lördag 21 november 2015

Kvalité och kvantitet


Om vi åker hemifrån klockan halv nio, så är vi framme när julmässan på Wapnö öppnar.
Klockan 10.
Tänkte jag.
Det var vi. Prick!
Det var fler som hade samma tanke. Parkeringsvakterna hade fullt sjå att få  den ringlade bilkön att inta sina parkeringsplatser med så liten lucka emellan som möjligt.

Det var många bilar som skulle komma plats! Det var många som tyckte att vakterna var alldeles för tetiga... men de hade skäl till detta, med tanke på anstormningen!



Wapnö julmässa var något alldeles i särklass. Vilka kvalitétsutställare/säljare! Vilken kvantite av utställare/säljare.

Det gamla magasinet var fyllt  med säljare av alla möjliga fina saker, i tre våningar.
I den stora hallen ovanför mejeriet fanns också saker att köpa.

Utmed vägen mellan magasin och mejeribyggnad fanns det blandat utbud och i ett stort tält fanns det alla möjliga sorters mat, med julanknytning , att köpa.

Det blev en del inköpt, bl.a. från Wapnös egen produktion samt isterband,j ulkorv, lutfisk, mörk choklad ....dörrkrans och en liten sittande "granbock"...... och lite eventuella julklappar... eller bra-att-ha-saker.



När vi skulle fika i herrgårdsbyggnaden, så var det dukat med vita dukar och man blev visad till ett bord v "hovmästare", precis som på vilken fin restaurang som helst.

"Vår" servitör undrade om vi var på Wapnö för första gången. Jag undrade om vi såg sådana ut... Hahaha!




Det måste ha blivit kallt för de handlare som hade utomhusförsäljning hela dagen. Kanske det inte var tänkt att västra Halland skulle ha minusgrader när man planerade för utomhusförsäljning. Nåja, nu hade man sannolikt klätt på sig ordentligt.... och med tanke på kundtillströmningen, så var det nog så mycket att göra så att man inte hann med att frysa.


När vi, rätt så ordentligt fullastade, begav oss till parkeringen, så hörde jag mitt namn ropas.
Mina gamla riktigt goda vänner, tillika tvillingar  ( usch, vad det är synd att jag är så dålig på att upprätthålla kontakten men mina gamla vänner) var också på Wapnö, De hade inte köpt något alls!
Kul att träffas! Hoppas att det kan bli snart igen!

Vi begav oss in till stan, C-E, Helena och jag.  "Egen tid" en dryg timme före gemensam lunch           ( buffe på Kinaresturangen  -visade sig vara bra val av C-E - mat fanns som passade alla- sushi som "förrätt" och glass som efterrätt), utnyttjades till att köpa en varm jacka och så lite mer kläder.

( Tänkte ju ha godisuppehåll i november- lyckades inte. Men har bara fallit igenom en enda gång på något som är mer onyttigt än den mörka choklad som jag tycks var beroende av. Tänkte ha köpstopp på kläder fram till våren... det lyckades inte det heller. Fast nog behövde jag ett par bruna byxor. Och har man köpt byxor, så behöver man ju komplettera med någon överdel....??? Skit, skit, skittant... som inte har någon karaktär alls!)


Träffade en god vän till min bror, på Åhléns damavdelning. Han och delar av hans familj hade också varit på Wapnö. Åkt ända från Fristad, för andra året i rad... så bra tyckte de att den stora julmässan var. Blir alltid lika glad över att bli igenkänd av folk som man träffar med tio-års-intervall emellan. Jag menar... åldern tar ju ut sin rätt... en del äldre människor blir ganska mycket förändrade. Skönt att man inte blivit det, tycker denna tanten.




Stugan fick en snabbtillsyn.
Ett par kaniner stack in under det gamla huset, då vi kom.

Det var faktiskt en del folk  på stugområdet. Det var ombyggnad-utbyggnad på gång, på flera ställen.

Om jag någon gång skulle vinna en miljon kronor, så skulle jag köpa ett litet nyckelfärdigt hus och byta vårt gamla mot det..... Skulle vara lite kul att kunna övernatta även under andar tider än sommartider.


En strandpromenad ville jag/vi förstås också ta. Solen sänkte sig över Kattegatt, trots att klockan bara var kvart i fyra. Det luktade friskt av färsk tång och kråkorna underhöll oss med sitt kraxande under det att vi ( jag) njutande gick mellan Östra strandens huvudnedgång och uppgång nummer 3.

Hemresan i mörker, lyssnande på Spotify´s egen "veckans lista" och "så mycket bättre"-listan från detta år, gick snabbt. Kul att Helena ville åka med tyckte jag.....det gjorde att den roliga resan blev ännu bättre.

Mycket hann vi, en massa inköp blev det- det får stå för rubrikens kvantitet. 
En rolig resa - det är livskvalitét det.... och kvalitéten på det som inköptes ... den var bra... förhoppningsvis....
Hoppas på repris nästa år!



1 kommentar:

  1. Det ser mysigt ut och det låter som du är mycket nöjd med julmässan och det vittnade ju alla besökarna om!

    Fina bilder du lagt ut också.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas