lördag 24 november 2012

Femfemman fyller fyra fler....


Snart fyra år sedan jag började blogga... femtiofem år gammal. Därav det mindre smickrande bloggnamnet...
Samtidigt måste jag erkänna, att jag för fyra år sedan hade så låg självkänsla att jag såg mig som en femfemma. Faktum är att det gör jag inte längre. Mycket tack vare alla positiva kontakter och möjligheter som jag fått via sociala medier.

Förra blogginlägget var lite för bedrövligt för att få stå som sista inlägg. Blev väl kanske lite för mycket tycka synd om mig själv....För det är inte ett dugg synd om mig.

Började födelsedagsdagen med att göra något som jag tänkt göra sedan i somras, nämligen att rengöra kyl och sval. Idag blev det av, gissa om det behövdes. Mycket plats blev det också, då det var läge att slänga en del.

Åkte med C-E till T-mo för att handla lite av varje och när vi kom hem, så tvättade och städade jag bilen. Vilket också behövdes.
Därefter blev det en promenad med stavar och väst runt Mods. Jättegott att få upp både andning och värme lite.... Efter dusch lade C-E om såret på benet, både jag och han tyckte att det såg ganska så bra ut... iallafall bättre än någonsin..... få se vad sköterskan tycker på måndag.

Vad jag vill säga med denna redogörelse för dagen är att jag tycker att intåget i det sextionde levnadsåret känns ganska bra...Det är skönt när man blivit så här gammal för man behöver inte vara bekymrad för att bli gravt medelålders, det är man redan. Och får man vara någorlunda frisk, så är det femton-tjugo år till ålderdomen.... och det bekymret tar vi då.... nu får man se till att utnyttja övre medelålderns möjligheter.



Igår var vi i Jkpg och kollade på "Ljust och fräscht" med Lindström och Schyffert. Föreställningen var i Kinnarps Arena och valet av lokal, det är en av två negativa saker jag har att säga om föreställningen. Vi satt högt upp, de två figurerna där nere var långt borta och så var stolarna alldeles för dåliga för att sitta över två timmar i sträck i. Ryggen på gamla tanten sa ifrån.
Den andra negativa saken var svordomarna som ibland ingick i varje mening.Jag fattar inte vitsen med att fylla ut språket med svordomar! Visst, jag använder sådana också.... men det är när jag blir riktigt arg... inte som utfyllnad på ett flytande språk. Usch! Sån´t blir den gamla tanten upprörd av!

Annars var föreställningen bra och framför allt tänkvärd. Vi blir aldrig nöjda med saker, vi vill ha nytt, vi vill ha det senaste.... och när det senaste blir vanligt, då är det statuslöst och då är det inget att ha längre.

 Jag kände samtidigt att vi är riktigt ute, vi som aldrig möblerar om, aldrig byter möbler och inte ens har bytt kök på 33 år. ( Och fortfarande inte funderar på det...)
En klart sevärd föreställning, hoppas att den kommer på TV, det var så många bra tankar och underfundigheter, så jag hann inte ta vara på dem alla.

Kul att komma ut lite också..... ska vi säga som var i London för två veckor sedan.... Jaja, det har vi väl gemensamt jag och C-E.... det är kul att se och uppleva roliga plaster och evenemang.
Det där med att bjuda hem folk, det tog man också upp i föreställningen.... "det ska vi göra bara man gjort det och det och det".... så känner jag det också.... hoppas att jag får tummen ur så att vi får till in real life -umgänge lite mer under kommande år.... det har varit riktigt dåligt med det under de senaste åren, och jag misstänker att det är symptomatiskt för det liv som de flesta lever.

Har fått en kul födelsedagspresent idag....ett "sjö-och hav"-julbord på Höganloft den 19 dec. Det tycker jag låter riktigt gott!  Och passande när det är nära till jul. Vi åt pizza ( jättegod) i Höganlofts bar i går, på väg till Jkpg, under det att vi såg gästerna som kom till det stora julbord, som var framdukat i går kväll. Tycker att det är för tidigt med julbord än, nästa helg kan det vara läge för adventsljus och glögg.... men julbord, det vill jag inte ha än. Inte förrän framåt luciatid, som tidigast. Den 11 dec får vi julklapps-julbord i Mullsjö. Vi var där förra året också... och visst var det god mat... det gäller bara att åta måttligt.

Julen står för dörren, absolut.... På ett sätt ganska så gott... för när man kommer ut genom dörren, på andra sidan jul.... då går det mot vår och sommar....





4 kommentarer:

  1. Fullt fart som vanligt! Skönt att såret läker. Stort grattis och en önskan om många roliga år vill jag ge dig. Det var flera år sedan jag åt julbord på lokal. Det är godast på julafton och hemlagat. Men man kanske ska prova något ställe i år. Lite tidigt än. Har försökt ta det lite lugnt, men hann ta en tur med hunden och lägga ut lite nya gömmor. Men jag struntade i att jaga FTF på de som kom idag. Dem får jag logga en annan gång. Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Många gratulationer från en som tittar in till dig ibland. Tack för din fina blogg.

    SvaraRadera
  3. Du ska väl inte sluta blogga, med tanke på "Förra blogginlägget var lite för bedrövligt för att få stå som sista inlägg."? Det vore synd tycker jag, är trevligt att ha en (före detta) kollega som bloggar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Emma, men intressant att du tolkar det som jag menar som sista skrivna inlägg som det allra sista någonsin. Inte konstigt att det blir lite galet i tolkningen ibland! Ha en bra vecka!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas