måndag 26 september 2022

Höststäd

 Ska träna på att skriva ett kort inlägg.  Har lite svårt för det ju... Och bara en bild... nej, två blir det...det kan vara ok.

Började "höststäda" i trädgården förra veckan, Tog bort helt vissna växter. samlade faktiskt lite frön också, mest från anemoner. Vore kul om de ville gro till våren igen.... eller också blir de bortglömda i garaget och så äter mössen upp dem.....

Idag var det växthusets tur. Eller växthus och växthus... det kanske är att ta till för stora ord... Tror att det kan vara 5-6 kvadratmeter. Men det funkar.

Blir alltid lite vemodig då växthuset ska städas ur. ( Finns det någon som känner så mycket vemod som jag, månne. En känsla som sitter långt inne i magen... ja. vi har en del av vår hjärna där också... det har jag läst i säkra källor)

Känslan av glädje, då i april, när jag brukar så de första utplanteringsväxterna. De får växa sig stora i växthuset ända in i början av juni, innan de planteras ut. Astrar, zinnia, squash, luktärter, tagetes. Tomatplantorna, de får växa inomhus. de är så känsliga för kyla... 

Beställde två påsar tomatfrön i våras. Röda körsbärstomater och en röd, lite större sort. För att få lite variation på tomatfärg, så planterade jag en gul ituskuren cocktailtomat i de kruka.  Alla frön satte fart att gro och växa. Mest de röda körsbärstomaterna. De större tomaterna blev det inte lika många plantor av... var ju heller så många frön. Tomathalvorna fick jag en del plantor av, men det var lite långsammare i sitt växande.

I juni planterade jag ut många plantor i växthuset, gav dessutom bort ett antal av de röda cocktailtomatplantorna, till grannen och till dottern. Det var så fint i växthuset med de små tomatplantorna, ja, plus några inköpta gurkplantor då. Det växte så det knakade, och det blev många blommor. Såg inte så många insekter i det sommavarma växthuset, men pollinering måste ha skett, för det blev mängder av små gröna "tomatbarn" som växte till sig allt mer.

En dag i början av augusti gick jag förbi grannen. 

-Nu har dina tomater börjat mogna, berättade hon. Kom får du se och smaka.

. Va, utbrast jag. De är ju GULA!

Så var det.  I vårt växthus har vi fått många tomater detta år, fina tomater. Fina, goda, gula tomater. Från de sådda cocktailtomaterna.... och från tomathalvorna. Riktigt röda tomater har vi inte fått en enda. De stora röda, den visade sig vara orange. Gav heller inte så mycket frukt.


Vi har ätit många gula tomater denna sensommar och höst. De sista är nu inplockade och ligger i fönstret i söderläge och väntar på att mogna. 

Hörde på radion, i ett kvällsprogram där man hade tema "gult" , att flera hade "drabbats" av samma fenomen... de hade beställt frön till röda tomater, men skördat gula. Måste ha blivit någon felsortering av frön.... 

Nu är det tomt och rengjort i växthuset. I en pallkrage sådde jag vintersallat. Brukar funka. Gott att plocka in framåt våren....


Vi är nog fler än jag, som inte gillar vinter. De här paddorna har försökt ta sig in genom ett av källarfönstren två gånger idag. Maken hade burit dem till andra sidan staketet på förmiddagen och sen fick han göra det en gång till efter lunch. För de hade vänt tillbaka till sin tänkta övervintringsplats... (?). Jag tycker att det är så läbbigt att ta i vilda smådjur. Maskar funkar, men fåglar, grodor, paddor, ödlor.... huvaligen... det bär mig verkligen emot.


Den här söta snoken tar jag heller inte i. Men tittar gärna. Trodde att det var en mask, då den slingrade sig över byvägen i mitten på förra veckan. Har aldrig sett en så litet "snokbarn" tidigare. Hoppas att den hittar någonstans att övervintra.  Skulle nog funka bland alla grenar, kvistar och gamla växter som slängs i en hög i skogen bakom trädgården. Det brukar bli rätt mycket när jag höststädat klart.. 

Om jag lyckades med ett kort inlägg? Nja... . Och "löftet" om bara två bilder? Det gick väl inte så bra det heller...



27 kommentarer:

  1. Kan inte påstå att du har lyckats med att skriva ett kortare inlägg;-) Bilder får du gärna lägga upp fler. Ofta säger ju bilder mera än tusen ord - klyscha, jag vet.
    Roligt med gula tomater istället för röda. Personligen föredrar jag röda av gammal vana antar jag.
    Varför skaffar du inte ett akvarium/terrarium med hönsnät på topp. Då kan du bjuda på bed & breakfast för grodor, paddor, och ödlor. De kan ju inte rymma heller om du sätter hönsnät på toppen. Ormar däremot - nej tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tyckte att det gick rätt så bra
      Får googla på amfibieterrarium. Men nu ska de snart gå i vintervila, så det får vänta till våren. Eller...är det där de ska övervintra??? Får undersöka..

      Radera
  2. Man bestämmer ju själv hur långt man vill skriva och sedan väljer ju läsarna om de vill läsa. Och visst blir inlägg ibland längre och ibland kortare.
    Bilder lättar upp-
    Roligt med växthuset och så mycket som startat sin bana där. Men också vemodigt att nu städa ur det.
    Tomater är fascinerande men tyvärr är det många år sedan jag lyckades med dem- Nya tag att ta nästa år.
    Bara att gratulera dig till god skörd.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en benägenhet att få det rätt långt... Fast det är vi ju några stycken som har... 😊 Kram

      Radera
  3. De egenodlade tomaterna är ju såå god. Förstår att du inte vill ha in paddorna. Men vilket fantastiskt kort du lyckades ta på dem.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att det blev bra. Vilka fötter de har!

      Radera
  4. Gula tomater är gott! Kul med god skörd. Vi har paddor som lever i källartrappan, så det gäller att vara uppmärksam när man öppnar den dörren. Låg en torkad, död i en spann i källaren en gång 😖 God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkliga djur! Har också ofta i källartrappan. Sällan dock två på en gång.
      God kväll till dej!

      Radera
  5. Jättefin bild av paddorna! Ni får bygga ett litet vinterbonat paddhus åt dem.
    Vi hade en padda i växthuset en vinter för många år sedan, där den hade grävt ner sig under en stor kruka som stod upp och ner. Men dessvärre så dog den när april kom, då solen värmde på dagen och natten var kall. Vi lade den i en Paradisask/chokladask och tänkte att den fick närmare till paradiset i en sådan när barnen höll begravning. Chokladen åt vi förstås upp själva mellan sångverserna. Vad gör man inte för att få en tom ask när en padda ska begravas? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storstilat! Ja det är nog inte lätt för amfibierna när det blir vinter....men förhoppningsvis hittar de något plats att övervintra på. Kram

      Radera
  6. Pinsamt nog har jag inte varit ut på landet för att titta till tomatplantorna sen vi bodde där i juli, men svägerskan hoppas jag har tagit hand om dem! Små grodor kan jag gärna hålla i ( och små fåglar, men då med handskar på) , men som kollegan berättade att hon hade tagit ut en kopparorm som katten släpat med sig in, nej, den hade jag inte tagit i!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är fånigt "rädd" för att ta i smådjur. Fåglar är nog det värsta.... liksom små möss. Och sådana har en del som husdjur! Detsamma!

      Radera
  7. Långa eller korta inlägg ... svårt att bestämma innan tycker jag. Alltid roligt att läsa dina i alla fall!
    härligt med egenodlade tomater ... och de gula brukar vara goda!
    Fin bild på paddorna!
    Ha en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var absolut goda. Men de som växte upp från tomater som kom från Marocko var godast. Kyl att man kan få tomatplanta från tomatskivor. Kram

      Radera
  8. Superbra bilder, både på paddorna och på snokungen (ha, stavningskontrollen försökte ändra till snorungen). Hm, märkligt med de gula tomaterna ... framför allt att inte bara du drabbats. Här blev det bara röda tomater, stora och små och idag ska jag göra mer tomatsoppa att ställa i frysen inför vintern. Har hela fönstren fulla med tomater som ska tas om hand. Men jag älskar den här tiden.
    Det där med att göra korta inlägg är inte lätt ... inte att göra korta kommentarer heller ... måste nog sluta nu :)

    Kram och fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nä, du har ju samma åkomma som jag. Vill ju helst njuta av bara några av dina otroligt vackra bilder var dag... och inte tjugo stycken var tredje vecka.. 😊Kram

      Radera
  9. Vi fick med gula tomater i år och de var riktigt söta och goda. Håller helt med dig...jag håller mig långt ifrån allt som krälar. Får rysningar bara jag tänker på det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte du också röda "frön". Men de gula var goda! Kram

      Radera
  10. Som vän av ordning kom jag på mig själv med att räkna bilderna samtidigt som jag läste och konstaterade att tre blev det och inget speciellt kort inlägg. Nåja, vad gjorde väl det för bilderna är härliga.
    Jag är inte så mycket för den sortens djur heller så paddorna hade jag inte flyttat men samtidigt hade jag inte velat ha dem som inneboende heller.
    Visst är det roligare att starta med vårbruket och sommarblommor än att rensa undan. Vi har tömning av trädgårdsavfall i morgon så en del åker nog. Nästa säsong ska jag definitivt satsa på tomater. Nu gäller det bara att komma ihåg mina ambitioner...

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomater är ju lättodlat. Speciellt om de är gula, tycks det.😊
      Gurkor, det går vi bara några enstaka. Egentligen borde jag lära mig att jag borde låta bli att plantera... men kan ändå inte låta bli.
      Ha det fint! Kram

      Radera
  11. tomater finns alla möjliga färger, även randiga. Mysigt med levande liv i trädgården.
    (mina barfota-skor är rejäla doningar, jag har rejäla barfotakängor 🥾 🥾

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt sköna att vandra i, med michelinsula:
      https://www.northsport.se/product.html/ws-vivobarefoot---tracker-forest-esc---bracken

      Radera
    2. Skulle vara intressant att prova... Tror dock att min gamla kropp behöver mer stöd...

      Radera
    3. jag fyller 70 nästa vår, för ett par år sedan hade jag svårt att gå 200 meter till brevlådan för mina ömma fötter...

      Radera
  12. Det finns ju inget så gott som egenodlade solvarma tomater, oavsett färg! Men jag förstår att du kände dig snopen då dina förmodade röda tomater var gula...Min granne här i huslängan har fått både stora och små tomater som hon tog in nu innan frosten kommer. Hon köpte en värmelampa o nu ligger de under den och förhoppningsvis mognar de.Vilka oerhört läckra små grodor, minns när jag med fasa hittade en i min säng som hoppade på min hals mitt i natten! Ja nu har ni trädgårdsmänniskor höstpyssel, som vanligt gör finnkäringen ingenting sånt,....jo jag ska begrava en lång kvist av björnbär som vuxit in från grannen i lite jord och försöka få den att "gilla läget". Om det är så enkelt som grannen påstår finns det hopp...
    Kram

    SvaraRadera
  13. Men det är jubockså trädgårdsarbete! Lycka till med björnbär.
    Tomaterna mognar i gönstren i söderläge .. Det hår ganska snabbt ! Ha en fin onsdag! Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas