onsdag 12 maj 2021

Skillnad

 

Vikarierade i min "vanliga" skola idag. 

Vilken skillnad!

För ett år sedan, ganska exakt, så packade vi ner allt som skulle bevaras och flyttade över elever och material- och personal, förstås- till inhyrda baracker. 

Hela den gamla "mellanstadiebyggnaden" från tidigt sjuttiotal blåstes ur. Enbart ytterväggar och bärande väggar fick vara kvar. Ur den gamla byggnaden så har en ny skola byggts upp.


En vinkel, med ett par klassrum har byggts till. 

Från och med i måndags, så huserar alla skolans ca 65 elever i den nya, fräscha, rymliga och ljusa byggnaden.

Även fritids lokaler är inrymda i byggnaden. 

Paviljongerna har idag förvandlats till matsal. Dessutom finns lokal för slöjd kvar,

I oktober ska allt stå klart, ny matsal med större tillagningskök, samt en stor sal för slöjd, bild och no ska byggas i den gamla matsal och slöjd delen. Och den allra äldsta byggnaden, från femtiotal, den ska rivas. 

Jättekul att få möjlighet att komma till skolan idag och få se skillnaden.


I går var det sedvanlig mormorstisdag. ( och morfarstisdag förstås...)

Karl- Petter och jag gick, som vanligt, på förmiddagspromenad med tupplursinlag för pojken. 

Den här vitsippsbevuxna skogsvägen passerades. Så vackert!


Dagens "hemmavid-promenad" blev av kortare slag. 26 grader varmt i eftermiddag. Skillnad mot för en vecka sedan. Man är definitivt inte van vid värmen ännu!

Jag slogs av skillnad på dagens skogsväg och gårdagens. Hur tusan tänker man, då man gallrar i skogen och sedan slänger alla grenar på det som en gång var en fin och lättillgänglig skogsväg.  Inte alls, tror jag!


Köpte en flaska rosévin, då jag besökte systemet i lördags.  Bara för att ha en ljummen försommarkväll.
Idag var en sådan kväll och jag tyckte att det passade med ett glas på altanen.
Bara att konstatera, det är skillnad på rosévin ( som jag dessutom inte vet något om vad det gäller sort och smak) och favoriten, ett gott rödvin. Ett bra vitvin slår också rosévinet med hästlängder. Hade glömt att jag egentligen inte gillar den blaskiga söta drycken.

Nu har väl det också en fördel, för en gångs skull, så kommer en flaska vin att räcka länge. Kanske längre än en box med Lindemans goda röda.



11 kommentarer:

  1. gallra måste man, det kanske inte är färdig, någon kommer och rensat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har legat i minst fem år. Antagligen mer. Så riset har brutits ner till stor del.För några år sedan var det stört omöjligt att ta sig fram på skogsvägen!

      Radera
  2. Jag tycker rosé är gott, men det får inte vara en söt sort! Viktigt att kolla klockorna vad de visar i sötma.
    Vi hade varmt hemma, 25 grader när vi körde. En mil härifrån 21 och framme vid smultronstället 13!!!

    SvaraRadera
  3. Skillnad på temperatur, alltså. Tog en rose utan att kolla på lilla systemet i Gnosjö. Bara så där. Inte mycket att välja på heller. Får bli ett glas rödvin ..eller två... i helgen.

    SvaraRadera
  4. Så roligt att skolans nya lokaler blir så bra och ändmålsenliga.Blir ju så mycket roligare att jobba då både för elever och lärare. Förvisso är det en liten skola med så roligt att kommunen satsat på att få det bra.
    Vad gäller rosévin så tycker jag bara om det i Provence i Frankrike och då till speciell mat; t. ex sallad Nicoise eller en chèvre chaud. Ett gott vitt vin , ej sött, tycker jag om till skaldjur och lax; eller bara rakt upp och ner. Men ett gott rött vin gillas det också. Absolut.
    Fint med mormor/morfarsdag. Och det är ju verkligen kvalitetstid.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite förvånansvärt att kommunen satsade på den lilla skolan.Men man kan förstås inte stänga ner skolorna i varje mindre samhälle. Speciellt som om kommunens övriga skolor är trångbodda.
      Är inte så bra på vin... men har ju några vita och några röda viner som jag tycker är goda och prisvärda. Men någon rosefavorit har jag inte hittat.
      Fick barnbarn sent, men alldeles lagom för att man ska kunna ta del av och vara till nytta i deras småbarnsår. Kram!

      Radera
  5. Den nya skolan ser ut som en dröm! Tänker tillbaka på min gamla skola, och den har då inga likheter alls med ditt nybygge. Suveränt att bygga upp en helt ny skola för endast 65 elever. Eloge där!

    Rosévin har aldrig varit min grej - fördomar från 1980-talet gissar jag... Men jag har iaf en ursäkt, nämligen att jag får migrän av rödvin, så jag håller mig till vittvin;-)

    SvaraRadera
  6. Många som får migrän av rödvin. Det finns mängder av goda vita viner. När det är sommar och varmt så är ett gott öl -på altanen - inte fel!
    Var väl frågan om man skulle lägga ner Grimsås skola eller renovera och bygga ut.Bra att man beslöt sig för det senare !

    SvaraRadera
  7. Så fin skolan är, roligt för lärare och elever med ljust och vackert omkring sig ,-)
    Ja härligt väder, vi satt på balkongen länge.
    Härligt med ett glas vin, rosevin kan vara gott, men ofta när vi köpt det, så känner jag nej ett vanligt glas rött gillar jag bättre ,-))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  8. Så roligt att få se skolans nya och fina lokaler. Det blir verkligen stor skillnad för såväl elever som personal.
    Så mysigt med mormor och morfarsdag. En sådan satsar vi på att lägga in i höst när jag får två lediga dagar. Nu går ju lilla S på förskolan så det blir bara på eftermiddagen men det gör inget. Dessutom så får vi tid att umgås mer med lilla I.
    Själv tycker jag mycket om rosévin men det gäller verkligen att välja rätt. Personligen tycker jag bäst om rött och vår favoritbox just nu är "Hope". Vitt vin slinker ner men är ingen större favorit faktiskt. Nåja, det finns ju något för alla ;-)

    Ha en fin Kristi himmelfärdsdag!

    SvaraRadera
  9. Så roligt att ombyggnationen av skolan är klar. Det pratades det ju om både under första och andra perioden som jag arbetade i Grimsås, sen hände inget mer... Kul med nytt och fräscht! =) Hoppas att allt är bra med dig. Kram Emma

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas