onsdag 3 november 2021

Ute i tid

 


Vi/Jag hör till dom som passar tiden. Ska vi ses klockan sju, så är vi på plats klockan sju. Högst två-tre minuter före utsatt tid.  Eller högst två-tre minuter efter den bestämda tiden. Speciellt om man är hembjuden till någon. Förskräckligt med folk som dyker upp en kvart för tidigt. För då är man inte riktigt klar, man har en kvarts förberedelse kvar.

Är mötet på lokal, ja, då kommer vi fem-tio minuter före utsatt tid. I god tid innan mötet startar. Tycker jag/vi iallafall.

Ska man gå på någon slags föreställning, där det inte är numrerade platser- och framförallt om platserna inte är bokningsbara, utan riskerar att ta slut- ja, då får man vara ute i god tid. Förstås.




Idag var vi på PRO-möte. För första gången, om man undantar tipspromenaden för några veckor sedan.  Mötet var i Grimsås Bygdegård, mindre än fem minuters bilväg bort. Mötet började halv tre. Klockan tjugo över två var vi på plats. I god tid före mötets öppnande. Tyckte vi.

Vi var bland de absolut sista. Trots att det var förbokat, så tycktes platserna vid de dukade borden, ha tagit slut. Vi fick sitta vi styrelsens bord. Trevligt, men inte var det så tänkt. Vi fick också förklarat för oss, att som pensionär, så kommer man TIDIGT. De första hade varit på plats sedan kvart i två. 

Försenat årsmöte och underhållning av tre mogna män från Boråstrakten. Helt OK. Gott att bara sitta ner en stund. Och äta en god fralla till kaffet. 

Nä, jag/vi kommer inte att ändra vana. Kommer vi tio minuter innan ett möte startar, så är vi ute i god tid. Riktigt god tid.

22 kommentarer:

  1. Kvart i två var väl lite vääääl tidigt, kan man tycka.
    De kanske hade koll på och erfarenhet av tidigare möten/träffar, och visste att resten av gänget alltid kommer i m y c k e t god tid.
    Varför man ska behöva komma i så god tid till ett PRO-möte, det är för mig lite oklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä,än inställer vi oss inte i den tidszoner.
      Pensionärstidzonen...

      Radera
  2. Det du beskriver är tyvärr så vanligt för pensionärer. Ser det på innergården när boulegänget träffas två gånger i veckan kl. 13. De flesta är där minst en halv timme innan. Undrar varför. Samma fråga gäller även i ditt fall.
    Kanske är det beteendemönstret en anledning till varför jag/vi inte är med i PRO. Å musiken - nja! Jag föredrar nog att umgås med icke pensionärer för det mesta alltså. För i slutändan blir man troligen som alla andra panschisar, och det vill jag inte än;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hamnade med ett nyinflyttad, senfärdigt par vid styrelsens bord. Även de nypensionerade.Trevlig bekantskap. Ska ge PRO en chans.Nåt ska man ju göra.

      Radera
  3. Men var tog min kommentar vägen här då?
    Jag skrev att jag instämmer helt med dig. Ett par-tre minuter åt båda hållen är okej. Och att tio minuter före mötet börjar är väl lagom!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte pensionär än! Och jag tänker inte övergå till pensionärstid!

      Radera
  4. Att komma 15 minuter för tidigt, eller 15 minuter för sent är fruktansvärt nonchalant. Jag brukar vilja vara i tid. Det finns en del som alltid kommer 15 minuter för sent, flera stycken av våra vänner. Vi vet vilka, så det finns alltid med i beräkningen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem minuter för srnt är ok. Men inte mer än så. Kram!

      Radera
  5. Instämmer helt. Roligt att vi är fler likasinnade. Minns när mina föräldrar förr ko på middag och var bjudna till klockan 18. Pappa var alltid i extremt god tid. De skulle då köra 2,5 mil och mycket kunde ju hända på vägen. Så de kunde vänta i bilen i ca 30 minuter innan de ringde på. Kan le åt detta idag. Så typiskt pappa.
    Ler när platserna var tagna och alla var i extremt god tid till er träff.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilken omtänksam pappa! Familjemedlemmar kan få komma när de vill. Tidpassningen må gälla icke-familj.
      Man blir lite snopen, då man tycker att man är ute i god tid, och så är man sist av alla.
      Kram!

      Radera
  6. Din översta bild är som en vacker målning! I övrigt kan jag bara hålla med även om det finns tillfällen då vi är tidiga och det är om vi ska ut och resa. Hellre sitta på flygplatsen och vänta än riskera att hamna i bilkö och missa planet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men så är det. Om man ska passa flyg eller tåg, då är vi på plats en bra stund i förväg. Tack! Tror att det är pors. Växer i utkanten av en mosse. Ha det fint! Kram!

      Radera
  7. Det viktigaste tycker jag är att man inte kommer för sent. Att sitta och vänta i evigheter är inte riktigt min stil. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju visa människor som alltid kommer för sent. irriterande. Så då är det ju v
      bättre att vara på plats en bra stund i förväg! Kram!

      Radera
  8. Jag tycker det är en principsak att komma i tid och jag gör det alltid. Sedan kan något oförutsett inträffa men det rår man inte över. Jag tycker det är nonchalant att låta andra människor vänta. Förr kom min svägerska med familj gärna tjugo minuter för tidigt vilket innebar att jag stod i morgonrock. Lika irriterande det men nu har hon bättrat sig. I vår släkt finns två familjer som alltid kommer försent och det rör sig inte om några minuter bara. Irriterande.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju sådana familjer. Som ständigt kommer för sent. Nonchalant, var ordet!
      Men att komma alldeles för tidigt, det är ännu mer irriterande. Man är inte klar förrän vid utsatt tid . Detsamma! Kram!

      Radera
  9. Då har jag alltid varit pensionär. För jag vill vara ute i god tid... mer än tio minuter.
    Men om jag är bjuden till någon, då försöker jag passa tiden precis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre att vara i tid än komma för sent till möten. Men inte för tidigt på bjudning...

      Radera
  10. Jag blev uppfostrad till att passa tider, och det har inte gått ur.Men pensionärernas toktidiga ankomster betackar jag mig för. Jag har ofta varit serveringspersonal på möten och träffar, och svär ve och förbannelse över att folk bänkar sig minst en halvtimme för tidigt...men men... Underhållningen på PRO-mötena tycker jag oftast är ganska trist, man spelar musik från anno 1900 kallt om våren, inget fel i det, men jag kan inte påstå att jag njuter...Utflykter och resor uppskattar jag mest, kanske också någon rolig studiecirkel. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Studiecirkel vore inte fel. Hoppas att det blir lite mer liv i den här föreningen när jag/vi kommit med! 😀🤣 Jag gillar varierad musik. Inte för smörig dansmusik bara, snnars funkar det mesta. Tror det bara var en riktig surmjölksframkallande låt igår. En äcklig dansbandslåt!Kram!

      Radera
  11. Tack så mycket. Nu fick jag mig ett gott skratt. Läste om hur ni alltid "passar" tiden och inte kommer för sent, men inte heller för tidigt.
    Kommer till då du berättar om pensionärsmötet och begrep innan jag hade läst om det att ni skulle vara bland dom sista som dök upp.
    Jag har varit på så många möten inom vår SPF grupp och vet att alla, nästan utan undantag kommer i mycket god tid. Så sitter de där en halvtimme i godan ro och väntar på att det ska börja.
    Vacker bild, den översta.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men vad gör man där i godan ro? Sitter ner bara... ?ja nog är det sånt som jag borde träna på. Kram!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas