söndag 6 augusti 2017

Privat


- Är det ni som ställt bilen där borta?
Frågan ställdes av en man i övre medelåldern, en man med trevligt utseende och med trevlig ton i rösten.
- Såg ni inte vad som stod på skylten? fortsatte han, då vi - lite förskräckt- svarat ja.
Vi erbjöd oss att flytta bilen till den plats där parkering var rekommenderad, vid badplatsen. Vi hade bara missat avtagsvägen dit och tagit den väg som var närmast cachegömma nummer ett på den runda vi bestämt oss för att gå, denna svalfuktblåsiga söndag,


Mannen förklarade att man inte ville ha en massa trafik på sin lilla väg, vid norra sjösidan av Furusjön. Där fanns elva fritidshus, varav ett antal numera beboddes året runt av pigga pensionärer.

Fast.... vi kunde stå kvar på den plats vi parkerat, det var helt ok. Däremot hade han blivit synnerligen sur på en tidigare burkletare som hade hävdat att man inte alls kan göra en väg privat, utan att alla har tillträde på alla vägar i Sverige, om det inte är en väg över en tomt.
Jag vet inte hur det är med den saken, om det är så att den obehörigsskylten bara är en rekommendation eller om vi skulle kunnat bli bötfällda för att vi bröt mot förbudsskylten. Tror dock att det är det förstnämnda som gäller....


Det är ofta som man ser skyltar - inköpta eller egenmålade - om att en väg är privat. Undrar om det är vi geocachare som ligger till grund till detta? Eller är det den tid vi lever  i ? Kanske kombinationen av de båda.
Min egen bror kändes sig nödgad att sätta upp en skylt, inköpt sådan, om att den sista lilla biten fram till mitt barndomshem är privat väg, efter det att jag lagt en geocachingrunda alldeles förbi hans hus.
Det hade nämligen hänt flera gånger att burkletare åkt ända fram på gårdsplanen och till och med parkerat framför hans garageinfart.Varvid jag blir så förbaskad på dessa människor som tar bilen på det som är gårundor, och där man inte KAN köra bil hela vägen.
"Alla klarar inte att gå tre-fyra kilometer i kuperad terräng" protesterar någon.
Det finns många drivein-cacher... för om man inte klarar så är det ju inte en runda som man ska gå.
Säger den elaka tanten, som har benen i bra form.... men som måste välja bort allt med så hög terrängfaktor att klättring behövs. För det klarar/vågar inte hon... : )


Men visst har vår samhället förändrats alldeles otroligt under de senaste 10-15 åren. Från att ha varit ett "offentligt" samhälle, till att bli ett samhälle där man har sina privata revir.
I vår del av vårt sommarstugeområde i Halmstad, så fanns det från början bara låga staket mellan tomterna. Man kunde prata med grannarna åt alla håll, över de markerade tomtgränserna. Nu är det bara grannarna snett tvärs över, som kör med öppenhet, och som gärna pratar en stund. Alla andra har stängt in sig/ute oss med två meter höga avgränsningar.
Tråkigt tycker jag!


Så mycket i  vårt samhälle har blivit privatiserat. Det är inte självklart att det är SJ, statens järnvägar, som kör på denna rälsen.
Privat vård, privata skolor, privat omsorg... ja, det kanske är bra... MEN det kan inte få vara tillåtet att man sätter in skattepengar i något som sedan faller ut i privata vinster.  Om privata ägare driver en verksamhet och återinvesterar vinsten, efter det att skälig lön, motsvarande den lön som offentlig förvaltning ger, så är det säkert ok. Tror dock att det sällan fungerar på det viset!


"Det privata" försvaras av många i den yngre generationen. Jag tror att det beror på att många av dem inte upplevt skillnaden mellan dem som har det gott ställt och dem som är mindre bemedlade. Sådant som 1940-50-60-talsgenerationerna kände av på ett helt annat sätt. Samhället gav även oss som kom från "fattigare" familjer, möjlighet att ta del av skola, vård, offentliga samhällsinstanser, på samma villkor som de som hade det gott ställt. Så är det ju inte idag.... inte undra på att det blir utanförskap .... och psykiska problem.... kriminella handlingar....



Jag önskar mig tillbaka till ett mera jämlikt samhälle, Ett samhälle där alla har samma förutsättningar, oberoende på ekonomi eller samhällsstatus. Ett samhälle där vi inte stänger ute varann, ett samhälle med öppenhet, men samtidigt med ömsesidig respekt.


Det finns en grej som har blivit mindre privat än tidigare... och det är hälsandet.
Har varit med i diskussionen i en länk på FB, där en psykolog skrivit något om att man inte ska tvinga barn att krama vuxna närstående- ex. mor/farföräldrar.

Helt rätt, tycker jag, och tycker även att vuxna ska slippa kramhälsa på dem man inte vill hälsa på det sättet på, också. Ja avskyr nämligen det där "kramhälsandet" från människor som man inte har några djupare relationer med. Jag tycker så här: första gången man träffas, så tar man i hand.... och det kan man göra andra och tredje gången också... men ett "hej"/ "hej då" med positiv ögonkontakt, det räcker det också.
För inte så länge sedan så räckte jag fram handen, då en person visade att den skulle kramhälsa på mig. Den personen blev väldigt överrumplad och sträckte fram tassen, den också. Kändes bra! Ska göra så fler gånger.... för lite privat vill jag vara... så privat, att jag vill att de de allra flesta människor håller sig några decimeter bort.

Bilderna är tagna på dagens geocachingrunda till Furusjö. En runda att rekommendera. Parkera rätt bara, på badplatsens parkering. Bilden på fönsterlav är tagen i den egna hemtrakten.

3 kommentarer:

  1. Jag tror som du att privatpersoner inte har rätt att sätta upp sådana skyltar, eller rättare sagt har inte rätt att förbjuda någon att köra in på vägen.Däremot sker det ofta och det skrämmer bort en del, sådana som mig t.ex... :-) Jag gör det inte för att jag är rädd för att bli bötfälld, mer p.g.a vana och kanske respekt för den enskilde.

    Om och när jag går Furusjörundan ska jag absolut parkera vid sjön, där finns bra parkering. Till den sjön körde vi ofta när barnen var riktigt små, badvänlig sjö.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om det mesta när det gäller privatisering. Kan inte förstå varför mina skattade pengar ska hamna i någon rik knös ficka och inte gå till det som var avsett.Det har ju inte blivit bättre precis med privata aktörer.

    Privata vägar heter väl egentligen enskilda vägar. Är delägare i några sådana. Naturvårdsverket kan förklara vad som gäller.

    "Motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg. Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen, såvida inte vägen skadas.

    Motordrivna fordon är en samlande beteckning för alla slags fordon som drivs med motor. Till exempel bil, motorcykel, moped, traktor och motorredskap, terrängskoter (snöskoter) och terränghjuling, ofta kallad fyrhjuling.

    Markägaren kan förbjuda motortrafik
    Om markägaren bestämmer sig för ett förbud ska detta skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, men den bör kompletteras med vägmärke för tydlighetens skull. Även en hemmagjord skylt måste respekteras.

    Skälet till att vägens ägare har rätt att stänga vägen för motortrafik är att han eller hon inte ska behöva bekosta underhåll av vägen på grund av slitage från utomstående trafik.

    Tillåtet att gå, cykla och rida
    Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga.

    Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för vägar utanför tättbebyggt område. Kommunen ansvarar för vägar inom tättbebyggt område.

    Regler för parkering
    På enskilda vägar gäller samma bestämmelser för parkering som på andra vägar. Om markägaren ändå vill reglera parkering kan det ske genom lokala trafikföreskrifter.

    I vissa fall kan markägaren förbjuda eller upplåta parkering. Stödet kommer från ”Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering”.

    Inga skyltar utan tillstånd
    Markägaren får inte sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet utan att ha tillstånd från kommunen, undantaget skyltar som förbjuder motorfordonstrafik på enskild väg. En enskild väg får inte skyltas med förbud mot gångtrafik eller cykling. I normala fall inte heller mot ridning.

    Kommunen eller Trafikverkets region ska skylta de regler som grundas på lokal trafikföreskrift i tätbebyggt område. Skyltning med övriga vägmärken, som varningsmärken och vägvisare, svarar markägaren för.

    Väg med statsbidrag ska hållas öppen
    En enskild väg med stats- eller kommunalt bidrag till underhåll ska normalt hållas öppen för allmän trafik.

    Vid tjällossning eller när risken för skador på vägen är särskilt stor kan markägaren få stänga av vägen för trafik med vissa fordon. Detta får endast ske efter samråd med den myndighet som lämnar bidrag.

    För skogsbilvägar som en gång byggdes med statsbidrag framgår det i bidragsvillkoren vad som gäller för motortrafik på vägen."

    Bara att följa. Ha det så gott.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas