga leveransen, och de lämnade av apelsinerna på fel utlämningsställe. En eller två dagar försenade fick vi de goda apelsinerna. 

Före jul gjorde jag en ny beställning, då av clementiner. På utsatt datum, på utsatt tid stannade en bil med loggan ups utanför vårt hus och lämnade av en låda väldigt goda frukter på verandan.  Sicken service! Till ungefär samma pris som frukterna skulle kosta i ICA-affären. Eller Coop, eller Tempo .... eller vad man nu brukar handla i för butik. 

För några veckor sedan beställde jag tio kilo apelsiner. Från Valencia. Leveransdatum var satt till fredagen den 12 februari. På sen eftermiddag. Någon dag före beräknad leveransdatum kom ett besked, frukten var försenad till måndagen den 15.  Ingen större skada skedd, tänkte jag. I söndags kollade jag så att allt var ok. Det var det inte. Ny leverans tisdagen den 16. Försening p.g.a covid och p.g.a St Valentine´s day.  Inte helt perfekt, eftersom tisdagen är den enda dag som vi inte är hemma förrän framåt kvällen. Skrev en lapp och satte på dörren och bad den levererande personen att sätta in lådan i garaget. 

På väg  från Värnamo, i går kväll, kollade jag om jag kunde se om lådan var levererad. Döm om in förvåning då det då fanns en ny leveransdatum, torsdagen den 18 februari. Vilken idag var framflyttad ytterligare en dag, till fredag den 19. Sen eftermiddag.


Fick en flash back till den gamla sagan om skräddaren som skulle sy kläder, men det utlovade resultatet blev ett allt mindre klädesplagg, gång efter annan, tills det blev en tumme och slutligen ingenting.
Ekologisk odlad frukt har inte samma hållbarhet som den som finns i affärerna. Så jag undrar i vilket skick apelsinerna är, då de kommer fram. Om de kommer fram. Planerar att göra apelsinsaft på fredag kväll , som det ser ut nu. Tror att det är bra att ta hand om frukten snabbt. 

Det är absolut inte odlarnas fel, det här. Jäkla serviceföretag, tänker jag. Väder kan ställa till det... men  att skylla på covid ( som i så många andra sammanhang) eller Valentine´s day, det köper jag inte riktigt.  Jag kommer att skicka efter mer från Crowdfarming, jag gillar verkligen konceptet.



Det finns ju massor av reklam i sociala medier. Instagram är extremt, anser jag, Facebook är inte mycket bättre. En del bloggar har reklam, men den reklamen har jag nog aldrig tittat på. Scrollar bara förbi.
Socialmediers algoritmer - ja, jag förstår inte hur det funkar - läser ju av våra personliga intresseområden, på ett kusligt, men samtidigt fascinerande sätt. Leksaker till barnbarnen, det har jag beställt från Ad Libris och Babyland. Mycket bra kvalitét, prisvärt, speciellt Babyland har snabba leveranser.
 När jag hade som mest ont i hälen så beställde jag ett "kit" med produkter som skulle hjälpa  mot hälsporre, från ett svenskt företag. Leverans dagen därpå.  Produkterna passade inte mina problem, men sådant får man ta när man näthandlar- det blir ju chansningar. Det enda som händer; man skickar inte efter något från det näthandelsföretaget mer.

Vad händer? Jo, jag får upp en massa reklam på barnleksaker via Instagram eller FB. Numera även produkter mot onda hälar. 




Det är ganska länge sedan som jag gick på "pumpen" första gången. Det handlade om en pedagogisk leksak, en magnettavla/whiteboard, olika figurer, tuschpenna mm i en trälåda. Tänkte att det blir bra julklapp till barnbarnen. Julen 2019. Blev ju superförvånad då det först drogs en betydligt större summa från kontokortet än vad annonsen lovat och att jag sedan skulle betala tullavgift. Hade ju ingen aning om att produkten skulle komma från Kina. Den pedagogiska leksaken bestod av en liten ranglig låda och små plastfigurer med magnetisk baksida. Nej, inte prisvärt.
Har gått på samma sak en gång till, med en till synes rolig leksak/spel. Inte hade jag en tanke på att den också kunde komma från Kina. Positivt i detta fall var att priset stämde, och ingen tullavgift tillkom. Men kvalitéten? Kinaskit! ( kanske är ett rasistiskt uttryck, men jag står för det)


Facebookannons om sockar mot hälproblem. Skulle innehålla något magnetiskt, stod det i reklamen. Vad gör man inte för att bli av med det irriterande onda i hälen? Beställde! Tog tid innan sockorna kom. Från Kina. Faktum är att jag tror att de hjälpt mig att bli i det närmaste bra i foten... eller kanske är det inläggssulorna, köpta i butik i Borås.... 

Under musiklektionerna mellan jul och sportlov, så har mina klasser fått  pröva på att spela gitarr. Hade fått ihop tolv gitarrer, då jag lånade några från grannskolan. 
Under vecka två eller tre, så var en av gitarrerna trasig. Något, icke erkänt, hade hänt. Den lilla hållaren som sitter längst upp på gitarrhalsen, den som håller strängarna på plats, var trasig.  Tänkte att det ska väl gå att beställa en ny liten manick och sätta på plats, och visst gjorde det det. Buffelben elfenbensbrygga mutter sadel visade sig vara benämningen på den lilla grejen.  
Jag beställde från en svenskt företag, pris 98 kr + 30 kr frakt. 
Ännu  har inte den lilla grejen kommit. Det har säkert gått fyra veckor. För att den levereras från Kina. Det framgick inte då jag beställde från en företag med Skåneadress....  Är tveksam till om  det blir någon leverans alls...


Jag näthandlar mycket. Det gjorde jag även innan pandemin. Till 80 -90 % är jag helnöjd. Men jag har  börjat förstå, att man inte ska gå på en massa annonser i sociala medier, där är det mycket som inte utger sig för att vad det som det egentligen är. 
För att vara riktigt säker, så får jag allt hålla mig till de näthandelsföretag som jag tidigare använt och som borgar för god kvalitét och snabb leverans. 

I övrigt så väntar jag otåligt på att våren ska levereras. Väderleksprognosen har ju så gott som lovat att det ska bli lite vårkänning, snösmältning och flera plusgrader. inom de närmaste dagarna. Men än singlar flingorna ner därute. Man får väl stå ut med det, den otäcka kylan har i alla  fall gett med sig. Mössan kunde lämnas inomhus under förmiddagens snöskottning och korta promenad.

Och bilderna är mobilfoton från den kalla måndagen samt från dagens snölandskap. 





20 kommentarer:

  1. Det är svårt att veta vad som är bra och dåligt. De flesta produkter låter ju helt fantastiska! Vilka som sen är det, det vet man ju inte förrän efter. Minns för kanske 15 år sen, Yngsta beställde en iPod från kina. Den såg verkligen identisk ut i annonsen, men det var verkligen kinaskit. Knapparna var inte ens knappar osv...
    Hoppas dina apelsiner kommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner som om mycket som är tillverkat i Kina, har dålig kvalitet. Det jag köpt har ju inte ens varit billigt, så det kan man inte skylla på.
      Hade ju hoppats på att äta lite goda apelsiner i dessa dagar. Nu får jag nöja mej med äpplen.

      Radera
    2. iPod var heller inte särskilt billig!

      Radera
  2. Jag handlar en del på nätet, numera mer än förut eftersom jag saknar bil och inte sätter mig på någon buss. Kina har jag lärt mig att akta mig för, tyvärr är det många företag som har ett .se efter namnet så de låtsas att det är svenska leverantörer men de bara vidarebefordrar produkter från Kina så numera vill jag se på hemsidan vad det står om leverans, både varifrån och tidsperspektiv. Igår beställde jag gardiner på Linea, fick så många förslag på utländska leverantörer då jag googlade men valde svenskt. Det känns bra i hjärtat att gynna svenska företag. I finland var det en naturlig sak redan på sjuttitalet, sloganen hette Handla inhemskt...
    Crowdfarming hade jag aldrig hört talas om, nu har jag kollat upp lite o lärt mig lite mer. Som ensamstående utan familj på orten är det ingen idé att beställa frukt, i så fall behöver man gå ihop sig några grannar till exempel. Ska låta idén gro ett tag, tack så mycket för tipset
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delar med mig till dottern i Värnamo. Hade med oss avocados därifrån igår, också beställa genom crowdfarming. Otroligt goda! Helt andra än de man köper på ICA.
      Wish är väl stort, många handlar där. Vilket jag inte kan förstå. Kram!

      Radera
  3. Det där med näthandel är rätt intressant måste jag säga. Har aldrig beställt frukt via nätet, utan mest böcker, tvättpluppar, morgonrock och den senaste badrumsmattan. Kan säga som så att Brexit har ställt till det rejält (ungefär som Kina), för även om Amazon nu har en svensk filial i Eskilstuna, så är produkter desamma och lagren finns kvar i bland annat England. Så tvättpluppar levereras inte, då underleverantörerna inte vet vilket formulär de ska fylla i...

    Varje gång man googla efter en leksak/parfym/kläder med mera och sedan klickar på antingen Googla annonser eller företagens länkar så sätter andra företag en robot på ditt sökord. Å gissa var det jag sökt dyker upp?! Jo, hos mina bloggare som har blogg.se. Där kan jag numera hitta såväl tofflor, morgonrockar som badrumsmattor och handdukar.

    Badrumsmattan och handdukarna var visserligen tillverkade i Kina men levererades från Tyskland på mindre än tre dagar - WOW liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som om tysķ grossist vet vad han beställde från Kina. Ingen skit alltså!
      Har aldrig beställt från Amazon.Eller Wish. Tror ju att jag beställer svenskt...eller iaf europeiskt...men det stämmer ju inte.

      Radera
  4. Apelsinleveransen börjar påminna om vår lampleverans men det är bara att vänta. Hoppas i alla fall att apelsinerna kommer fram i ett anständigt skick. När det gäller att beställa varor från Kina så är den enkla sanningen att man får vad man betalar för, så nej tack.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har insett det. Bara så snopet att man inte fattar att det man beställt kommer från Kina. Den lilla gitarrdelen beställde jag ju direkt genom svensk sida!
      Apelsinsugen, ja. Har inte köpt hem apelsiner senaste veckan.Skulle ju få en hel låda...

      Radera
    2. Tyvärr kan man inte vara helt säker. Vi beställde en originalladdare från en svensk sida men leveransen kom från Kina. Laddaren fungerar perfekt men om det är original vet vi inte. Alla beteckningar som ska finnas finns där men...

      Radera
    3. Lite som att spela på lotteri när man beställer på nätet. Iaf från firmor som man vanligen inte anlitar. UPS gör mig tokig just nu. Leverans framflyttad till måndag. En låda ruttna apelsiner! Har varit på väg i två veckor.

      Radera
  5. Hoppas apelsinerna mår bra när de anländer ... trist nr logistiken fallerar.
    Jag handlar en del på nätet, mest böcker. Svårt att veta vad som är bra eller inte. Wish och Amazon litar jag nog inte riktigt på.
    Ha en bra torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, ska bli spännande att öppna lådan och se hur frukten ser ut. Kollade just och såg att apelsinerna befinner sig i Tyskland, efter tio dagar på vägarna.... Hm... undrar hur det blir... Kram!

      Radera
  6. Vilket apelsinstrul! Jag handlar också mycket på nätet, men jag har bara positiva erfarenheter av det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leverans framflyttad till mpndag. En låda ruttna apelsiner? Vill ju handla från crowdfarming, men har svårt att göra det när transporten strular på detta vis.

      Radera
  7. Då kommer jag här som en liten "outsider" i förhållande till övriga som kommenterar.
    För jag har så gott som aldrig handlat på nätet. Kanske två-tre gånger. Jag vill gärna titta och känna på varorna först. Och jag vill gynna de affärer som finns i min närhet. Många gånger handlar jag på rea, och jag gillar också att besöka olika second-hand affärer.
    Men jag förstår att frukten som du beställer är av helt annan kvalitet än de som man köper i affären. Om de kommer fram i rätt tid förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ju det. Med tanke på att nu ska de komma på måndag. Förväntar mig tn låda hatbrotten frukt.

      Radera
  8. Vi handlar inte mycket på nätet, kanske för att vi bor där vi bor. Men, i vår och sommar har det blivit en del på grund av att vi passade på nu då vi blev isolerade att göra om lite hemma, har behövts länge.
    Vår gamla tjock TV fungerade inte längre, Mysingen köpte en ny via nätet, gick hur bra som helst. Plus en del andra saker, så vi har bara goda erfarenheter.
    Vi har ju aldrig beställt mat eller frukt den vägen, men så långa förseningstider, som du fick, tycker jag låter fel, då skulle jag nog inte anlita dom fler gånger.
    Reklam hoppar jag över. Reklam på TV då stiger jag upp och går en sväng om jag mår bra, så slipper jag se den.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklam på tv är lätt att värja sig mot. Svårare på sociala medier. Men nu ska jag vara mer vaksam! Näthandel från kända firmor funkar jättebra. Apelsinerna; jaaa... undrar hur många som är fräscha efter resan. Ska ju komma på måndag.... men det tror jag inte riktigt på.... Dottern beställde avocado - jättefina- kom med en dags försening. Vilket ju är ok! Kram och trevlig helg!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas