lördag 17 december 2022

Ut i vita världen

 

 

Undrar om det är åldern som gör det? Just detta att jag kan uppskatta alla årstider. Under många år har vintern känts riktigt "pestig"...och tanken på vinter, den kan allt fortfarande vara väldigt negativ.


Jag njöt storligen av dagens promenad, där i den vita världen.

Funderade på när vår lantliga natur är som mest magisk. Absolut när den ser ut som den gjort de senaste dagarna. Helt täckt av iskristaller.

Det finns ytterligare två magiska tillfällen, som oftast bara varar några dagar. Det är i början av oktober, då lövträden är helt gulfärgade. Allra  vackrast är det, då solen lyser på trädguldet.

I slutet av maj finns också några magiska dagar. Det är när alla äppelträden blommar, såväl de i trädgårdarna som de många vildaplarna. 


Underbart är kort. Det har han helt rätt i, den gode Povel Ramel.  Om några dagar har regn och plusgrader sannolikt förvandlat det magiskt vackra till tråkig vinter.  Den som är så svårt att gilla.


Det tråkiga med plusgrader, det är att det blir isgata på byvägen. I dag var det hur lättgånget som helst. Ingen risk för att tanten skulle halka omkull.

Bara tre minusgrader.  Kändes ljummet, jämfört med de senaste dagarnas 8-9 minus.


Hade förstås varit trevligt med blå himmel i stället för den konstant grå. Men allt kan man inte få! Och det grå är också ganska fint. 

I lokalradion har man pratat om alla de hemlösa som finns i lilla Borås. Man intervjuade några, som berättade om härbärge mellan 21 och 08. De övriga tretton timmarna på dygnet "slog man ihjäl " bl.a. genom att sitta på biblioteket eller att åka med bussen fram och tillbaka till Göteborg.

Andra vittnade om övernattningar i trappuppgångar och källare. Någon berättade om att en hel familj levde sitt liv i en gammal bil.

Varvid jag undrar om inte samhället har en skyldighet att se till att de hemlösa får ett tak över huvudet, att mina skattepengar används till humanitärt bistånd även inom landets gränser.

Ofattbart att människor ska behöva ha det så här i vårt land, i en medelstor svensk stad.



Gör jag något för att hjälpa? Nej, inte ett dugg. 

Det är så lätt att vara kritisk ...när man sitter i ett varmt och ombonat hus. Men visst borde det finnas ett skyddsnät. Att vara utan hem i den kalla vita världen...nej, den tanken vill jag inte ens tänka ...

22 kommentarer:

  1. Så fina bilder, som vanligt. Speciellt där man ser det gula huset långt borta. Vi har idag haft strålande solsken, På morgonen hade vi -18 grader, och som varmast -9 grader. Temperaturen är åter på väg ner, -11,1 grader. Tyvärr så har de lovat plusgrader och regn nästa vecka.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara två minus här nu. Går mot töväder. Synd! Saknar solskenet. Men det stannade i östra Småland!//Anna-Lena

      Radera
  2. Vackra bilder! Jag gillar när snön kommer och allt blir vitt! Tråkigt bara att det sällan får ligga så länge, i varje fall inte här hos oss ...

    SvaraRadera
  3. Nu har ju rimfrost gjort sitt också. Känns som en riktig fantasivärld.//Anna-Lena

    SvaraRadera
  4. Visst borde det vara en statlig angelägenhet och se till att minimera och helst nollställa listan med hemlösa. Konstigt att ingen politiker engagerar sig mer i det. Nog borde det finnas någon sorts lösning på problemet. En del av våra skattepengar borde öronmärkas för detta ändamål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Men de styrande har väl inget stt vinna på att hjälpa de hemlösa... //Anna-Lena

      Radera
  5. Nu har vi ju haft betydligt kallare här hos oss, så jag uppskattade en minusgrad och konstigt nog solsken idag. Men, då man (läs jag) aldrig är nöjd, så uppskattade jag inte blåsten som gjorde att det kändes lika kallt som minus 15 de senaste dagarna.
    Håller med dig om höstfärgerna, de är vackra. Våren bland annat med körsbärsblomningen är en absolut favorit här med. Sommaren slår dock allt för mig... och jag slipper frysa;-)
    Hemlösa borde inte finnas i ett rikt land som Sverige. Inte tiggare heller för den delen, men de sistnämnda har ju så gott som försvunnit. Ingen har ju kontanter på sig längre och pandemin gjorde sitt till. När det är "riktigt" kallt som den gångna veckan bereds platser i kyrkor och på härbärgen. Kravet är drogfrihet. Men det är inte så många som uppfyller kraven, tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, där är ju ettcaber. Drogerna. Och begäret efter dessa. Men mycket gott att öppna kyrkor. Och församlingshem. Det borde även boråsare tänka på. //Anna-Lena

      Radera
  6. Vi har platser på härbärgen här i Falun, ett tag var det kris för att man hade reserverat ett gäng bäddar till ukrainska flyktningar som inte kom. Men det ordnade till sig. Jag håller med dig om vissa gyllene dagar under året, på våren är det vitsippshagarna som jag längtar till, sen alla sommarblommor på ängen före midsommar, o sen höstens färgprakt. Se är det visst några perioder dess emellan som man får acceptera...hihi. Adventskram rån pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. N
      Man får väl inte reservera något så att de som behöver, på plats, blir lidande. Bra att det ordnade sig! Kram//Anna-Lena

      Radera
  7. Det finns förstås årstider här också men inte så markant som "hemma" i Norden. Jag gillar årstiderna men har valt att leva här och njuter fullt ut av alla vackra foton jag kan se i bloggvärlden, bl.a dina vinterbilder här i inlägget. Så vackert det är. Ja, underbart är kort. Njut fullt ut av allt det fina.
    Det är inte som det ska vara när det finns hemlösa i dagens samhälle. Det finns här också men här är det inte vinter och kallt.
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnad. Går ju att leva utomhus om det är ljummet och gott. Men inte i tio graders kyla. Kram! Anna-Lena

      Radera
  8. Så fint tänkt om årstiderna, kan hålla med dig där....vintern med vit snö, våren med blommande träd och hösten med de vackra färgerna...och inte minst solen så klart! Tufft för de hemlösa, jag gör inte mycket heller, hm borde tänka på Stadsmissionen i alla fall, vet att min frissa brukar klippa de som behöver, helt gratis via Stadsmissionen...
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godhjärtat!
      Här på landet finns det ju ingen som behöver hjälp. Men man blir förvånad över att det finns så många hemlösa i tämligen lilla Borås.Trodde stt det var ett storstadsfenomen i första hand. Vilket ju är lika illa. Kram//Anna-Lena

      Radera
  9. Jag håller med dig helt och hållet. Det är skrämmande att det finns så många hemlösa i Sverige och nog borde det gå att lösa. Alla asylsökande får ju bostad ganska så snabbt så nog borde man kunna hjälpa även hemlösa tänker jag. Stadsmissionen i Malmö har vi lämnat mycket till. De är nästan den enda organisation som tar emot det som ratas av andra. Ger man dit vet man att det går direkt till behövande.

    Jag kan faktiskt hålla med dig när det gäller dina tankar kring årstiderna. Jag är ju inte så förtjust i vintern men det beror så klart att den skånska varianten sällan är så rolig. Nu när vi har haft några minusgrader, strålande sol och nästan vindstilla så blir det lilla snötäcket plötsligt tilltalande. Men som sagt, underbart är kort och här pratas det om 8 grader i veckan...

    Önskar en fin fjärde advent!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt, som du skriver. Tak över huvudet till dem som flytt sitt land... men inte till de som bor i vårt eget land. Borde finnas för både den ene och drn andre. Ska kolla lite om Stadsmission finns i Borås. Skulle kunna lämna lite av varje...
      Tråkigt att snön kommer stt gå bort. Skulle gott stå ut med den ett par månader. Kram//Anna-Lena

      Radera
  10. Ja nog borde det finnas tak över huvudet för alla.
    Årstider tror jag behövs för att man ska uppskatta allt det fina. Jag är inte glad för vintern, men den kan vara fin ibland. Efter den kommer den nästan finaste tiden. God söndag kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våren ja! Och visst längtar vi dit! Ha det fint //Anna-Lena

      Radera
  11. Just så kan jag också tycka numer. Trodde jag kanske skulle sakna Torrevieja och den lite varmare hösten och vintern där. Men icke. Å andra sidan hade jag nog reagerat annorlunda för ett antal år sedan. Däremot har jag svårt att gilla när det är slaskigt. Nu när jag varit ute dessa vackra vinterdagar tycker jag det gett bra energi. Kanske påverkar min kommande operation detta.
    I Stockholm har både Klara kyrka i City och en del andra erbjudit nattlogi till hemlösa i sina kyrkor. Och då med personal och volontärer från kyrkan där. Man bäddar med madrasser och sängkläder i kyrkbänkarna- Detta är något flera kyrkor i landet skulle kunna ta efter.
    Tack för promenaden och fina bilder.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är så att storstäder är mer beredda på att ta trots drm som behöver tak över huvudet. Mellanstora städer...som Borås... Där finns det inte lika många goda hjärnor....
      Låter då gottxatt befinna sig på Teneriffa.Ha det gott! Kram//Anna-Lena

      Radera
  12. Här kommer en sen kommentar från mig, nu är nog den vita, vackra världen helt borta hos dig också. Men visst var det fint med rimfrosten som kom. Här blev det dessutom sol och jag fick en fin promenad med fantastiskt vinterljus. Tycker om hur du beskriver övriga årstider ...
    Det är hemskt med de hemlösa. Just nu har dom reportage varje dag i vår lokaltidning om det. Det ska definitivt inte behöva vara så ...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt att man kan fixa boende till flyktingar men inte till svenska hemlösa. Nu ska inte det ena utesluta det andra, men ändå.
      Halka här idag .och regn. Ha det gott! Kram//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas