onsdag 5 oktober 2016

Skolsnack i stort sett


 - Varför bloggar du? Vad är skälet?
Frågan kom från en tidgare kollega.
Jag funderade.  Svaret var inte helt enkelt att finna.
Bekräftelsebehov? Se mig... jag finns!
Fotoalbum? Också bekräftelsebehov... ? Nja...
"Skrivklåda" ? Mmmm
En kombiantion av alltihop, sannolikt. Med ganska stor betoning på fotoalbumsmöjligheten.

Skulle nog aldrig komma på att blogga med bara text....

Att sedan texten och fotona väldigt sällan hänger ihop... det är en annan femma.

Visst är höstbilder ljuvligt vackra, förresten. Speciellt ett av mina höstfavoritmotiv... tunnan nedan. Den har jag fotat på samma plats under ett antal höstar.

Men nu var det lite skola jag tänkt skiva om....


Datorer till varje elev i klassen, det är verkligen ett lyft.
Vilken arbetsglädje, vilken arbetsro, sådana bra resultat!
Eleverna har Crome Books, en dator utan hårddisk,  där man jobbar i google drive.
Var inledningsvis mycket irriterad över att eleverna inte har möjlighet att skriva ut sina arbeten, men har insett att det funkar bra att eleverna delar med mig och sedan går till min dator eller till smartboarddatorn för att skriva ut.

Anledningen till att inte utskriftmöjligheten är aktiverad hos eleverna?
Vi ska spara papper!
Det finns en FB-grupp för oss som jobbar med Crome books. Jag ställde frågan om möjlighet att skriva ut i den gruppen.
-Varför ska man skriva ut? blev ett svar.
- Jag har inte skrivit ut något i klassen på fem år, svarade en annan.


- Vojne, vojne, tänkte jag. Visst behöver man skriva ut texter och bilder ibland. Visa upp sina arbeten för varann och varandra. Göra "affischer". Kamratbedömningar är också mycket enklare via papper, än vad det är på skärm.

Många gånger är det förstås jättebra att dela med varann, för att  kunna jobba tillsamans. Eller att dela med mig... som inlämning.

Så visst tycker jag att de små behändiga datorna till 85% är toppenbra.


I måndags startade vi äntligen upp läslyftet i vårt område. Jättekul att få jobba ihop med kollegorna på den egna skolan i detta projekt.
Jätteroligt att genomföra textsamtal med eleverna i klassen, utifrån konstens alla regler ... och utifrån en gemensam text inom skolan.
Så spännande att hänga med på och fånga upp de kopplingar som eleverna gör.
Utifrån en dilemmasagas första del, så kom vi såväl in på Daniel i lejongropen, samboskap och arvsregler.
Ser fram emot fortsättningen.


Utvecklingssamtalen för terminen är i stort sett klara. Det är alltid trevligt att träffa elever och föräldrar tillsammans en stund. Under många klasser har det bara varit positiva samtal. Mn visst har det hänt att det varit jobbigt att möta negativa och ifrågasättande föräldrar. Men som sagt, det var ett bra tag sedan jag träffade på några sådana.


Lärarlöner, det är något som är på tapeten allt som oftast. Ibland blir man bara trött... irriterad... förbaskad.... då man får höra hur det går till.
I Borås slutar mängder av lärare för att de har orimligt låg lön - och dåliga reurser. Jag vet att flera i vår kommun också sagt upp sig, p.g.a. dålig lön.
Vad får man då höra?
Lärare, med ca 5 års lärarerfarenhet, som flyttat från vår kommun till Borås. får 36 000 kr i månadslön. Detta utan att vara förstelärare ... iallafall enligt ryktet. Alltså en högre lön än vad jag har efter 41 år i yrket.
Lärare som flyttar från Borås till vår kommun får en löneökning på 9000 kr. Varför i hela friden kan man inte se till att få rimliga löner utan att behöva flytta omkring på detta viset.Skulle inte det ge en tryggare tillvaro för såväl elever som kvarstannande kollegor?

Det ryktas om att vår kommun inte tänker ge oss gamlingar som är nära pensionsåldern, något av de extrapengar som ska ges till "extra duktiga lärare". Vem ska ha de pengarna om inte erfarna gamla rävar lagt ner sin själ i att utbilda barnen efter senaste forskningsrönen, under massor av år.?

Rykten ska vi väl inte tro på.... och förresten... finns d et inte något i likabehandlingsplanen om åldersdiskriminering?  Fast det kanske inte gäller lärare.....

1 kommentar:

  1. Självklart känns det otacksamt om ni inte lönesätts för det ni gör.Samtidigt förstår jag tanken bakom, från förhandlingsparternas sida. Ger de mer till de yngre så stannar "procenten" kvar i gruppen. Alltså pottens procent inför nästa löneförhandling...

    Det har sina sidor att vara i nedförsbacken, bromsen påslagen! :-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas