måndag 26 oktober 2020

Sagoskogsjakt

 


Blev inspirerad att söka sagoskogsvyer hemma i byn, efter att ha åkt genom ett så magiskt höstlandskap som jag gjorde under gårdagens resa, Värnamo t.o.r

Dessutom "behövde" jag en ordentlig långpromenad, efter förra veckans olika "äventyr", som alla hade varit roliga, men inte gett tillfälle till riktigt sträcka på benen-vandring.

Visst är byvägen ganska vacker så här års.... men sagoskog... nja...


Därborta, på andra sidan betesmarken.... inte så dumt.... många olika nyanser av grönt, gult och brunt  bjuds det på. Men... nä...


Jo, det duger. Skogsvägen, kantad av träd i olika färger skulle gott kunna gå till en sagoplats. En snäll sagoplats, absolut inget häxhus....ett vackert hus, där en snäll liten gumma kunde bo...



Ett par kilometer senare; Typiskt skogsområde i våra trakter. Snyggt gallrat dock, rent föredömlig... men sagoskog.... nä, bara vanlig skog.

'

Tycker så mycket om vatten. Det finns det fler som gör! Sådana som gräver stora dammar, för sin egen skull och till förbipasserandes glädje. Antagligen är jag den mest frekvente vandraren i detta området.

Näckens sten? Har inte sett honom och har inte heller hört hans lockande fioltoner.

Men förstås, han skulle väl aldrig spela för en gammal kärring....

Huset. där den snälla tanten skulle kunna bo. 

Alldeles öde, dock... en gång för så där femtio år sedan, så lär det ha bott en ensam man här. Per på Allmänningen. 

Roligt att ägarna, trots att det inte används, försöker att hålla det i bra skick.

När jag tänker efter, så bodde det faktiskt en dam i huset, under några somrar. Skulle gott kunna tänka mig att bo där några veckor. Retreat! Eller... kanske jag skulle ge mig hem till den egna goa sängen, redan första natten.... 

Sagoskog? Nej, bara björksly.  Alldeles för mycket... men ganska så vackert.

Guldskog... ja, det måste väl nästan vara sagoskog.... bara det att jag VET att det bara är en massa björkogräs.


En sagovarelse, mitt på skogsvägen? Tänkte direkt på Anki... kan hon förklara... vad är detta för en snigel... ? Eller är det bara en sjuk skogssnigel som blivit av med stora delar av sin svarta heltäckande färg. Den rörde sig dock framåt så sakteliga, precis som sniglar brukar göra. I snigelfart....


Vacker vattenspegel. Sagovärld, upp och ner....

En ensam kossa kollade efter vad det var för en gammal toka som gick där på vägen.... 


Snart hemma igen. Äntligen känsla av att gå genom en allé av sagoträd.

Så dumt, här gick jag sju-åtta kilometer, när det hade räckt att gå mindre än en kilometer, och sedan vända helt om, för att finna det jag sökte. 

Fast... promenaden var allt det viktigaste idag, denna sista måndag i vackra höstmånaden oktober.

Inlägget är dessutom meningslöst för alla, utom för mig, som så gärna vill ha lite vackra höstbilder att gå tillbaka och njuta av, då vintermörkret är kompakt och vinterkylan blir för svår.






28 kommentarer:

  1. Jag försökte kolla om du hade hittat den nya invasiva snigeln (den svarthuvade snigeln) som har kommit till Sverige, men jag tycker inte att den riktigt liknar den.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/folj-med-nar-hundar-jagar-ny-invasiv-snigel
    Undrar vad din har för namn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste kolla. Tack för tips!

      Radera
    2. Kollade lite på sniglar...vusste inte att det fanns då många arter...är nog en harmlös pantersnigel. Har aldrig tidigare sett en sådan.

      Radera
  2. Vilken häftig snigel!
    Jag tror Näcken spelar för alla, oavsett ålder😉
    Mysigt ställe, synd ingen bor där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt utan bekvämligheter. Men sommarboende kunde funka.
      Tveksam om Näcken...tror mera att han gett upp. För få som passerar hans sten.

      Radera
  3. Ser att du fick hjälp på traven - visst är det en pantersnigel! De är riktigt fina tycker jag. Liksom både den spanska skogssnigeln och den svarthuvade så är det ingen inhemsk art, utan invandrad. Den lär inte vara någon stor skadegörare, så därför är det nog inte å många som bryr sig. Det finns en bra "Nyckel" på Artdatabanken - https://artfakta.se/artbestamning/artnycklar/pulmonata-3000129-fullvuxna-sniglar

    Alldeles underbara höstbilder från din promenad! Så vacker natur hos dig med fina vägar och trolska sjöar - och det fina huset!
    Önskar dig en bra ny dag!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ju aldrig sett innan. Är den vanlig i dina trakter?

      Radera
  4. Pantersnigel ska du vara rädd om, nyttig, gör inte skada, underbara sagolika bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt speciell krabat. Är rädd om alla sniglar. Men så här vi aldrig haft besök av den spanska snigeln hos oss.

      Radera
  5. Bilderna där träden speglar sig i vattnet är sagolikt vackra. Jag bara väntar på att en liten flicka med långt här ska sätta sig ner vid kanten.

    SvaraRadera
  6. Du kan dina sagor du. Javisst, lite John Bauer skulle passa bra.

    SvaraRadera
  7. Vacker byväg, det är väl en stenmur, det är vackert ,-) Sen inramat i höstfärger. Jo sagoskog tycker jag!
    Bäst att passa på att njuta av alla färger sen är det så vackert med löv på marken.
    En riktig sagodamm! Stor tjusig sten, jag älskar stenar! ,-) Synd att inte näcken var med på bilden.
    Så det finns ett ödehus där, ja det ser fint ut ,-)
    Annars förfaller hus ganska fort, kul!
    Fin pump. Fina bilder du visar.
    Guldträd ,-))))Jag håller på guldträd just nu alla fall ,-)
    Vilken snigel, har aldrig sett en sådan jag heller, hoppas någon vet vad det var för sort. Snigelfart ..det låter som den är ok alla fall, hoppas det.
    När naturen speglar sig i vatten, så fint!
    Hoppas kossan hade någon kompis längre bort,
    Vilken härlig prommis! Och tänk nu har jag njutit av samma som du ,-)
    Det är kul att få se hur ni andra har det, någonstans i Sverige eller på andra platser, jag fotar också så jag kan njuta efteråt ,-)
    Önskar jag kunde få in mina bilder . Fick hjälp, men de kom ändå inte in, hoppas på nytt försök, men måste vänta lite till. Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd att du inte får in dina bilder. Tycker att det Är så kul att få uppleva olika platser. Tack för fin kommentar!Kram!

      Radera
  8. Även om du kanske inte hittade sagoskogen så tycker jag ändå att det blev sagolika bilder! Dammar och vatten är ju så fina och näckens sten med speglingen kan man inte klaga på :D

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har jag hittat dagligen igen. Bokskogen en och en halv km från dotterns lilla gård. Ska visa bilder i morgon igen.

      Radera
  9. Aha - genom att läsa kommentarerna så lärde jag mig att den kallas för pantersnigel. Funderade själv också på om det kunde vara den "nya" invasiva arten som det talades om på tv häromdagen.
    Just nu, med trädens alla färger, så är ju vattendragen alldeles extra fina - med sina reflektioner.

    Tack för turen!

    SvaraRadera
  10. Varsågod! Har ju heller aldrig sett en sådan snigel förr. Intressant krabat!

    SvaraRadera
  11. Säg inte det. Jag har glädje av dina fina bilder. Kommer ju sällan till en riktig skog numera och saknar det verkligen. Dina bilder ger mig lisa.
    Alla är så vackra och de med sjöarna är ju något extra.
    Trollskogar? Klart att det är, det syns ju på många av dina bilder bara man tittar lite närmare i skogen.
    Snigeln är fin på sitt sätt, har nog aldrig sett en sådan. Ser att du fått svar.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Önskar att jag kunde få besök av dej och visa dej våra skogar. Snigeln var väldigt fin och annorlunda.Kram på dej!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas