lördag 26 september 2015

Ett eget event


- Jag tycker att du ska ordna ett event, sa Johanna,  Vid farfars gamla dansbana.
- Nej, sa jag, det låter jobbigt,,,, och förresten kommer det väl ingen dit, långt ut i skogen.
- Jag tycker att vi ska ordna ett event, sa Johanna ett tag senare. Vid farfars dansbana. Vi, Martin och jag, lägger också ut cacher.
- Nja, sa jag,
- Det får bli i september, sa Johanna.
- Nää, sa jag.
- Joo, sa hon.
Jag vet inte hur vi kunnat få en dotter med en sådan övertalningsförmåga. Både C-E och jag är riktiga mesar.
Nu blev det som hon ville ... och med ett färskt facit i hand, så var det ju jättebra att hon fick sin vilja igenom (igen). För det var KUL att ha ett eget event.



Den gamla dansbanan, som svärfar byggde en gång för fyrtio år sedan, den blev städad, möblerad och pyntad. Dansmusik kunde återigen höras mellan de gamla väggarna och ut över nejden. Ja, det blev en riktig renässans för den  gamla nöjeslokalen.


Tjugotalet glada geocachare hittade vägen ut i skogen.
Hälften var gamla bekantskaper, några var för mig helt nya namn.... och så  fanns det några som jag "träffat" en hel del via nätet och geocachinggrupperna där. Berrasnobben och Togram hade jag inte haft någon irl -träff med, så det var riktigt kul att just de, som jag nätpratat en hel del med, kom hela vägen i från Fristad.

 
Ardbeg10, whiskykillen, hade inte så långt att köra. Han bor nästgårds, i Hestra.


Lihei var en ny trevlig bekantskap. Hon kom från Svenljunga. Det visade sig att vi gått en av hennes rundor, Mogarundan.


Bojip, Birgitta, kom med maken Per, ända från Kungslena.
I somras guidade hon mig och forjoi, Inga, på sina favoritställen i sin hemtrakt. Kul att de ville göra resan från den bördiga falbygden till våra magra skogsmarker.


Korv, det var maträtten för dagen. Passar utmärkt på all slags utevistelse, tycker jag... och smakar alltid bra,


Norra Smålands geocachingkung, 1000 sjöar, hann umgås med oss en stund, innan hans skyndade vidare på ett annan tillställning.


Från Borås kom de här tre glada tjejerna, Bett52, Ulla-Bella och gugge62. Det visade sig att vi hade en del gemensamma bekanta, och att gugge62 och jag hade samma yrke. Bara det att gugge62 hade ytterligare en profession att falla tillbaka på, då hon insåg att det "gamla" jobbet hade fler fördelar än lärarjobbet.
Kul, kul, tjejer att ni ville åka den långa vägen till dansbanan i skogen.


 Killarna till höger och vänster, Plyschbjörn och Masken, har glatt oss med många trevliga och roliga rundor i trakterna av Limmared/Tranemo. Cykelharen, i mitten, har jag läst en hel del inlägg i från i Facebook-gruppen. Han kommer ifrån Dalsjöfors, och är en rackare på att klättra och att lägga ut mystar. Har kollat på några, men stängt igen, för jag fattar inget.
Nu har jag helt klart klickat på "fel" mystikoner, för den klättrande haren på cykel, han har även gjort enkla mystar.  Får göra en ny koll! Fantastiskt kul att denne trevlige man, som jag inte haft någon tidigare kontakt med, ville gästa vårt event.



Johanna hade förberett sin del av eventinnehållet, och ledde en trevlig presentationsrunda, där var och en fick berätta varför man höll på med geocaching.


Alla ansåg att det.till största delen, var för att komma ut i naturen och för att få se platser, som man annars aldrig skulle fått se.
Killen i mitten heter Demker och var, som flera andra, boråsare. Ny, trevlig bekantskap.
Limmaredskillarnas fruar och den fina labradoren ( ?) kom också med ut i den härliga höstskogen.
Alla gästerna fick jag med på någon bild, kan jag med viss tillfredsställelse konstatera....


Stickan ( Ardbeg10) i samspråk med en kille som jag inte träfat på 28 år. Under två år dessförinnan,så träffade jag honom fem dagar i veckan, under fyra skolterminen. Tomas, tomasb65, gick i min allra första klass i Tranängskolan. Väldigt roligt att träffa honom efter alla år, prata om eleverna i klassen, och konstatera att det gått bra för alla, TROTS att de under två mellanstadieår undervisades av en superung lärarinnan. Jag var bara 22 år då jag tog över klassen.
- Jag tror aldrig att vi tänkte på att du var så ung och oerfaren, vi trodde ju att det skulle vara så, sa Tomas.
Tänkte då, att det sannolikt är likadant för mina nuvarande elever, de tänker inte på att de har en gammal lärare, med snart (redan) utgånget bästföredatum, de tror att det så ska vara.
Hoppas träffa på Tomas vid fler tillfällen, för av den tystlåtne lille killen, hade det blivit en sprudlande glad och trevlig medelålders man..



- Martin, när smakar en välgrillad pölse som bäst? _-Hvergang!
Är helt enig med min svärson om detta!


Relativt nyblivna geocacharen Lönnlycka, det är Johannas kompis Magdalena, från Hjälshammar.
Roligt att hon anammade Johannas inbjudan och körde hela vägen från den vackra byn söder om Värnamo.


18 cacher att välja bland, här är det vägval som gäller.
Har under kvällen fått loggar, som visar att alla gömmorna fått ett antal loggar.
Naturligtvis hann ingen med att logga alla 18, då de var spridda åt tre- fyra olika håll.


Goda vännerna klokare (Katrin), Pjf70 ( fredrik) och forjoi ( Inga) hade letat lite cacher på vägen, och fick cache-listan precis när de kom. Då var vi andra färdiga med både mat och mingel.


Det blev en hel del motion för de allra flesta.. Visst kan man ta bilen en bit mot gömmorna, men det är inte lätt att mötas på den smala skogsvägen. Dagen bjöd på ett härligt promenadväder... klart man måste utnyttja det.


Zack träffade jag när han var lite valp,i början av juli. Han är fortfarande valp... men har vuxit otroligt mycket!


Fina boråshunden var intressant, tyckte Zack.


Inga hade köpt ett mega-coin, som visade cachernas antal ,från start år 2000 fram till 2015.
Dryga 2 miljoner cacher finns det i världen. Idag blev ytterligare 18 gömmor i Moghultsskogarna, publicerade


Tomas fick en pratstund med en lärarinna till. Nu tror jag inte att deras samtal rörde sig i skolans värld, utan mer om burkgömmor.


Det fanns gott om glöd,och gott om plats på grillarna, då de sistkomna gästerna anrättade sin lunch.


Johannas myst om olika dansband, den vållade en del huvudbry. Katrin googlade för fullt, och efter lite telefonkontakt med Johanna för att kolla "facit" så kunde man ge sig ut på jakt efter den mest närbelägna gömman.


Stickan hängde på, trots att han ( som jag) inte har så mycket över för dansmusik.
Katrin har varit dansbandssångerska, men hade inte så mycket nytta av det, så som cachen var utformad.


Hårdrockaren Fredrik lovade nästan att fixa en hårdrockscache inom en snar framtid... Elelr varför inte ett hårdrocksevent..?


Två glada tjejer hade  hunnit logga ett antal cacher under det att de fick en trevlig promenad tillsammans.


Det blev flera grupperingar under det att man besökte olika delar av området.
Ett absolut kul sätt att umgås på. Det här gänget hade besökt ett par mer eller mindre vattenfyllda platser.

  
Kaffe och kaka kunde man behöva efter långpromenaderna. Och lite trevligt småprat.



 Så mycket dans blev det inte på svärfars gamla dansbana.... Katrin och Inga var de enda som tog sig en kort svängom.



 Det tycktes som om de flesta var nöjda med vårt första event.
Känns jättebra, för det var ju faktiskt jättekul. Får fundera på ett nytt så småningom. Samt att se till att komma i väg till de event som bjud inom rimligt avstånd.


Tog cykeln hemåt under det att den härliga dagen övergick i en lite småkylig kväll.
Inga hade just loggat min Hoffman då jag cyklade förbi...



- Men var är loggboken i Kajsas lilla stuga? Jaha, man får böja sig en gång till...


Jag lämnade mina vänner i skogen och cyklade hemåt under att solen tackade för sig.
Jag tackar alla som kom och gjorde vår dag.... och min egen envisa dotter för att hon är som hon är.

8 kommentarer:

  1. Tack själv för ett härligt event och så många fina gömmor! Vi får komma tillbaka och leta upp resten vid ett annat tillfälle. Njut nu av alla loggar och allt beröm ni får. Det är ni värda.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack själv för en trevlig dag, Får återkomma o gå den andra rundan.

    SvaraRadera
  4. Tack alla i familjeklanen. Jag får återkomma en fjärde gång till valplatsen! Blev ju bara två loggade idag.

    SvaraRadera
  5. Det ser ut att ha blivit ett lyckat event för alla.😃 Grattis! Du skrev att alla har kommit med på bild, jag vet en som inte är med: du själv.😉 Fast du kanske föredrar att vara bakom kameran istället?☺️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så Emma.Tack för lånet av passande musik.

      Radera
  6. Jag säger som Emma, det ser ut att ha blivit väldigt lyckat! Fint väder, trevligt umgänge och så vandra runt i skogen och leta burkar! Jag hade ju kunnat tagit mig i kragen och dragit iväg... men så blev det inte. Får se ett annat år.

    SvaraRadera
  7. Vore riktigt kul om du kunde komma nästa år... om vi nu får till ett nytt event då. Men kul var det!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas