onsdag 25 maj 2022

Vi behövs!

Visst är det gott att känna sig behövd? Eller också har jag ett större behov av att vara just behövd. än vad många har. Antagligen är det därför som jag har så svårt att lämna yrkeslivet helt.

Idag har jag varit på skolresa. En riktig skolresa! En resa då alla skolans elever och undervisande personal gett sig ut på äventyr.

Det var sex år sedan som vi började med resor för alla skolans elever, från F-klass till åk 6. Vi hade fått ihop lite pengar, dels från luciafiranden i samhällsföreningen, då överskottet skänktes till skolan, och dels från trivselkvällarna, där brukarrådet sålde korv och fika.

För sex år sedan åkte vi till Taberg och besökte bl.a. den gamla gruvan. Året därpå blev det en resa till Store Mosse nationalpark. 2018 slog vi på stort och åkte ända till Varbergs fästning, Det var en härlig resa som även innehöll en stunds bad i Kattegatt. Varmt och gott var det! 2019 blev det en kortare resa, till Torpa Stenhus.

Och sen... ja, sen kom det där viruset som vi nästan slutat tänka på numera. Med inställda inkomstkällor och inställda guidade turer/ bussresor med barn.

Detta året var det fritt fram att resa igen. Vi gjorde en favorit i repris. Resan till Taberg. Kollade med sexorna, och nog kom de ihåg något från resan då de gick i förskoleklass, men de kunde absolut tänka sig att att göra om resan som tonåringar/nästan tonåringar.

Så fick det bli! Besök inne i gruvan, tipspromenad längs den spännande vandringsleden, besök på fladdermus-museet och slutligen promenad/vandring upp till toppen av berget. Där väntade en glass till var och en.

Jag hade tagit på mig att göra en tipspromenad.  Gick även med en grupp av de yngsta barnen, längs den brusande ån, över broar och spångar. Allt gick bra, trots att det fanns en del ställen där barn skulle kunna ha ramlat ner i den steniga, strömmande ån.

Kolla, längs vandringsleden fanns det vätterosor. Såg de första i närheten av Mullsjö för över en månad sedan. Det har varit en lång, fin vår. Vårblommorna håller i sig länge.

Gullvivor blommade i området nära gruvan.

.... liksom vackra förgätmigej.

Bullar hade jag ju bakat, och flera barn kom och tackade extra för de "goda" bullarna. Nackdelen, tycker jag, är att bullar, som tinades upp i går eftermiddag inte blir så jättegoda. Bullar är bäst nybakade eller nytinade. Men barnen var så nöjda så.

Från köket hade vi fått med pastasallad och bröd. Jättegott! När man rört sig utomhus ett tag, så är man extra hungrig.

Efter lunch, så var det dags att vandra uppför berget. En stigning på 140 meter. Jobbigt tyckte många! Kan inte förneka att jag tyckte att den första biten, då precis efter ett lass pastasallad, var lite flåsig. Det gick bättre sedan, då man kom in i rätt (lugnare) andning.
Tänkte på när jag gick samma sträcka för sex år sedan. Då kändes den mycket mera motig. Och brant. Och lång!
Några dagar efter den resan fick jag tid hos läkare, för jag mådde inte så bra. Delvis beroende på att jag hade en fem-sexa som under våren fylldes på med "nyanlända" elever. Barn som gått sex veckor i förberedelseklass, och sedan skulle ut i vanlig klass, utan extra hjälp. Kommer ihåg att klassrummet blev trängre och trängre, hade nog 26 elever i två klasser framåt våren. Superstressande....
- Du är pressad, sa läkaren då hon mätte upp blodtrycket till 170 genom något (undertrycket var ok). Sen dess äter jag blodtrycksmedicin.

Hög puls var det i några långa branta backar. Men vandringen från gruvan upp till Tabergstoppen rä väldigt fin. Idag fick jag se årets första midsommarblomster/skogsnävor blomma längs stigen.

Flaggan i topp för alla som fixade vandringen.... om än med lite pust och stånk.

Utsikten från toppen är milsvid.... men ... tycker jag... ganska tråkig. Byggnader och skog...

Inte riktigt ok... men bilden får vara liten och  så  får jag väl göra ett GDPR-övertramp..... Elever och lärare från vår skola....Fler än så här är vi inte. ( 3 fattas) Tycker attd et är lite kul att kunna visa en hel "skola" på samma bild....

Så var det , det där med rubriken. "Vi behövs".
Eftersom jag inte hade ansvar för någon klass, så satte jag mig längst fram i guidesätet och kunde på så sätt prata lite med chaufförerna. Vi hade olika bussar och olika chaufförer i den buss som jag åkte i.  Båda var  pensionärer. Den ene mannen var årsgammal med mej, den andre sannolikt ännu äldre.

Under resornas gång, så pratade vi om hur det skulle se ut om inte det fanns ett ganska stort antal pensionärer som ryckte in i olika verksamheter några gånger i veckan....eller då behov finns. Det känns gott att känna sig behövd, och att känna.... att även om många anser den som är 65 + är helt passé.... så är man faktiskt inte det!

1. Fina skolresor ni gjort. Känns väl bra att vara med och bidra även om man är 65+

2. Japp! Precis /_Anna-Lena

3. Så kul med skolresa! ,-) At spara ihop till den på många olika sätt. nåt att verkligen se fram mot . Ser mysigtut och verkar kul . Ån är vacker. Vätterosor har jag aldrig hört talas om .fina! Så kul att dina bullar blev så uppskattade ,-) Härliga blombilder och tur att du fick hjälp mot högt blodtryck! Jag tycker utsikten ser fin ut, men det är ju första gången jag ser den ,-) FIN klassbild! Om man inte är fler kanske gemenskapen är mycket bra. Nej varje människa behövs! och bra att pensionärer ställer upp. Men passè vid 65 är man verkligen inte, inte äldre heller!
    Så mysigt ni hade!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

1. Man känner sig glad efter en sådan här dag. Väldigt positiva elever. Och när skolan är liten och jag jobbat i alla klasser under året, ja, då känner man alla. Så roligt att veta alla namn på den drygt sextio eleverna. Kram

4. Ni verkar ha haft bra väder dessutom!
    Skönt att allt gick bra och att de äldre eleverna kunde tänka sig samma resa en gång till.
    Trevlig helg!

1. Regnade när vi åkte. Men sedan så blev vädret bättre och bättre under dagens lopp. Det samma

5. Alltså jag trodde inte att en hel skola skulle ha så få elever. Förstå mig rätt, men har aldrig sett ett så litet gäng som utgör en hel skola. Liiiite skillnad mellan Grimsås och Stockholm. För här skulle det lätt ha varit möjligt att alla din skolas elever hade kunnat utgöra en eller två klasser.
    Det är ju väldigt inne just nu att anlita pensionärer i olika sammanhang. Veteranpooler, veteranreparatörer/-hantverkare, veteranchaufförer, veteranlärare osv. Så uppenbarligen är det "inne" med att anlita erfaren arbetskraft, som dessutom är "billig" för arbetsgivaren, då denne slipper betala arbetsgivaravgift på över 40 procent.
    Så känn dig behövd:-)

Fantastiskt fina bilder. Å dina kunskaper vad gäller blommor är verkligen gedigna:-)

1. Tror att det är 62 elever. Två klasser i storstan.... Största klassen är 14 elever. Alla klasser läser vissa ämnen tillsammans med någon annan klass.
      Att vara behövd, det är en go känsla! //Anna-Lena

6. Fin och trevlig berättelse. En sådan dag blir extra lyckad fint väder... och det hade ni ju. Och tänk att få se hela skolan på en bild. Är det så att bland dessa elever så finns de duktiga som deltar i retorikmatchen? / Anna-Lena

1. Japp! Sexorna var med 2021. I år har tyvärr inte femmorna lyckats ta sig vidare till slutaudition. Så i höst blir det retorikmatch utan grimsåsskolans medverkan.//Anna-Lena

7. Wow, vilken härlig och mysig dag och så roligt att ni kunde åka iväg alla tillsammans. Det hade vi inte kunnat göra för vi är för många. Dessutom så hade det inte funnits pengar till det. Förr åkte åk 3 alltid på Skåneresa vilket var mycket uppskattat men det rationaliserades bort. Förr åkte åk 5 alltid på lägerskola tre dagar men det gick inte under pandemin. Frågan är om traditionen återupptas eller om kommunen säljer lägerskolan.

Önskar en god kväll!

Kram

1. Det finns nog lite studieresepengar kommunalt. Men det är brukarråd och luciaframträdanden som drar in huvuddelen. Hoppas att det kan bli ny resa till våren.
      Har sagt till eleverna att de måste säga till mej att jag ska lägga av lärarjobbet helt, efter nästa läsår. Så det borde i så fall bli min sista resa...Hu, det lät hemskt... Ha det gott // Anna-Lena

2. Du behöver väl inte bestämma dig än utan ta ett läsår i taget.

3. Men någon gång måste jag ju släppa taget... 🙂

8. Skolresa? Känns som förlegat. Nej då. Mina barn har växt upp med detta men jag har inte hört några barnbarn som åkt på skolresa. Så mysigt!
    Klart att vi alla behövs! 65+ är en trygghet.
    Kram!

1. Är nog lite ovanligt med resa för hela skolan. Men har man bara sextiotalet elever, så funkar det!
      Bra sagt...Vi är trygghetsfolket! Kram! Anna-Lena

9. Verkligen en lyckad dag på alla sätt.. Och inte minst att samla hela skolan till just en skolresa . Kul att se bilden på alla skolans elever. Och just att ni är så få på skolan gör det ju praktiskt och ekonomiskt möjligt- Förr samlade ju barnen pengar under ett år just till sin skolresa just för att det skulle bli möjligt- I Stockholm vet jag att lägerskola kan finns men då är det oftast för en eller ett par klasser- Skolorna har oftast flera hundra elever..
    Och detta att vara behövd är ju viktigt och också att känna sig behövd. Sen kan det ju ske och vara på olika sätt.
    Kram

1. Sexorna var på klassresa för några veckor sedan. Samlar in pengar på egen hand. Föräldrar åker med fredag till lördag. Liseberg är förstås det givna målet för barn i våra trakter.
      Men det är rn helt annan sort resa än den som är för hela skolan.
      Ha det fint! //Anna-Lena

10. Vilken lyckad resa, och tänk om inte 65+ fanns och kan rycka in, och snacka om erfarenhet och inte minst trygghet när det är så många elever, då behövs många vuxna, fantastiskt att du orkar med detta! Fina bilder från er lyckade resa.
    Ha det gott!

1. Tycker ju att det är roligt. Få orkar man. I kväll kommer två killar. Kontad och Karl-Petter. Rätt tröttande, det också. Ha det gott! Kram //Anna-Lena

11. Underbara bilder på vårblommor! Sån fin skolresa, kul.

1. Alla verkade nöjda! Och då var det en bra resa. //Anna-Lena

12. Det är ju genom att umgås med unga som man själv håller sinnet ungt. Om än inte alltid kroppen...Lyfter på hatten åt dig som både fixar tipspromenad (sånt pyssel gillar jag också) och traskar med i med och motgång...O så fick jag på köpet lära mig en ny blomma, en snyltrotsväxt fick jag reda på när jag googlade. Lät ju inte så kul, men den var rar i alla fall. Du är högt uppskattad, både av de yngre o de mer jämnåriga, som jag!

13. Tack! Jo, det känns väldigt bra att ha blivit någon slags skolformer på gamla dagar. Och dessutom få lite lön ...pengarna, för det. Uppskattning räcker ju långt! Kram // Anna-Lena

14. Så trevligt med en skolresa. Det är så fint och härligt i vår natur, förutom idag då det regnar och blåser. Men det ser ut som att ni hade bra väder på resan.
    Backen upp till Tabergs topp är jobbig, jag har aldrig gått upp, men den är jobbig med bil, tycker jag.