söndag 3 mars 2019

Stockholm

Jodå, det ska handla om Stockholm, men först måste jag spara lite minnen från första delen av denna fina vecka, här ide n offentliga dagboken.
Tisdagen var en vårdag, med en temperatur på 15 plusgrader mitt på dagen.
Det blev mycket utetid med pojkarna, och mycket naturnära strövtåg med Konrad.

Årets första promenad till Hindsen.
Lika vackert som vanligt.
Vatten har en speciell lockelse på tvååringar, det är tydligt. Plaska i vatten eller hälla vatten fram och tillbaka, det är ett jätteintresse.
Vilket resulterade i genomblöta stövlar och strumpor på den plaskande killen. Men vad gjorde det, när solen sken och det var varmt och gott i luften.

En helt ljuvlig tisdag var det.
Sköna dagar fortsatte, onsdag och torsdag var soliga, men inte så varma som tisdagen.
Någon längre utevistelse hanns inte med dessa dagar,  utvecklingssamtal ( eller rättare sagt sammanfattningssamtal så här i sexan) och möten stod på schemat.

På fredagen var det dags att ta en dag extra ledigt och ta del av sextiofemårspresenten från C-E.

Avresa från Ulricehamn kl halv nio, två stopp på vägen- varav en i en häftig väskaffär i Mantorp- framme vid hotellet på Kungsgatan i absolut centrala Stockholm klockan 15.

Fortfarande sol och finväder, om än något kindbitande vind, lockade till upptäcktsfärd i huvudstaden.

Kommer inte riktigt ihåg när vi var här senast, ja, om man undantar resan till TV-huset i våras.

Nu gick vi Kungsgatan några hundra meter till Hötorget, och bestämde oss sedan för att följa Drottninggatan i norrgående riktning.
Hamnade på Observatoriekullen, en plats som jag/vi aldrig tidigare besökt.

Det är lite kul med Stockholm, man hör ofta talas om olika platser via medier... eller läser om dem i någon bok vars handling är förlagd där.

Brunkebergsåsen, som Observatoriekullen är en del av, har man läst om i historieböckerna. Här slogs Sten Sture med Kristian, om jag inte minns fel.

Tegnerlunden besöktes också, den har man också hört om i radio/TV.

En god öl smakar bra, trots kindbit, då man är på resande fot, bussledes.

Tänk, vilken skillnad det är på öl och öl. Alen ( Pale Ale) fruktig, smakrik, som jag beställde på The Queens Head, smakade himmelskt.
Prippsölen som jag drack till den goda kinamaten en stund senare, den kunde jag klarat mig utan. Vatten är godare!

"The Queens head" var verkligen en mysig pub. Vi satt en bra stund i mjuka fåtöljer i biblioteket och bara njöt av omgivning och öl.

Försökte leta upp några geocacher, en här nära Olof Palmes gravplats, på Adolf Fredriks kyrkogård.  Misslyckades helt med försöken att leta cacher, funkar inte alls med en mobiltelefon inne bland alla husen.
Upptäckte att det var dagen efter årsdagen för Palmes dödsdag, därav vackra rosenkransar.
Upptäckte också att Lisbeth hade avlidit... men det hade visste jag ju egentligen.

Lejon vaktar för terrorister med lastbil i centrala Stockholm. Tycker att det är fina nytto-installationer.
Designtorget är också en riktigt rolig plats att besöka.

Målet för resan var att uppleva musikalen "Såsom i himmelen". Det var en otroligt bra föreställning, innehållsmässigt, humormässigt, sångmässigt, musikmässigt, skådespelarmässigt. Ser den gärna igen om den kommer till Göteborg eller Malmö.

Hemresan var utsatt till klockan 14 på lördagen- igår.
Efter en överdådig hotellfrukost hade vi fem timmar på oss att ströva vidare i centrala Stockholm.

Vandrade längs en sovande Drottninggata söderut, passerade Stockholms ström - som verkligen strömmade -

... och vandrade vidare genom den sömniga gamla stan.
Bara bra att inget var öppet - här finns ju bara prylar att köpa - och sådana har vi inget ytterligare behov av. Men det är mysigt att gå genom de trånga gränderna, där man fortfarande kan känna historiens vingslag, inte minst genom att gatornas och grändernas namn.

När vi passerade Den gylldene freden, Bellmans restaurang, påmindes jag av mitt första besök i Stockholm.
Som bondunge var jag inte det minsta berest, så det dröjde tills gymnasietiden innan jag kom till Stockholm. Var av och till ( beroende på om jag ville vänta med att åka med sena rälsbussen hem till Rångedala) med i skolkören, och det var genom den som jag kom med på resan till Stockholm.
Första kvällen, före föreställningen av "Spelman på taket" åt vi middag på Den gylldene freden. Kommer inte ihåg vad jag åt, men minns att jag rökte så mycket ( just då Philip Morris i snygg, grå-vit ask) så att jag tappade smaken flera dagar, och det började just här på Freden.
Konstiga minnen som kommer för en.....

Måste varit dyrt på den tiden också.... antagligen betalade skolan måltiden, liksom biljetter till de två föreställningar som vi såg...
Dagens meny är väl tilltagen vad det gäller pris.... strömming för 185 kr.... eller piggvar för 520 kr...
Vem betalar  520 kr för en måltid? Antagligen en hel del av rikemansfolket..... kanske även de som vill framstå som sådana....

Passerade slottet och log lite åt den ungdom som tar sitt vaktuppdrag på största allvar.....

I Nybroviken var det massor av fåglar - och de flesta tycktes ha ståplats på de smätlande isflaken.
Det visade sig att de utfodrades på andra sidan bron.
Härligt väder i lä från isvindarna.

Promenerade genom Kungsträdgården på väg tillbaka till City.
Tänkte att det var passande att Karl XII var alldeles nedskiten av fågelbajs. Inte ska vi hylla våra maktgalna gamla kungar, de som ruinerade människorna och skickade ut folket i krig, utan någon som helst tanke på de drabbade,

I Kungsparken huserade de här små syskonen till den stora kaninen i Borås stadspark.  Tror att de är skapade av Marie-Louise de Geer.
Gladgörande iallafall.

Nästan lika gladgörande som den här bilden, som  vi fick i Whatsappen i fredags.
Nästan lika pigg och glad känner jag mig efter en rolig resa till Stockholm, som avslutning på en fin vecka.
Tredagars arbetsvecka passar mig perfekt, d et känner jag. Blir lite så kommande vecka också, eftersom det är studiedag i morgon. Jobb, absolut, men eftersom jag gör skoljobb både vardag och helg normalt, så känns det inte som jobb när man inte behöver ha några lektioner förberedda och genomtänkta.
Blir ganska många tredagarsveckor framgent, och nästa läsår är det tänkt att jag ska jobba tredagar i veckan på heltid.

Avslutar med bilden som jag lade ut på Instagram/Facebook, på vårens första yrvakna tussilago.
Våren är på framfart, även om det går sakta. Vilket det ska göra, tycker jag...ännu har vi bara början på mars.