måndag 10 maj 2021

Odla

 


Att odla är populärt, ja,  mera trendigt än någonsin förr.

Som lantis, så har jag alltid odlat. Med varierande resultat. Därför att jag gjort som min mamma och mormor gjorde, då de odlade i sina grönsaksland. Idag vet jag att det finns många finesser att ta till, om man känner för det. MEN... nej, jag gör som jag brukar. Lite grönsaker och en hel del snittblommor ska vi nog kunna få, bara vädret blir ok.l 

Vilken dag det blev! I och för sig förannonserat i väderleksprognoserna, men ändå, helt underbart när det kommer värme, efter en lång och kall vår.

Så idag blev det till att ta sig an säsongens utomhusodling.

Sallad, dill, persilja i pallkragarna. Lök, morötter, rädisor och en hel del snittblommor på frilandet. 

Köpte morötter på såband i år igen. Tacksamt att slippa gallra så mycket, speciellt som jag är urdålig på det. Inte vill man slänga bort en massa fina plantor! Konsekvensen av det blir att man för små morötter som kramar om varann, i brist på livsrum.


Våren är sen i år. Inne i lilla växthuset, eller drivhuset som experterna kallar det lilla platshuset, så har de försådda  blomplantorna bara precis kommit upp. Normalt så brukar det vara stora plantor så här års. Sådde lite sallad och dill i ett hörn, och de har inte alls kommit i gång. Förrän idag. Lite värme var vad som behövdes

Sådde vintersallad i ett par av de pallkragar som under sommaren härbärgerar gurka och tomater. Sådde i oktober och trodde att det skulle gå att skörda sallad under vintern. Men det gjorde det inte, det kom bara upp små hjärtblad. Men under våren så har vi kunnat hämta sallad i växthuset, ända sedan  påsk.  Snart är vintersalladen för gammal och går i blom. Helt ok, för om ett par veckor, så är det dags för tomat och gurka att ta dess plats.


I rabatterna grönskar det alltmer. Kirskålen och jag har som vanligt vår vårliga kamp. Det brukar sluta oavgjort. Att få bort ogräset, det är omöjligt, men det går att hålla det i schack. 


Det var många humlor ute idag. Man blir så glad när man ser de ludna pollinatörerna.  Utan humlor, bin, fjärilar och andra småkryp, så funkar inte naturens kretslopp. Det kommer den ena larmrapporten efter den andra, om att humlor och bin försvinner,  och visst blir man bekymrad. Idag  kände jag mig rent upprymd, med tanke på alla humlor som letade nektar i lungörten.


Scillan, på norrsidan av huset, lockade till sig nässelfjärilar, 

Scillans blomningstid är sannolikt förbi i många delar av vårt land. Men vi bor i växtzon 5, trots att vi  bor så långt söderut som på 57 breddgraden. ( Stockholm ligger på 60, tror jag) Men det är väl höjden över havet, som gör att vi har samma växtzon som en stor del av nordligaste Sveriges kustland.

Tänkte först inte ta med bilden, då fjärilen är suddig... men den funkar rätt bra ändå...



Noterade att citronfjärilen sökte sig till blommor i den egna färgen. Vilket bra kamouflage!
Antagligen extra bra då både sädesärlan och den svartvita flugsnapparen också uppehöll sig i trädgården.

Gräset blev klippt för första gången i år, denna härliga dag. Jag svor inombords över det tunga åbäket, och förbannade den som köpte en vanlig gräsklippare i stället för en robot, då det gamla gräsklipparen lade  av i höstas. 

Så här efteråt, kan jag se timman med åbäket det som bra träning!


Palettblad är också trendiga. Jag vet inte vilket algoritm som gjorde att det kom upp en annons på FB, om att köpa frö till de fina bladväxter, någon gång i vintras.  En bra uträknad algoritm var det iallafall, Jag skickade efter två fröpåsar, till ett pris av ca 100 kronor sammanlagt. 
Jag blev mäkta förvånad då de kom, bara någon dag efter att jag klickat hem den.
Men var fanns fröna? De var så små, så att de knappast syntes. Fick titta noga då jag pillade ner dem i några krukor jord. De grodde snabbt, och idag planterade jag om tio av fjorton plantor för tredje gången. Nu anser jag att de fått sin slutliga kruka, och  fick av den anledningen också var sin ytterkruka.  Den lilla plantan  längst upp till vänster har tre "syskon". Den typen av planta, som ska bli helröd så småningom, växer tydligen inte alls lika snabbt som de plantor som kommer från den "mixade" fröpåsen.




 En härlig dag blev det. Mycket blev gjort. Hann ändå sitta på altanen någon timme, njuta av sol och vind och av humlesurr.  Den trötte gamle katten, han njöt han också.  
I morgon blir det lite sämre väder sägs det, men vad gör det, försommaren är absolut på gång.
Och i kväll väljer jag att inte tänka på odlingens nackdelar- ogräsrensandet......



21 kommentarer:

  1. Stort tack för lite lantlig verklighet. Och bor man som du gör så är det nog ganska givet att odla en del. (Har bott i hus förr med tomt och allt och odlat i lite utsträckning. Men det var i ett annat liv. Bra det också)
    Härligt med denna vackra dag och du var ju verkligen aktiv. Vad gäller gräsklippningen så fick du väldans bra träning. Du vet det är sådant som andra betalar för att göra på gym-
    Ser fram emot att få följa dina odlingar.
    Nackdelarna med ogräset kan du koppla bort i kväll-
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så, det blev en bra styrketräning för hela kroppen, med den tunga maskinen. Men lite trevligt skulle det ju vara att ha en robot som körde runt på tomten! Kram!

      Radera
  2. Mysigt med egenodlat, kirskålspaj är gott, man ska bli vän med sina fiender (eller täcka ett par år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har gjort kirskålspaj en gång. Förvällde väl för dåligt. Hjälp, sådana magknip jag fick. Täcka hela rabatten funkar förstås inte. Vi har krigat i nästan 40 år, jag och kirskålen. Remi!

      Radera
  3. Så skönt det är att värmen kommit! Palettblad, så trött jag är på dem. Överväger att kasta mina, de lär ändå dö i sommar 😅
    Så flitigt du jobbat på! Jag skulle vilja ha ett växthus, mest för att sitta och mysa i...
    God kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du bygga ett större växthus än vårt. Och i glas. När vi byggde för sex-sju år sedan, så var plast populärt. Skulle valt glas idag!
      Du kan sälja sticklingar av palettblad! Dyrt! De är ju inne nu! Hade en fin planta som dog i vinter. Det tråkiga är när de sticker i väg och blir gängliga. Ska ge bort en del av plantorna. Men lite kul att odla från frö. Go kväll på dej också!

      Radera
    2. Jag vet de betingar ett högt pris. Men med dagens usla postgång känns det som ett vågspel. Har försökt ge bort, men det går trögt.
      Jag kan tänka mig plast, men då ska det vara genomskinligt. Det är en dröm som troligen inte går i uppfyllelse. Men drömma är kul. Från början var drömmen ett lusthus, så den har ändrats lite.

      Radera
    3. Konstigt att folk inte vill ha palettblad. Skicka med posten skulle jag heller inte göra. Är nog trött på mina I höst också... om de överlever. Kul att testa att odla från frön, dock!
      Japp, genomskinligt växthus hade jag också önskat. Men nu blev det detta....och visst har det levererat en del fina grönsaker. Och en del misslyckade odlingar.
      Drömma är ju inte fel..och här kan drömmen lätt förverkligas.

      Radera
  4. Vi har också haft det lite varmare här idag. En liten stund. Man får vara glad åt det lilla.
    Jag har 2 st. palettblad. Knyckte tvås skott av dottern, bara för att det var trendigt... för egentligen gillar jag de inte. De växer så det knakar. Funderar på att slänga dem, trots att det bär mig emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sälj sticklingar. Inne nu ju! Jag testar. Har inte så stor erfarenhet av inneodling. Få se vad det blir! Kram!

      Radera
  5. Då hade du samma fina väder igår som vi äntligen fick idag. Är mäkta impad över dina odlingskunskaper och de läckra bilderna. Varken min man eller jag har någon som helst talang för odling, trots att vi är uppväxta i hus med trädgårdsälskande föräldrar...
    Gräsklippning minns jag att jag fick göra som ungdom när jag ville höja månadspengen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stadstjej! Klart att dj inte behöver odla. Allt finns att köpa på nära avstånd. Men lite kryddor på balkongen kanske skulle passa!?😊

      Radera
  6. Det är ytterst svårt för att inte säga omöjligt att fånga en fjäril på bild så att den är blickstilla! Den är in konstant rörelse, och det ger ju bara bilden mera liv! Jättefina foton.
    Odlingar tänker jag inte ägna mig åt, i år ännu mindre än någonsin. Jag har gjort tappra försök genom åren, framför allt när vi hade hus och trädgård, men jag har aldrig lyckats särskilt bra, jag tycker det är mer jobb än nöje och jag får inga växter att trivas. Så jag skulle föredra en torghandel där jag kan få tag på de primörer jag önskar äta! All respekt för dig o alla andra som stretar med både blomster o ätbart, men ge mig en korg och en skog så ska jag nog hitta ätbart utan att behöva sätta en enda potatis, hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har vi våra specialområden.Skogen ger blåbär och lingon till mig. Svsmp förstås. Och tranbär om jag vill. Det är nog vad jag kan hitta.
      Sallad är lättodlat, speciellt i pallkragar och det är en speciell känsla att hämta tomater och gurka i växthuset.

      Radera
  7. Det var verkligen en imponerande odling som ni har! När vi flyttade in hade vi ett stort trädgårdsland men det är numera ett minne blott. Blir kanske några tomatplantor kruka men sedan får det nog räcka.
    Hr blev tyvärr inte vädret så fint som utlovat men det har i alla fall varit hyfsat varmt och bättre än förra veckan så jag klagar inte alltför mycket ;-)

    Kram och ha en bra arbetsdag i morgon!

    SvaraRadera
  8. Inte ett dugg imponerande om man jämför. Mer du än ni! Roligare att odla i år, då man har tiden till det. Har känts som ett måste många gånger. Men alltid positivt att skörda.
    Arbetsdag till 8-12.40. Åk 2-3. Lagom lång dag ! Kram!

    SvaraRadera
  9. Så härligt att kunna odla, det kan man sakna, vi har ju bara vår balkong ,-)
    Verkar kul Så mycket gott ni odlar,-)
    När vi kunde odla med sommarstugan var vi ändå nästan aldrig där, vi var ute med husvagn. Men ni som bor på plats, då verkar det genast mycket roligare.
    Verklige tragiskt om humlor och bin försvinner. Viktigt med olika insekter, det vet man ju nu!!
    Trodde först fjärilen var ett blomblad! ,-)
    Vackra blommor, en favorit inomhus är palettblad, så vacker, tålig men otroligt törstig ,-)
    Mysigt att sitta och njuta, vilken dag,-) Söt katt som njuter.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att någon gillar palettblad. Trendigt i och för sig, men vackert.
      Vi åker ju fram och tillbaka till vår gamla stuga i Hslmstad på sommarn. Men det blir inte så många övernattningar åt gången. Så odlandet funkar. Makens syster vattnar om det är kris. De är sällan bortresta och bor en km bort. Tack och kram!

      Radera
  10. Så trevligt att läsa om allt fint du gör med odlingar och växter, det gillar jag. Däremot så tog det slut för mig, i och med att vi sålde huset, men jag njuter av att se och höra om andra som odlar eget.
    Vackra bilder bjuder du på också. Växter, blommor, humlor och fjärilar och så katten förstås, som nästan inte syns att det är en katt.
    Trevlig onsdagskväll.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när man är pensionär så har man tid. Mycket roligare än när det var ett "måste". Kram!

      Radera
  11. Det är så roligt att odla och greja i trädgård. Som jag bor nu har jag haft begränsad möjlighet till odling. Det har blivit lite kryddor, tomater och jordgubbar. Om ett par veckor får vi nycklarna till vår radhuslägenhet och då har jag en hel trädgård att odla i. Pallkragarna står redan klara, jag hoppas på att få upp ett växthus i framtiden också. Jag får se hur mycket jag hinner/orkar få i ordning denna sommar, annars satar jag på nästa år. =) Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas