lördag 10 juni 2023

Dagens tur

 


Dagens tur gick till Råda, nära Mölndal.

Maken hade fått matupplevelsepresent på födelsedagen, för en månad sedan.

Syster och svåger var de som gratulerade.

 Creperiet vid Råda säteri, var första målet för dagen.  

Någon sådan här anrättningen hade ingen av oss ätit tidigare... men så har vi bara varit i Frankrike ett par gånger. Och då missade vi att äta "riktiga" Crêpes. Gott var det i alla fall.

 
Vid Råda säteri finns flera restauranger, liten butik, stor ridskola...och stall förstås... och självplockning av blommor.

Dyrt som attan... men vackert!

En slags stjärnfloka. Bra snittblommor. Blommar förhoppningsvis snart i vår trädgård.



En slags förädlad lupin. 
Kan säkert vara vacker i bukett.


I trädgården ner mot Rådasjön blommade rhododendron i flera färger.


En stunds vandring/promenad ingår i upplägget för en bra dag. Det fanns en bra runda ut på näset Labbera, ett naturreservat, där bokskogen skyddade mot den allt mer påträngande solen.


Längst ut på udden var det fin utsikt över en inbjudande blå sjö...


ända bort till roddklubbens hemvist. Vi såg ett antal kanotekipage, såväl åttor som fyror, svepa förbi under träning. 

En lite långsammare "privatkanot" blev det enda fotoobjektet.


Tvärs över näset gick så "vandringsleden". En pil visade brant uppåt mot "ruinen". Klart att man måste upp och kolla.

Denna ruin anlades just som ruin i början på 1800-talet. Säteriets ägarinnan ville göra den 75 m höga kullen på näset till en "naturromantisk plats".

Nu var den väl inte så romantisk....eller vad förstår jag om sådant...med tanke på den klart oromantiska  "läggning" som jag har...Anser mer attstenruinren är ett bevis på att det fanns tokiga människor även för 200 år sedan.. 


Lunchen intogs på restaurangen som ligger i anslutning till Gunnebo  slott och trädgårdar.


Vi bjöds på en välsmakande fisklunch med grönt från örtagården, som ligger i anslutning  till restaurangen.


Bevattningsbehovet i örtagården är stort ...förstås 


Violblå himmel över det lilla dotter på kullen.




 Slottet är en populär plats för att fotografera brudpar. Fyra oliks brudpar var på plats när vi passerade. "Mammarazzi" fotade två av dem


Nedanför den branta backen väntade denna XXXL - limousine.  Dock inte på oss.

En trevlig dag ...återigen.

I morgon får tant hålla sig hemomkring.  Förhoppningsvis ska det bli lite strandhäng och bad på favoritbadplatsen  vid Gusjön. 


28 kommentarer:

  1. Snacka om en toppen utflykt med kulinariska läckerheter. Crêpes har jag inte ätit på år och dag, trots att det finns ett antal crêperier i huvudstaden. Nu blev jag riktigt sugen. Och fisklunchen var helt i min smak den också, för att inte tala om de fina blommorna du visade.
    Visst är det roligt att leka mammarazzi!!! Du lyckades alldeles utmärkt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite skämmigt...men brudparen var rätt upptagna med sig själva. God kväll!//Anna-Lena

      Radera
  2. Gott om trevligheter nu! Och just att ta vara på och göra det som är trevligt och som tilltalar en är ju så viktigt. I den mån en kan förstås.
    Skolavslutningar är ju alltid speciella och trots att jag inte jobbar längre började mitt sommarlov idag-
    Vilken fin och god matresa ni var på. Och perfekt att kombinera trevliga miljöer med vandringar Tiden nu är ju ljuvlig så det är bara att njuta av den.
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite väl mycket sol... men klaga ska man ju inte. Kram//Anna-Lena

      Radera
  3. Bra present!
    Herrrregud vilken limousine - måste vara den längsta jag någonsin sett.

    SvaraRadera
  4. Alltså vilken dag! Låter verkligen helt perfekt. Jag har aldrig åkt limousin… kommer nog inte att göra det heller. Tack för titt på fina bilder! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, åka limousine det kan man hoppa över. Åker hellre i vår Toyota!😊 Slänga ut pengar på " ingenting" det är inte min grej...//Anna-Lena

      Radera
  5. Gunnebo slott är fint, intressant historia också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderar på om jag blivit guidad där. Många teateruppsättningar med framför allt Claes Malmberg har vi sett på ängen nedanför slottet. Får läsa på lite om historien //Anna-Lena

      Radera
    2. ätit fina crêpes i Göteborg och i Frankrike

      Radera
  6. Vilken jättetrevlig present! Äkta crêpes har jag nog aldrig ätit men det ser gott ut! Liksom fiskrätten där ... mums!
    Härliga bilder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa presenten! Prylar har man ju redan. Kram//Anna-Lena

      Radera
  7. En "matig" present. Känns perfekt för er.
    Jag är lite fundersam på ruinen. Är den alltså konstgjord? Inte en äkta byggnad för länge sedan som har rasat. Knepigt, men drar tydligen till sig besökandes intresse i alla fall.
    När jag ser bilden av den vattnande mannen, så undrar jag hur länge det kommer att vara tillåtet med tanke på torkan där nere...
    Limousinen ser nästan grotesk ut. Ser nästan ut som att bilden (och bilen) är utdragen.
    Brudparen får mitt Lycka till på den framtida gemensamma resan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att offentliga trädgårdar får vattna växter.
      Jo, säteriets ägare byggde en ruin högt uppe på höjden. På snart tvåhundra år så har det sannolikt blivit ännu mer ruinlikt.
      God mat funkar alltid. Ha det gott! //Anna-Lena

      Radera
  8. Å vilken fin utflykt och god mat. Mat, massage eller kanske fotvård är perfekta presenter. Något av detta ger vi alltid mamma eller Stefans mamma.
    Det var ingen dålig bil, kan undra hur den ser ut inuti.
    Ha en fortsat fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittade in genom öppna dörrar. Sätten utmed sidorna. Mjukt stoppat läder, såg det ut som.
      Och röda mattan utlagd framför öppnade dörrar.Detsamma.
      Kram! //Anna-Lena

      Radera
  9. Vad många trevliga utflykter ni är iväg på! Och inte minst ingår alltid något läckert att stoppa i magen också! Såna crepes har jag aldrig ätit, men så har jag aldrig varit i Frankrike heller! Däremot gillar jag våra nordiska salta crepes, tunna pannisar fyllda med t.ex svampstuvning.
    Fisken såg läcker ut på tallriken, kanske lite snål portion? Akta så inte Stasi kommer o gräver upp din nya blomma i tron att det är lupin, det ska bötfällas nu om man inte gräver upp dem ur sina rabatter läste jag! Hihi, men visst var denna annorlunda och väldigt vacker. Ännu vackrare var bruden man såg ansiktet på, vilken skönhet! Fast jag har så dåliga erfarenheter av äktenskap så blir jag otroligt rörd när jag ser förälskade brudpar, jag hoppas alla ska få uppleva den lyckan någon gång...
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju inte gift på "riktigt". Så jag har inte upplevt den känslan. Vill inte heller. Usch för att ställa sig så i centrum. Aldrig i livet. Borgerligt med anonyma vittnen, det är är ett helt giltigt äktenskap som passade mej..

      Blev mätt på fisken. Definitivt !

      Blomman varifrån självplockning på Råda...

      Vacker
      God kväll! Kram //Anna-Lena

      Radera
  10. Vilken härlig och bra dag det blev och ännu en trevlig utflykt. Hoppas att maken blev nöjd med presenten och dagen. Fisken så väldigt god ut och kändes som en rätt i min smak.
    Så härliga bilder och fina miljöer. Kan förstå att det är populärt att fotografera brudpar där. Själv tycker jag det är så fint med en kyrklig vigsel och sedan en efterföljande bröllopsfest. Men visst, jag förstår att det är en smaksak och så ska det vara. När Husse och jag gifte oss var det inte inne med stora bröllop som det är i dag. Vi gifte oss i kyrkan och hade en trevlig middag och fest för släkt och en del vänner. Mina föräldrar stod för kalaset och tur var nog det. På den tiden hade vi inte haft råd med att bekosta ett bröllop.

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckades ju bara se tre av brudparen. Den brud som jag inte lyckades fota hade en ljusblå klänning. Hon var lite äldre. Det var fint på henne.
      De tre brudpar som jag råg hade alla utländsk härkomst. Gissar att det var paret som jag lyckades gå en närbild på, som limousinen väntade på. De hade ett stort följe med sej.
      Tänkte just att det bröllopet måste kosta multum. Men de hade sannolikt föräldrar som betalade. De såg ju så unga ut...
      Ja, tur att man gör som man vill. Och lite konstigt är det, att jag, som aldrig haft problem att prata inför många människor, inte kan tänka mig att ställa mig i centrum som firarobjekt. Har I och för sej en kollega som är precis likadan. Så det är nog en person-grej!
      Kram//Anna-Lena

      Radera
  11. En sån fin dag ni fick, fisken såg supergod ut. Jättefins bilder, inte minst på brudparen, kul nog har jag också ett brudpar med i mitt inlägg idag! Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast du var ju på festen. Jagc"tjuvfotade"... //Anna-Lena

      Radera
  12. Har kikat på bilder o läst ,-) Hökerums slott var ju charmigt, den serien var verkligen jättebra, kul att se slottet så här. Matupplevelse present, kul idè, har aldrig hört talas om, det ska jag spara i bakhuvudet ,-) Självplock av blommor, gra idè, synd att det var så dyrt.
    Lupin är vackra, hörde nåt om att det snart ska bli straffbart att ha de i sin egen trädgård, ska utrotas helt. Är det du som är mammarazzi ,-))
    Vacker plats för bröllop.
    Ni hittar vackra platser, vi gör det gamla vanliga ,-) Inget nytt.
    Vi får skärpa till oss!
    Ha det fortsatt fint
    Kram Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken är att ni mår bra!
      Jag är en rastlös typ!
      Jodå, jag tog alla bilder.
      Ger ofta bort present; att bjuda på mat!
      Kul att höra från dej! Kram//Anna-Lena

      Radera
  13. Vilken härlig dag i solens sken och den där crepen såg ju för god ut. Det har jag bara ätit en gång och det var faktiskt i Frankrike.
    Fin blomning men det syns även hos er hur torrt det börjar bli och grönsakerna behöver vattnas även här.
    Det var inte dåligt, fyra brudpar. Ja, det är ju bröllopstider nu.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Så vackra bilder, dom kan jag njuta av länge. Älskar naturbilder och här bjuder du på många, både vatten, skog och blommor.
    Härligt att vandra där vid slottet, kan jag tänka mig. Men, mitt på dagen så är det nästan för varmt för mig att vara ute nu.
    Vilken häftig bil. Tänk att ha den stående och vänta på att man ska komma och åka med. Vilken dröm!.
    Ha det fint och kram från Wiolettan.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas