söndag 27 februari 2011

Påpuff

Ibland kan man komma på sig med att man inte tänkt tankar färdiga. Att man behöver en påpuff från någon annan för att det ska hända saker i tankesfären.

Två exempel idag: Datormusen har varit trögtryckt en tid. Idag satt C-E ( för ovanlighetens skull härhemma) vid datorn. Han hade riktigt svårt med tryckeriet och påpekade missförhållandena, men kom också med idén att byta mus. Vilket jag också tänkt,
men inte tänkt tanken färdigt.... för vi behöver inte gå till musaffären för att köpa ny mus, vi kan hämta en från en dator som står undanställd. Vilket jag gjorde och nu är det lättryckt igen.
Är med i en grupp som heter "Förändra Skol-Sverige" på Facebook. Ett stort antal skolkunnigt- skolarbetande människor finns också med. I en kommentar idag tog man upp Björklunds stora och enda inflytande över skol-Sverige. Jag har många gånger tänkt tanken, men inte kommit riktigt i mål med den .... för nog är det så att de som uttalar sig om skolan i Sverige är
1: Björklund
2 Ingen
3. Ingen
4. Ingen
5. Meta Fjelkner.
Tanken färdigtänkt: Katastrof för Skol-Sverige att styras av en militär med avslutad skolgång på 70-talet och med sin egen skolgång för ögonen! Utan kunskap om vad som behövs i dagens utbildningsvärld, bara med "kunskap" för ögonen.
I samma Facebook-grupp hade Stefan Pålsson citerat/sammanfattat följande klipp från GP:

Handbollsklubben RIK:s nya storsponsor Nils Wiberg ville att finansministern skulle verka för fler gymnastiktimmar i skolan, för att förbättra folkhälsan....

Det gav Anders Borg möjlighet att prata skolpolitik.

- Jag har inget emot gymnastik, Men det är matematik och språk som gör mig mest orolig. Vi måste få bättre utbildade lärare, som har bättre betalt för att undervisa mer i de ämnen soim vi har allra svårast för.

Sedan drog han ner kvällens längsta spontanapplåd genom att hylla traditionell katederundervisning:

- Dte är någonting med den här nya modellen, där allt sker med någon typ av gruppdynamik. Vi har inte längre ordning i klassrummet. Det är nästan bara Sverige i hela världen som har prövat det som undervisningsmetod.

Han sa inte att 1894 års skola är förebilden, men principen är den klassiska.

- Alla andra håller fortfarande kvar vid idén att man skall kunna. Sedan sätter läraren ihop prov för att kontrollera vad man har lärt sig. Därefter sätts det ett betyg på det. Det tror jag fortfarande är en modell som är oöverträffad.


Här fick jag ytterligare en puff att förstå hur farligt det är när okunniga politiker uttalar sig.

Liksom när någon hyllade IT-ministerns initierande av digital agenda - men samtidigt framhöll det tråkiga faktumet, att det inte var utbildningsministern utan IT-ministern som kallade till överläggningar. Utbildningsministern har inte med någon digital agenda på sitt bord. Fast den borde ligga där. Överst!

Bra att få påpuff och hjärnhjälp till förståelse.
Snälla bestämmare, tillsätt nå´n skolkunnig på någon av utbildningsdepartementets högsta pall och låt den stå för tyckandet. Som det nu är så tycks det handla om eget godtycke.

4 kommentarer:

  1. Godtycke! Så är det! Många poänger i ditt inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bara upp för mig att jag inte har gjort rätt sedan när min man kom tillbaka till mig, jag är på den här bloggen för att tacka vem den förtjänar. För några veckor sedan var mitt liv i ett fruktansvärt skick eftersom min man lämnade mig och jag tror aldrig att jag skulle få tillbaka honom. Men med hjälp av denna kraftfulla trollformler som heter Dr. Ekpen är mitt liv nu på ett glatt humör, jag måste rekommendera Dr. Ekpens tjänster till alla där ute att de ska kontakta Dr. Ekpen genom dessa uppgifter nedan: ( ekpentemple@ gmail.com ) eller whatsapp +2347051979135 eftersom genom Dr. Ekpen hjälp återupprättades mitt äktenskap.

      Radera
  2. Kloka tankar!! Det måste till folk som förstår vad det handlar om på viktiga positioner.
    Jag är med i gruppen också och är inne och läser med jämna mellanrum, bra tankar man får ibland, och vilka länkar de har med!!

    Twittrar med en del av skolfolket och där får man också många tankar och kunskap.

    Ha en go vecka =D

    SvaraRadera
  3. Det går bara upp för mig att jag inte har gjort rätt sedan när min man kom tillbaka till mig, jag är på den här bloggen för att tacka vem den förtjänar. För några veckor sedan var mitt liv i ett fruktansvärt skick eftersom min man lämnade mig och jag tror aldrig att jag skulle få tillbaka honom. Men med hjälp av denna kraftfulla trollformler som heter Dr. Ekpen är mitt liv nu på ett glatt humör, jag måste rekommendera Dr. Ekpens tjänster till alla där ute att de ska kontakta Dr. Ekpen genom dessa uppgifter nedan: ( ekpentemple@ gmail.com ) eller whatsapp +2347051979135 eftersom genom Dr. Ekpen hjälp återupprättades mitt äktenskap.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas