söndag 28 november 2021

Adventssöndag

 


Ett tunt snötäcke har lagt sig  över marken, denna första adventssöndag. Kallt och småblåsigt är det, och värre lär det väl bli. Bara att bita ihop och inse att vintern är här.


Har inte varit på gudstjänst på flera år. De enda gånger jag besökt kyrkan, det är på begravningar. 
Eller skolavslutningar.

Första advent brukar vara en positiv kyrkdag. I vår församlings kyrka ( Nittorp) hade det annonserats om gudstjänst klockan tio. Perfekt tid, tycker jag. Ingen stress på morgonen för att hinna, som det skulle vara om det började en timma tidigare. Många gånger har man gudstjänst/högmässa klockan elva. Det är lite sent, mycket av den ljusa dagen har gått. Tio är perfekt.

Trodde ju att det skulle vara mycket folk i kyrkan denna dag. Men det var det inte. Tittade mig försiktigt omkring och insåg att det var ungefär samma folk som då, för mer än tjugo år sedan, då jag var ganska aktiv i kyrkan. ( Har både varit inblandad i kyrkopolitiken - opolitiskt- och varit kyrkvärd. Men det var i en annan tid.... )
Synd att kyrkan inte drar mer folk. Det är avkopplande att bara sitta i kyrkorummet, att bara vara. Skulle gärna gå lite oftare till kyrkan. Men vill inte gå när det är mässa, nattvard, vilket det är alldeles för ofta, om man kollar i annonserna. Tycker att det är lite obehagligt med den ritualen....


För första gången har vi en kvinna som präst i församlingen. Snacka om att Göteborgs stift, som vi tillhör, måste vara det mest konservativa kyrkoområdet i hela Sverige. En kvinna som ärkebiskop, det har vi haft i flera år, men inte förrän 2021 anställde vår lilla församling en kvinna som präst.
Jag kommer ihåg den ilska jag kände på den tiden jag var aktiv i kyrkan, då när mans-gris-präster, som var betydligt yngre än jag, förkunnade att de skulle sluta jobba här om man fick en kvinna som kollega. 
Ett skäl att lägga allt kyrkligt engagemang på hyllan. Det fanns flera.....Det viktigaste skälet var väl att det helt enkelt inte var min grej, att min kristna övertygelse inte var/ är tillräckligt stark....

Kvinnan höll en fångande predikan. Hon berättade såväl Gandhi som Dalai Lama..... och kontentan var att det finns mycket i den grundläggande kristna traditionen som förordar det goda hos människan. Vilket det säkert gör, det är bara det att det finns för många tolkningar som är alldeles åt skogen!


Femtio minuter tog gudstjänsten. En trumpetare förgyllde det musikaliska innehållet. Och psalmerna som man sjunger på första advent, det är riktiga favoritpsalmer för mej.  Så härligt att få vara med och sjunga av hjärtans lust... med en trumpet samt en kyrkorgel som bakgrund, så gör det inget att det blir lite sura toner under stundom.


Julmarknad på Torpa stod på det fortsatta förmiddagsprogrammet. 
Torpa stenhus, det det är ett slott och fästning som har sitt ursprung från 1200-talet. 
Under tiden fram till 1600-tal, så var det mycket strider  mellan danskar och svenskar, i våra trakter.
Släkten Stenbock har huserat på slottet från 1400-talet och framåt. Unga Katarina Stenbock blev Gustav Vasas tredje hustru. Blott sjutton år gammal, tvingades hon att gifta sig med den snart sextioårige kungen.


Torpa Stenhus, det är vår kommuns största stolthet och mest besökta turistmål.
Slottet ägs fortfarande av ättlingar till familjen Stenbock. Per Zethelius heter den nuvarande ägaren. Han har verkligen rustat upp slottet, så att det har blivit en synnerligen attraktiv plats att besöka.


Nu var inte julmarknaden i själva slottet, utan i en tillhörande större lokal, tidigare ladugård. Fullt med folk var det förstås, och framförallt trängdes man kring matvarorna. Undrar om någon köper trasmattor på en julmarknad? I det här hörnet var det alldeles tomt. 
Det blev inte så mycket handlat för min del... lite brända mandlar, en krans till ytterdörren, ett stort rött ljus... Kombucha har jag läst en del om. På marknaden sålde man denna hälsodryck. Naturligtvis fick man smaka. Jag köpte två olika smaker, varav den ena var saffranssmak. Mest för att det är kul att testa. 


Hungrig hade jag hunnit bli, men kände inte ett dugg för att trängas med folk på Torpa cafe. Tänkte att det skulle vara bättre på Hofsnäs Herrgård, ett par kilometer från Torpa, beläget vid vackra yttre Åsunden. 
Det var fullt med folk inne i cafelokalen. På andra våningen var det julbordssittning. Så jag tog med mig kaffe och den godaste macka jag någonsin ätit till uteplatsen. Det gudomligt goda brödet var fyllt med krämig, smakrik ost, grillad paprika och blandat grönt.  Även den lilla smördegskakan var god.


I hemslöjdsbutiken på Hofsnäs, öppen alla adventssöndagar, var det ingen trängsel. 
Sa, OJ, för mig själv, då jag såg priset på  den hemstickade tröjan. 
Inser att jag tillverkar ganska "dyra" julklappar.
Ja, jag vet... något ska man ha "betalt" för arbetet.... MEN jag stickar för att ha något för händer, under långa kvällar under den mörka årstiden. Från april till september finns det annat att göra.....framförallt kan man vara utomhus tills det blir kväll...


Sockor stickar man snabbt. Drygt 300 kronor var priset på dessa....


Det blev i ko-bild. även denna första advent. 
Ingen snö på Hofsnäs-Torpa-Länghem... ca tre mil från oss. 
Tog vägen över Tranemo och ICA där, på vägen hem. Där var det ett betydligt tjockare snötäcke än vad vi har hos oss. Nederbörden skiftar, trots att det bara är några mil emellan. 

Det spås att vi ska ha ett flera decimeter tjockt snölager när det blir andra advent. Suck, suck.... livet är enklast på barmark.... 

Ha en fin adventssöndag!



28 kommentarer:

  1. Ja då var det verkligen på tiden att ni fick en kvinna som präst. Förstår verkligen din irritation över inställningen som Göteborgs stift gjort sig ö-känd för.
    Kul att se bilder från Torpa och julmarknaden.

    Önskar dig en fin vecka Anna-Lena!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bodde ju i Skara stift, liksom ni gör, när jag var ung. Där var det rätt kul att vara med på kyrkans aktiviteter. Här har det understundom varit "nattsvart"
      Tack! Detsamma!

      Radera
  2. Det är mysigt att gå i kyrkan ibland. Tycker egentligen jag gör det alltför sällan.
    Ikväll har vi varit på julmarknad. Det var kallt men fint. God kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint med julmarknad i mörker. Kallt på dagen också.
      Precis, man borde gå till kyrkan lite oftare. Go kväll på dej!

      Radera
  3. Ingen snö alls här, inte än i alla fall. Bara en tidsfråga, tre minusgrader och blåst - då ber man nästan om snö;-)
    Har inte besökt en kyrka sedan min engelska svärmors begravning 2008. Inte min grej helt enkelt. Däremot besökte jag Täbys ena julmarknad i lördags. Där fanns också trasmattor och naturligtvis raggsockor. Vi har bara en enda matta i vår lägenhet, och det är en 3,5 meter färgglad trasmatta i hallen. Köpt i våras. Raggsockor använder jag aldrig, undantag mina fotbollsraggisar som min bästis Yvonne stickat åt mig.
    Ull är ju inte billigt, och arbetstid ska ju räknas när man tillverkar raggisar till försäljning. Å det är ju fler kvinnliga pensionärer i Blogglandia som har just stickning som hobby.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många som inte besökt kyrkan på länge. Det är väl så i världens mest icke-religionstraditionella land.
      Ser sällan någon kund, vare sig vid stickat eller vid trasmattor.Men det måste ju ändå finnas köpare, annars skulle man ju inte komma tillbaka dom säljare, år efter år.

      Radera
  4. Tack för besöket. Kändes fint att komma med. Vad gäller kyrkobesök numer så avstår jag. Men jag gillar psalmerna och har förr då och då gått i kyrkan till första advent. Men har under årens lopp fått svårt för de kyrkliga värderingarna och som du skriver inställningen till kvinnliga präster. Fint att ni nu har en. Ogillar även att man som präst kan vägra vissa saker; t.ex att viga ett homosexuellt par och ändå få vara präst.
    Stämmer dåligt med kristendomens tankar. Håller helt med dig om att det finns för många tolkningar. Och vare sig Gandhi eller Dalai Lama var ju kristna. Men deras tankar tycker jag om. Hade förmånen vid en resa i Tibet få lära mig en hel del om Dalai Lama.
    Vilken trevlig julmarknad . Och skönt tomtebefriad. Trasmattorna hade jag tittat extra på. Verkade även som ett lyckat besök på Hofsnäs. Smörgåsen hade smakat mig ockås.
    Kram


    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite oroande dock, denna sekularisering. Människor behöver något som samlar.
      Har trasmattor så det räcker. Svärmor vävde mycket.
      Mackan var SÅ god! Kram!

      Radera
  5. Skall erkänna att tankarna på ett kyrkobesök kommer till mig då och då på senare tid. Mest för att som du skriver "bara vara i kyrkorummet". Fin resa och besök ni gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint kring Torpa.
      Just bara vara i ett stilla sammanhang. Så gott!

      Radera
  6. Jag går heller inte till kyrkan speciellt ofta, bröllop, dop och begravning.
    Det var ett tufft pris på tröjan. Fast det kanske var ett dyrt garn. Jag har stickat och sålt många raggisar, har ibland funderat på om jag tar för mycket betalt för mina, men då jag såg prislapparna här, så insåg jag att jag inte är för dyr. St 43-45 tar jag 170:-, st 40-42 tar jag 160:-, så det är lite skillnad.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. 200 kr är väl ok. Sen kan det vara lite väl dyrt.Kram!

      Radera
  7. Äntligen en kvinnlig präst kan jag tycka ... här i Linköpings stift kom de första redan på 80-talet - minns att när min mors sambo avled runt 1985, så var det en ung och trevlig kvinnlig präst.
    Jag gillar kyrkor, men då ska de vara folktomma! Tycker om lugnet och atmosfärren, men ogillar predikningar.
    Så mycket snö hos dig - ingen alls här, men kallt.
    Den där mackan och den där kakan ser riktigt goda ut!
    Ha en bra måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Går också gärna in i tomma kyrkorummet. God macka! Kram

    SvaraRadera
  9. Här har vi en del kvinnliga präster vilket jag tycker är bra. Kyrkan är en arbetsplats som alla andra och då tror jag att en balans mellan könen är bra. Vi har en kvinnlig kyrkoherde men hon har valt att avgå eftersom kyrkorådet här inte fungerar som det ska. Tredje kyrkoherden som lämnar på kort tid...

    Så trevligt med julmarknad. Det var ganska så dyrt för sockorna tycker jag... Själv såg jag en kvinna som har keramik som hobby. 1000 kronor kostade en liten sak hon hade gjort. Väldigt dyrt tyckte jag men priserna är kanske sådana...

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man försöker tydligen ta ut ordentliga priser. Vore kanske bättre att sänka och att sälja mer.
      Jo gamla konservativa kyrkopolitiker, de kan skrämma i väg de flesta... och de bästa. Kram!

      Radera
  10. jo, kyrkan blir det ibland, har gångväg till 1200-tals kyrka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint. Ska försöka gå dit lite oftare ..

      Radera
  11. Jag brukar också besöka kyrkan ibland. Men det blir mindre ofta nu än tidigare. Bra att ni nu äntligen har fått en kvinnlig präst. Jag tycker faktiskt att de manliga präster som inte tolererar detta borde sluta tjänsgöra som präster...
    Präster och andra i kyrkan som har helt försoffade åsikter är nog i minoritet, skulle jag tro. De flesta välkomnar både kvinnliga präster och homosexuella.
    Jag skulle gärna köpa trasmattor på julmarknaden. Men inte tröjor och sockor, de kan jag sticka själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att det finns mattspekulanter! Annars skulle man förstås inte sälja där.
      Kyrkan måste vara öppen för alla. Ändå synd att inte fler besöker den.

      Radera
  12. Det var verkligen sent med att få en kvinnlig präst. Vi har haft det i vår kommun i många år och de har varit väldigt omtyckta. Det finns insnöade personer inom alla yrkeskategorier, men man tycker helt klart att kyrkans folk skulle ha en annan människosyn. Ja, jisses vilka priser på stickat. Finns det verkligen någon som köper det? I natt har snön vräkt ner hos mig och i natt ska det bli etter värre. Jag tänker dra täcket över huvudet tills det smälter bort. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö och kallt. Men bara några centimeter snö. Tror att ni blir mer drabbade! Så dra du täcket över huvudet. Hoppas att snön är borta till jul!Kram!

      Radera
  13. HAHA du din stackare, du kommer att knappt ha näsan ovanför snögränsen medan jag knappast får någon snö alls vad jag förstått. Och här vill man ju kunna åka lagg så fort som möjligt...
    Angående kyrkobesöket så var det så att det var adventsmässa. Visserligen med nyskriven musik, men nä, det lockade inte. Jag kan gå och lyssna på vacker musik eller körsång i en kyrka men inte när det är kyrkliga förtecken. Jag har helt enkelt inte tron. Här i Dalarna slutade nyss en alldeles ung manlig präst för att han inte kunde jobba tillsammans med en kvinnlig kollega. Och om vi är så mossiga att vi hänvisar till den ursprungliga texten i Bibeln så förstår jag bättre hur talibanerna kan styra i Afganistan med sina Sharia-lagar....inget får förändras, omarbetas eller omtolkas. Allt ska vara som vid Jesus tid, amen...
    Det måste väl ändå vara väldigt dyrt garn som den polotröjan är stickad i, inte sjutton kan den betinga ett så högt värde annars? Möjligen skulle jag kunna ta femtusen för en socka, men det skulle enbart bero på antal arbetstimmar för att sticka den jäkla sockan färdig! Avundas alla som sitter och njuter vid sina handarbeten...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter med en tröja i knäet. Har snart kommit halvvägs.
      Man behöver inte ha tron för att gå till kyrkan. Jag är absolut skeptiker. Men jag gillar lugnet i kyrkorummet. Kram?

      Radera
  14. Fin och lite annorlunda kyrka.
    Jag tycker att det är tråkigt att det inte är flera på gudstjänsterna, men förhoppningsvis blir det ändring på det.
    I vår kyrka hade vi så många besökare under flera år att vi hade två gudstjänster på söndags förmiddagen, en kl 10 och en kl 12. Ibland då man kommer dit så är det så fullt, ja inte nu efter det att pandemin kom, har blivit färre, förståeligt nog.

    Vilka härliga trasmattor.
    Oj, det var dyra sockor.
    Trevligt med kobilder, jag får "hemlängtan". Många fina bilder har du tagit.
    Trevlig dag önskar jag dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, synd att kyrkan överges Även om man inte har så djup tro, så är det en så fin plats för stillhet. Kram!

      Radera
  15. Ni har mer snö än vi ,-) Kallt är det, det blir nog en lång kall vinter.
    Kyrkor är vackra, går gärna in och tittar, annars blir det inte av. utom vid speciella tillfällen. Men visst är det vackert. Gå omkring på kyrkogårdar är vackert det med. Nu i jultider är det magiskt. Och man tänker på alla olika liv som de har haft.
    Tycker att man ska ta hand om alla gamla kyrkor och inte låta dem förfalla.
    Ja ett tag var det ett väldigt liv med kvinnliga präster, Inte klokt: Visst blev man arg!
    Väldigt vacker kyrka, vita stenkyrkor har de i södra Sverige. Så det förknippar jag med Skåne ,-)
    Torpa stenhus var också vackert, Gillar gamla hus.
    Snygga mattor, mysigt med julmarknad. Gott ser fikat ut, och bra ide att ut den ,-)
    Varm snygg tröja, men vilket pris. Snygga varma sockor, hmn jag borde kanske lärt mig den konsten att sticka ,-) Men måla och skulpturer är roligare ändå, tycker jag. Låter mysigt att ni ska få snö, men håller med enklast med barmark, alla fall några veckor till.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  16. Nu snöar det ordentligt! Tråkigt! Besvärligt!
    Vi är bra på olika saker. Fast sticka är inte svårt. Man lär sig snabbt. Säger jag som stickat mycket i mer än 50 år. Kram!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas