torsdag 2 december 2021

Vargen kommer!

 


Först var det rött, sen var det gult och sen blev det orange. På radion pratade man om det fruktansvärda som skulle komma; SNÖOVÄDRET. Snö och vind skulle lamslå vår trakt, medföra trafikkaos, omkullblåsta träd strömavbrott.

Det kom femcentimeter snö.

Det är inte första gången som man upphetsat ropat "Vargen kommer", det stora ovädret är i antågande, i radio, tv och via nätet. Tror att det är Gudrun som ligger bakom varningarna. Sedan den riktiga VARGEN, den stora stormen, visade sitt grymma ansikte, utan att vi hade blivit tillräckligt varnade för konsekvenserna av dess framfart, så tar man det säkra före det osäkra och sänder ut varningar för säkerhets skull.

Röda varningar oroar. Hur ska det bli? Speciellt vi som har Gudrun i gott minne, får kalla fötter. 

Men som i  sagan om pojken som ropade "Vargen kommer" bara för att skrämmas, och där man struntade i hans rop, då vargen verkligen uppenbarade sig, så bryr vi oss mindre och mindre om varningarna. För de tycks ju mest vara skrämselskott. Sen förstår jag att man från SMHIs håll har svårt att förutse ett oväders exakta bana. Antar att det var en del platser som fick sej en rejäl dos snö igår.


Det var gott att det inte kom några stora snömängder. Det var enkelt att ta sig ut på vägarna på morgonen. Fast tidningsbuden hade fått ledigt, deras arbetsgivare vågade nog inte låta dem köra runt på småvägar, då det utfärdats gul-orange varning.

För egen del så är det tidiga morgnar som gäller varje dag denna vecka. Av skolans åtta minst halvtidsjobbande personal, är tre sjuka. Då får tanten rycka in... och faktum är att jag själv inser mitt värde i dessa fall. Så bra att kunna kalla in en vikarie som känner elever och personal, kan skolans rutiner, har lärardator, inloggningar till allt som behövs och är betrodd med egen nyckel.

Spännande att gå runt i de olika klasserna. Idag har jag träffat alla klasser, inklusive F-klassen.


Skolan är en intensiv arbetsplats. har alltid varit. Man ska vara inne och ute, undervisa och passa barn... och även en vikarie behöver uppehålla en hel del mail-kontakter. Så från klockan 07.20 till klockan 14.45, så har min egentliga rast inskränkt sig till en kvart + ett nödvändigt besök på toa. 

Samtidigt så tycker jag att det är så roligt att jobba. Jag känner att jag är hemma.... Det blir väl så när man jobbat i skolansvärld i 46 år! 
Blir kortdag i morgon, som senast till klockan 13. 
Beroende på om en av de sjuka får tillbaka ett  covidtest som är negativt.


Är medveten om att jag är ganska ensam att tycka att det är lite "Vargen kommer " över de nya "testa dej vid minsta symptom"-föreskrifterna. Influensor, av vilket slag det må vara, är på hugget under vintern, och speciellt i början av vintern. Det har jag stor erfarenhet, under alla år jag jobbat med lucia-framträdanden. Febersjuka lucior har vi haft, stora manfall i luciaföljet vissa år. 

Vi gamlingar har möjlighet att vaccinera oss mot influensa. Det är ingen garanti för att inte viruset ska ta sig in och övervinna immunförsvaret, men det är en garanti på att de bjuds ett visst motstånd, och att man inte blir lika sjuk. 

Nu har alla, från tolv års ålder, kunnat vaccinera sig mot covid. Visst kan man bli sjuk ändå, men inte jättesjuk. Så låt det då vara med det, inse att det är influensasäsong nu: Det är klart att man ska vara hemma när man har feber och är allmänt påverkad, men lite vanlig förkylningar, dem kan man tåla utan att göra någon större affär av det. 

Är ju nästan  så att jag känner att jag måste be om ursäkt för mitt tyckande.... men jag tycker att det överhuvudtaget är lite för mycket "Vargen kommer" inställning i den tid som är.



19 kommentarer:

  1. min far sa alltid att man inte fick ropa så i onödan, inte vissla heller i skogen

    SvaraRadera
  2. Vargen kom hit. Där jag bor är inga gator skottade och inte ens sopbilen kunde ta sig uppför backen för att tömma våra tunnor. Hoppas det blir bättre i morgon. Det snöar i varje fall inte just nu. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt långt från vår varning alltså. Konstigt att man inte har bättre koll, inte ens när det började snöa. Hoppas att gatorna är renskottade i morgon. Kram!

      Radera
  3. Jag tror att det har kommit väldigt olika och lokalt. Här ingenting alls och på vissa platser väldigt mycket med efterföljande kaos. Då är det lätt att det blir lite av "vargen kommer". Sedan kan jag väl generellt känna att vi har fyra årstider och då ska kanske inte varje snöfall räknas som en katastrof utan det är helt enkelt vinter det handlar om. Snöstorm är något annat.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, snöstorm är något annat. Vad vi fått, det är ju VINTER. Helt normalt. Kram!

      Radera
  4. Här kom verkligen vargen så varningarna var helt klart befogade. I princip storm i samband med ymnigt snöfall. Ca 30 cm och plogbilarna har inte hunnit med.
    Tycker det är en självklarhet att testa sig vid symptom, skulle aldrig förlåta mig om jag var nonchalant nog att smitta andra.
    Godkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig testat mig. Kommer sannolikt inte heller att göra. Inte nu när vaccin finns.
      Hoppas att ni fått vägarna skottade nu. Kram!

      Radera
  5. Vädret: Så jag skrattade i morse. Igår kväll kom det cirka fem millimeter (inte centimeter alltså) snö och temperaturen steg till fyra minusgrader. Söder om Stockholm däremot var det cirka 20 centimeter och där lär det ha snöat större delen av dagen enligt min bästis. Det är alltså cirka 20-25 kilometer mellan oss.

    Förkylningar: Har alltid hållit med dig helt och hållet om dina funderingar vad gäller förkylningar med mera. Men nu med Omikron börjar till och med jag bli aningen hispig. Det var en liten kille med sin pappa i centrums café idag. Pappan skulle köpa en glass till sonen. Sonen sprang runt och hostade lungan ur sig. Ingen åtgärd av pappan. Var det inte just "småbarn" som får Omikron? Där satt jag med min kopp och en smörgås och visste inte hur jag skulle reagera. För pojken höll ju inte för munnen precis.

    Ditt jobb: Skolan kan vara hur glad som helst att ha tillgång till en så erfaren lärare som dig. Guld värt ju:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn smittar! Fast just nu är det personal som är sjuk. Inte elever.Man får lära sina barn att hosta armvecket. "Vår" femåring är bra på det.
      Kallt här också! Inte kul!

      Radera
  6. Ja det där med vädret - förstår inte heller varför det alltid numera skall blåsas(!) upp så mycket. Risken är (precis som du säger med "vargen kommer) att vi tar alla varningar med en nypa salt och när det VERKLIGEN gäller inte har skyddat oss ordentligt.
    När jag läser kommentarerna så förstår jag att varningarna har varit befogade, på vissa platser. Man har väl oftast tur då, kan jag tänka - att det inte blir så farligt just där man själv befinner sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att mqn med dagens radar/ satellitsystem borde kunna göra ganska bra prognoser för innevarande dag. Få se hur mycket snö det blir i natt...Ingen färgvarning nu i allafall.

      Radera
  7. Kan nog stämma in med dig om detta med "att vargen kommer". Men vet att det var rejält körigt idag och igår på E6:an och på en del ställen i Skåne där skolor var stängda. Skolbussarna kunde inte ta sig fram. Men det är ju vinter så inte är det så konstigt med snöoväder och man får förhålla sig till det.
    Vad gäller förkylningar så tyckte jag redan när jag jobbade i skolan att om eleverna är mer än "lite snuviga" skulle de vara hemma. Barn smittar. Idag behöver jag ju inte fundera på detta.
    När jag för ett par veckor sedan låg på Södersjukhuset så testades alla som kom in på akuten och skulle upp till en avdelning. Jättebra tycker jag.
    Trots att jag nu fått 3 sprutor skulle jag testa mig om jag kände att jag var dålig i det som kan kopplas till Covid. Är ju inga problem att göra det.
    Roligt att du kan hoppa in som vikarie och perfekt när du känner eleverna och vet hur allt fungerar.
    Ha en fortsatt bra vecka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir besvärligt i arbetslivet med testningarna, när det drar ut på tiden att gå svar
      Kollegan, som jag delvis vikarierat för, mår nu bra, men måste ändå gå hemma och väntar på ett testresultat. Det tycker jag är tokigt. Kram!

      Radera
  8. Som du vet så håller jag inte med dig ang. testningen vid influensasymtom. Covide-19 är ingen vanlig influensa och att förstå allvaret med sjukdomen är viktigt! Det är heller inte lätt att skilja den från en vanlig förkylning eftersom en del inte drabbas så hårt. Men somliga blir väldigt sjuka och dör faktiskt av sjukdomen.
    Min arbetskamrat var en av dem som låg på iva och var riktigt nära döden. Hon var 68 år när hon drabbades, fullt frisk, äter inga mediciner, röker inte, är inte överviktig, motionerar.
    Det verkar som om vaccinering skyddar till viss del, men inte heller där kan man vara säker.
    Jag tänker att det finns risk för att många rör sig ute i samhället med covid som de inte vet att de har eftersom de inte testar sig. Och på så sätt smittar andra.
    Barn ska hållas hemma om de hostar och inte vara på café, som BP skrev om här ovanför. Vilken oansvarig pappa han hade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att många känner sig då trötta på detta nu, att man inte orkar.
      Känner mig ändå trygg i atg minactre doser ska hålla covid på en mild nivå. Men sllt kan hända, jag vet. Lite småförkyld är är man ju ofta ..Lite skav och rethosta... men annars pigg.
      Ha det gott! Tack gör rn bra kommentar!

      Radera
    2. Vadå, trötta? Så klart att alla är trötta på pandemin och att inte få leva som vanligt. Men pandemin pågår fortfarande och så länge inte gemene man tar ansvar för att få bukt med den, så kommer den att pågå och vi får leva med olika restriktioner och obekväma åtaganden. Och vissa blir fortfarande väldigt sjuka och dör.
      Det finns liksom inget försvar till att inte följa rekommendationerna, tycker jag.

      Radera
    3. Det är ju ett dödsfall på fleravrusen pervår, även i vanligac influensor. Man glömmer bort det, tycker jag.
      Visst ska man vara försiktig, men man behöver ju inte testa sig för att man är lite normalt förkyld. Och att vaccinera sig är det allra viktigaste. Smitta är svår att komma ifrån, men att belasta sjukvården för att man vaccinvägrar, det är ansvarslöst.
      Få se hur det går framöver... hur mycket som blir nedstängt.
      Ha en fin helg!

      Radera
  9. jag hörde av en kompis idag att skolan har 3/4 av eleverna sjuka. Finns inga test-tider för barn och självtesterna är slut...
    Kalabaliken är total. Jag tycker det är jätteskoj att höra att du fortfarande trivs i skolmiljön, o framför allt att du orkar. För det är som du skriver, inget för slöfockar direkt! Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas