torsdag 17 juni 2021

Sprutad

 Igen! Fjärde sprutan på mindre än två månader. Jo, jag vet! Det är väl inget att imponera med. Det finns många som tar sprutor varje dag. Cortisonspruta nummer två på en månad. Det var vad läkaren kunde erbjuda, då jag fick ny tid för det  dumma knäet idag. Trodde förstås att man skulle föreslå röntgen- eller knäbyte... nä, kanske inte det sista....

Artros ska gör ont, tydligen. Eller kan göra ont, rättare sagt. 

Undrade hur det kommer sig att folk tycks byta både knäleder och höftleder till höger och vänster. Inget att rekommendera, tyckte doktor Anders, men ibland finns det ingen annan utväg. 

Röra på sig, det är bra mot artros. även om man är nysprutad. Cykla, simma och promenera måttligt....


Gå er i vikt skadar inte heller.... Jaja, nu får det bli fikaslut och glassförbud, en portion av maten och ingen mer... och vin bara till helgen. Vet ju att jag väger på tok för mycket, mer har aldrig haft så ont av det, för att extrakilon är tämligen jämnt fördelade. Hoppas , hoppas att jag kan avlasta knäna genom att avstå onyttig mat.


Tre mil på elcykel är också träning! Man trampar ju 90 % av den tiden.... Och uppför får man ta i....

När man jobbar i skolan, om än bara 15 %, och har sexor, så måste man sätta betyg. Varje betygssättande lärare måste sedan skriva under de samlade betygen i en s.k. betygskatalog. Den ska väl sedan arkiveras i något låst skåp, till ingen större nytta. Men skriva på musikbetygen, det måste jag göra. 
Meddelade kanslisten att jag kommer cyklades till grannskolan/centralskolan, då det passar oss båda. Mej passade det i eftermiddag, och även hon kunde lätt ta sig från sitt hemmakontor och träffa mig i skolan.


Som så många andra "kontorsarbetare", så har hon till största delen arbetat hemifrån, sedan i höstas. Hon var tämligen trött på det. Nyligen hade kommit nya besked, hemarbetet skulle fortsätta fram till sista september.
Vi var överens om detta är märkligt. Monica skulle få sin andra spruta om några veckor, och när höstterminen börjar, så har sannolikt alla vuxna fått den första dosen covid-vaccin. 
Då borde det vara helt ok för alla som vill att gå tillbaka till jobbet och komma in i de normala rutinerna igen. Den social kontakten är ju så viktig.


Körde de tolv och en halv kilometrarna (  jo, jag har mätt upp, jag jobbade ju där i 25 år) till Dalstorpskolan via närmaste vägen.
Hemåt ville jag se lite nya vägar.... eller gamla för mig då.... men vägar jag inte rört mig på den senaste tiden.
Kyrkan i Dalstorp. Många skolavslutningar, många luciatåg har jag haft hand om i den kyrkan. 
Flera mer eller mindre lokala "artister" har börjat sin karriär i den kyrkan. Den som är mest känd, det är Emil Gullham, en kille som med sitt band "State of Drama" var med i melodifestivalen två gånger.
Numera är bandet upplöst och Emil gör en hel del musik med Marcus Ubeda, vars fru också gått i en av mina klasser.

Det jag minns allra mest från  alla avslutningar, det var en julavslutning, innan jag skaffat progressiva glasögon. Det var dunkelt i kyrkan, och där satt jag och klinkade på pianot till alla  fina julsånger. Bara det att jag såg inte noterna speciellt bra.... och jag är i behov av sådana. Det blev många felspel. Bakom mig satt två av kulturskolans lärare, varav den enda informerat mig om att han spelade in hela programmet på CD. Jag skulle få en inspelning efter jul. Det fick jag också.... Den CDn är och förblir ospelad!


Åkte hemåt via grusvägar.  Måste ju ha den obligatoriska kreatursbilden.
Kunde säkert tagit tjugotalet olika bilder, så mycket nötkreatur fans det i olika hagar. 
Tror ändå att det bara finns två bönder kvar i området. 
För att det ska bli lönsamt, så behövs många djur.  Ungdjuren har det riktigt bra, som får gå och beta i så vacker natur.


Det tycks som om mjölkkorna ligger i trädgården vid en av de två gårdarna. 
Vid den andra gården, eller  den första i min runda, så var det nygödslat. Inte den bästa lukten så här i annars väldoftande  försommartider/midsommartider....


Vi slingriga grusvägar så kom jag fram till den fina kyrkoruinen i Nittorps by. 
Synd bara att hustaket förstörde ett försök till en andlig bild.


En välskött plats, där den gamla klockstapeln har tagits väl om hand.


Hembygdsgården ligger i anslutning till kyrkan. Stommen, det gamla prästbostället. 
Ser ni korna ?


Längst uppe på kullen! Inser att fickkameran är rätt så bra. Blev ju en skarp bild, trots att jag bara klippte ut en liten del av den föregående bilden med  PhotoFilter....


Lite mer nostalgi! Här var det dans på somrarna, då jag var ung. Logdans! Superkul!
Vet inte om det skulle tillåtas i dag, med alla bestämmelser. Det enda som gällde här, det var att man inte fick röka inomhus. Vilket man ju fick  på de dansställen som inte hade samma brandrisk, som det var på den gamla logen.
Vilka tider! 
Men kul var det.


Kunde det kosta 20 kronor att komma in på dansen, då i början av sjuttiotalet? Minns inte riktigt!  Kanske mindre...
Kommer ihåg att killarna ( ja, det var nästan bara killar ) gick runt och gömde sina flaskor och ljumma ölburkar i buskarna. För  det fanns ju vakter som kollade att man inte drack något inomhus.... 
Förstår inte hur man hittade sin egen gömma... eller lät bli att stjäla någon annans. 

Men det var andra tider! Hoppas att dagens ungdomar också kan få uppleva positiva och minnesvärda nöjen.




22 kommentarer:

  1. Jag var ju hos sjukgymnasten idag. Det var artros och överbelastning av lårmuskel och musklerna kring knäna. Hon tyckte jag skulle köra mycket knäböj, även om det gör ont. Det avtar efter ett tag. Ingen mer träning hos henne förrän efter sommaren. Ingen fara att träna lagom, men inte just gymträning där. Nog tänker jag också att vikten spelar in.
    Vilken fin runda du kom ut på! Ser så härligt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, nu får det bli mycket cykelturer. Ska kolla hur det känns att simma när vi åker t Halmstad i morgon. Finna en 25 m bassäng i Grimsås som har öppet enbart för motionssim på förmiddagen.
      Elcykel är toppen!

      Radera
  2. Vilka härliga bilder! Det har onekligen sina fördelar att bo på landet. Vet inte när jag senast såg en ko häromkring om jag ska vara ärlig. Rätt trist egentligen...
    Vad gäller ditt knä så hoppas jag att din läkare är säker på att det är artros. Min granne hade liknande problem som du och fick diagnosen artros. Hon valde få en second opinion inklusive röntgen och det visade sig att det var en inflammation i knät. Hon knaprade antiinglammatoriska tabletter o tre veckor och är nu helt frisk. Så står på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde ju att jag skulle få erbjudande om röntgen. Så tokigt att jag helt enkelt glömde att fråga...
      Frågade bara om knäledsbyte...Vilket man ju inte gör efter en dryg månads besvär....
      Bättre i kväll iaf. Ingen smärtlindring behövs.
      Du får ta en tur ut på landet och kolla kor. Antar att storgårdarna ligger ett antal mil från huvudstaden...Ha det gott !

      Radera
  3. Att få skåda kossor, hästar, får eller getter är så otroligt mysigt. När jag lämnade Stockholm för bonnalandet 1995 helt söndertrasad, överstressad, utmattad, så fungerade bara anblicken av djur bättre än alla antideppiller i världen! Trots att vi sedan jobbade långa dagar sju dar i veckan under ett par år så har jag aldrig mått bättre psykiskt. Tyvärr tog kroppen slut istället. Men naturens kraft ska inte underskattas. Förstår att du rodnar när du hör dig spela toner falskt, tycker du kan slänga den CDskivan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du... jag vet inte var den är. Kommer aldrig att spelas. Är ko-nörd. Fast från andra sidan stängslet! Kram!

      Radera
  4. Välsprutad har du då blivit. Antar att man gjort Magnetröntgen och annat av ditt knä så doktorn vet vad han behandlar. Fint att kortisomsprutan lindrar. Mne den borde ju "hålla" längre.
    Perfekt med elcykeln och att den kan avlasta knät mellan varven. Nogg så viktigt fö rdig- Visst kan man undra över att jobbana hemma om man är vaccinerad. Här verkar man inte ha tänkt till. Såvida man inte har lokalbrist eller så.
    Roliga minnen här från kyrkan. I alla fall när du berättar om händelsen. Och även roliga minnen från dessa logdanser.
    Stort tack för turen med alla vackra bilder. Och jag har ju redan tidigare förstått att du bor i en vacker trakt och att korna är ett viktigt inslag.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Kor finns med jämna mellanrum.
    Ingen röntgen gjord. Inte varit tal om... Konstigt! Och tokigt att jag glömde fråga.
    Får kanske bli ett nytt samtal efter helgen.
    Ha en fin dag! Kram!

    SvaraRadera
  6. Så mysigt att få se lite kossor. Det får mig att minnas alla skollov hos farmor och farfar på deras gård. Logdans har jag också varit på i min ungdom....så kul. Det här var ett riktigt fint nostalgiinlägg. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  7. Ja, ligans var lite speciellt. Sommar var det då! Kossor är jag uppvuxen med. Har koskräck...men inte om det är staket emellan. Ha en fin helg du oxå!

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara bilder från ett sommarvackert Sverige! Logdans har jag aldrig varit på men i grannhålan där vi har sommarstugan fanns förr en dansbana så där har man "lagt en sula på parketten" några gånger.
    När det gäller betygskatalogerna tycker jag att det är oerhört otidsenligt och visst borde det räcka med en digital signatur, i alla fall när det inte handlar om slutbetyg. I vårt system syns det tydligt vem som har satt betyget och vilken datum vilket borde räcka.
    Då hoppas jag att kortisonsprutan ska ha god effekt.

    Kram och god fredagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre idag. Ang. Betygskataligeena, nu skulle man skruva under på två olika ställen även om man inte är klasslärare. Som du skriver; Otidsenligt! Kram!

      Radera
  9. Tråkigt med ditt knä! Jag tycker att du rör på dig jättemycket, så en glass strut måste få slinka ner i sommarhettan ,-)Inte lätt att spela om man inte ser noterna ,-) Hoppas ni kan träffas i början av nästa läsår, den sociala kontakten är ju viktig. Mysigt har tjurar och kor det hos er ,-) Önskar alla skulle få ha det så. Vackra bilder så fin natur, Jag ser inte korna annat än på den inzoomade bilden ,-) Nu när jag vet var de är ser jag något ljust långt bort, men skulle aldrig gissat på kor! Logdans har jag bara hört talas om, men det måste ha varit så kul,-))) 20 kr för toabesök lät mycket, då var det nog många buskar som användes istället.
    Härlig bilder, Ha det jättefint KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. 20 kronor i inträde till dansen! Det var tider det!
      Hoppade glassen idag. Inte det minsta svårt! Kram!

      Radera
  10. tufft med atros, hoppas sprutan hjälper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre idag, tack!Men visst får man lägga om vanor... antagligen slut på långpromenader...

      Radera
  11. Att få se kossor gör mig glad. Jag blir t.om. glad av att könna gödsellukt för då vet jag att det fortfarande finns bönder. Son utför ett mycket viktigt arbete och som sällan får den uppskattning de förtjänar.
    Förstår att det inte är roligt att ha ont i knäet. Jag har ju också det. Men faktiskt mindre nu än förra sommaren. Träning hjälper...men det gäller att vara ihärdig och följa sjukgymnastens program. Jag har fuskat, nu får jag ta nya tag och skärpa till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre i knäet nu. Men längtar efter längre promenader. Cykla går iaf bra. Tagit en tur och kollat på kor idag också.

      Radera
  12. Såå mysiga bilder från dina fina omgivningar - de och din text sätter fart på minnen från förr - tider då man ofta åkte på logdans och danser i Folkets Park :)
    Jobbigt med ditt knä - hoppas det blir bättre med hjälp av sprutorna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mycket attvgnälka över, det där med knäet. Åkderskrämpor !
      Kul att du också har minnen från logdanser och parkdanser. Parken i Borås var urtrist! Logdanser var superkul! Kram!

      Radera
  13. Att se och fota en sådan där liten enkel biljettentré på våra bilutflykter då är i vart fall jag "i hamn". Älskar sådana där lämningar av det som en gång funnits.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har förstått detta på din frus inlägg. Ni har betydligt bättre kameror. Använder mest den som är lätt att ha i fickan.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas