fredag 26 juni 2026

Dagar i Halmstad

 Det blir inte många knop gjorda för  sommarstugevistandes tanten. Var ju inte meningen heller. 

Känns rätt gott att vara här nere i den rådande värmen. Det är betydligt svalare än hemma i inlandet.

Blir nog att jag ska stanna tills på söndag. Så får vi med oss Ava hem igen, för vidare transport till Ulås och Astrid Lindgrens värld. 

Lite struktur på dagarna... typiskt mej att jag ska ha det...

Morgonpromenad.

Strand.

Lunch.

Läsa i halvskugga på tomten.

En stund ... eller flera... i samspråk med grannen, brukar det också bli.

Gårdagens promenad gick längs havet bort till campingen, Hagön, och hemåt genom stugområdena.



 
En sådan fin katt, behöver man inte kliva på..
 Fast idag då jag gick förbi, var den förstås ändå bortspolad.


Riktiga vågor igår. Gott att bada i! 


Så vackert på vägen  mellan havet och campingplatsen.


Doften av smultronschersmin ligger ljuvligt tung över hela Östra stranden.

 
Jag är ingen husvagnsmänniska. Har nog sovit i husvagn vid tre fyra tillfällen i mitt liv. Och det var länge sedan. Första gången var f.ö. på just denna camping. En midsommar 1977.  Samma sommar som farfar/svärfar tyckte att vi skulle köpa en stuga i Halmstad tillsammans. Jag och C-E betalade 12 500 kr...


Vackert på de smala stigarna, omgivna av fläderblom.


Mötte en barnfamilj på väg från stranden. 

- Där borta är Danmark, sa mamman och pekade. Skolfröken höll tyst och rättade inte .. För det är faktiskt Bjärehalvön som syns vi horisonten. Danmark, Jylland, ligger en bra bit bort.


I morse var det varmare. Valde en kortare väg. Blev ordentligt svettig ändå.


Gick ner till stranden  då jag varit hemma och bytt om. Plötsligt blev det ett himla liv på måsar och trutar. Två tjejer hade lämnat popcornpåsarna öppna då de gick och badade. Det var många som ville kalasa på den. Rena känslan av Hitchocks "Fåglarna". 

Får försöka ta mig en runda för att hitta något att äta.  Det är internationell matmarknad inne stan. Känns lite för trångt för mej. Ska besöka "Istanbul" i stället.

onsdag 24 juni 2026

Dagar med Ava

 Alltid roligt med oplanerade positiviteter. Som två dagar med Ava. Kom som en extra bonus efter midsommarfirandet med familjen.

Det var Johanna som kom på den excellenta idén; Ska du inte åka med oss till Liseberg på måndag? Värnamofamiljen brukar alltid försöka få till ett besök där, innan den stora semesterinvasionen sätter igång.

-Så kanske mormor och morfar kan köra hem dej på tisdag.

Jodå, det kunde vi. 

En mycket nöjd tjej, förfarande blöt, efter att ha åkt FlumeRide fem gånger, lämnades av hos oss strax före midnatt i måndags kväll.

-Jag har åkt Valkyria! var det första hon sa. Valkyria är en av de två berg och dalbanor på Liseberg,  som jag vare sig åkt eller tänker åka. Ser otroligt otäck ut.

På tisdagsmorgonen frågade jag om hon ville åka hem samma dag, eller vänta tills på onsdag. Hon ville gärna stanna hos oss en dag till.



Det blev en riktigt fin dag med promenad, pyssel, läsa böcker. En ta det lugnt dag. Tror att det kändes rätt gott efter att ha umgåtts med kusinerna i fyra dagar.

Så roligt för oss att få en extra dag med henne.

Idag bar det så iväg hemåt.

Lång sovmorgon blev det, men vi hade ju hela dagen på oss, Vi skulle inte vara i Malmö förrän vid femtiden.


Stannade i Oskarsström och åt lunch på Skolbacken, Feldts fina anläggning.

En timme i Halmstadsstugan hann vi med, innan vi körde mot Malmö.

- Kolla här mamma, hur det ser ut när man åker Valkyria.


Gott att vara hemma igen, efter roliga dagar med kusiner, moster och Martin..och mormor och morfar. 

I morgon väntar fritids. Nog kommer Ava att berätta att hon åkt Valkyria, för pedagoger och kompisar!



Jag bestämde mig för några dagar i Halmstad. Morfar åkte hem till katten.

Dags att försöka sova. Nackdelen med att ha stugor som ligger så tätt, det är att man hör grannfruns gälla röst ända i sovrummet. Hoppas att man snart ska gå till sängs där också.


söndag 21 juni 2026

Kyrkogångsdag

 


Söndag i midsommartid. En dag då jag brukar gå till kyrkan. Till min bästa plats för andlighet, en kyrkoruin.

Det brukar oftast var en friluftsgudstjänst i Nittorps kyrkoruin i midsommartid. Jag tycker så mycket om den platsen. Så vackert belägen, mitt på en sommaräng.

Tog mig dit med elcykel. Ett kanske inte helt klokt beslut, då bakdäcket hållit luften dåligt. Men det borde hålla fram och tillbaka. Nu gjorde det inte riktigt det, men hem kom jag ju ändå.

Det var en kort gudstjänst. 30 minuter. Räckte gott, med tanke på de obekväma träbänkarna utan ryggstöd. Prästen var jättebra. En kvinna. Hennes budskap var att kristna människor har ett uppdrag i dag och det är att skapa jämlikhet, vara generös mot de medmänniskor som behöver vår hjälp, att se till alla människors lika värde, att vara välkomnande till dem som kommer till vårt land. Jag nickade instämmande. 

Härliga sommarpsalmer, ackompanjerade på melodica. 


Fika vid hembygdsgården. Trevligt samtal med bekanta Lilian och hennes kompis Eva.Var så inne i samtalet att jag åt upp styvmorsviolen också.


Tog vägen över Nittorps by på vägen hem.


Nostalgi; Oj, så många logdanser man varit på här. Kommer ihåg ställena där folk/ killarna gömde sina pluntor. Nej, jag gjorde inte det... jag var ju den som körde. 
 
Logdansernas tycks vara ett minne blott. Synd, för det var ju nåt som hörde sommaren till.


lördag 20 juni 2026

Åska på ingång?

 Har tagit plats på altanen här hemma. Varmt och gott, men åskmuller på avstånd. Mellan all grönska kan jag se att hotet kommer från sydväst. Så nu är frågan, går det rakt mot oss, eller drar det förbi längre söderut? 

Valde att åka med hem igår. Kändes att det räckte med tre dagar i stugan. Man har blivit gammal, det är trångt med nio personer, eller sju som skulle övernatta om jag stannat kvar. Bäddar finns, men utrymmet är litet.  Så Martin, killarna och Karins familj stannade kvar. Johanna måste hem till hästarna. C-E "måste" alltid hem, så vi tog vägen över Värnamo och lämnade av Johanna hemma hos sej.

Det  blev ett fint dygn med nära och kära 


Malmöfamiljen dök, planenligt, upp på torsdagskvällen. Ava tyckte att mormor skulle  hänga med till lekplats och stora gräsplanen, där midsommarstången just rests.


Lite sen kvällsmat passade alla bra. Vi testade relativt nyöppnade Istanbul. Helt ok mat, men lite rörigt innan vi blev serverade.
 
 
En promenad på stranden innan det var dags att säga godnatt till dem som jobbat och varit på fritids under dagen. ( Ava fotade)

C-E var på plats tidigt på midsommarafton. När Värnamofamiljen anlände hade det redan blivit varm och solig förmiddag.

Midsommarlunch med sill, lax och köttbullar till barnen. En tur bort till det traditionella midsommarfirandet med lotterier av olika slag.



Inget av barnen ville dansa, så vi gick tillbaka till stugan. Där fanns det skugga att tillgå, för på tidig eftermiddag så hade det blivit ordentligt varmt. 

( Där kom regnet, åskan är inte kraftig än. Flyttar in och sätter mej under takfönstret på ovan våningen. Gillar att höra regnet slå mot rutan)

Gick tillbaka och kollade om vi hade vunnit. Det hade vi. Konrad mest av alla. Har sett det tidigare, han brukar vara den som vinner de högsta vinsterna. En stor darttavla fick pappa Martin släpa hem till stugan. Konrad bar gärna burken med stora hembakade knäckkakorna. För egen del vann jag en ljuslykta. Den kan säkert komma till användning framåt hösten.








Äntligen dags för bad. Så härligt det var i vattnet. Och så skönt att äntligen få svalka av sej. Jag njöt länge i badet, barnen badade ännu längre.

Jordgubbstårta väntade då vi kom upp till stugan. Supergott med lemoncurd, jordgubbar och grädde.


Dags för grillmästaren att ta över. Hamburgare, korv av olika slag samt grillade grönsaker passar utmärkt på midsommar. Något som både barn och vuxna gillar.


Karl-Petter ville utmana mormor respektive morfar på Uno, innan vi åkte hemåt. Han vann över oss båda. 


Gott att sova i invanda sängen. 

Gick  ut i trädgården och plockade ihop en midsommarbukett, efter frukost.

Det grönskar och det blommar. Ännu bättre kommer det att växa efter regnskuren, som just håller på att ebba ut. Åskan höll sej på behörigt avstånd. Få se om den kommer tillbaka. Om inte, så får det bli en cykeltur i godan ro, efter lunch,  bara för att njuta av alla blommor längs vägrenen.

torsdag 18 juni 2026

Bara vara

 Bara vara, det är något som många av oss behöver öva på. Jag hör till den skaran.Bästa  träningstillfällena, det är att ta någon alldeles egen dag i halmstadsstugan. Det funkar någorlunda bra om C-E är med, men allra bäst är det med hel ensamhet. Ingen att ta hänsyn till. Idag har varit en sådan dag. Eller rättare sagt, sedan igår sen eftermiddag så har jag varit alldeles solokvist i stugan..

Tog med vår gamla, ännu väl fungerande,  dator. Den får stanna hela sommaren . När det installerades bredband i stugområdet för ett antal år sedan, så tyckte jag att det var onödigt i den gamla stugan. Passade inte riktigt in i miljön. Men C-E hade bestämt sej och det var bra. Numera har vi bredband juni-september. Det har vi haft stor nytta av.

Så det blev två filmer på svtplay igår. Två svenska filmer. Tror att jag sett den ena för ett antal år sedan.Båda var riktigt bra..På ollka sätt. " Gula citroner små" och "Hemma".

Utanför stugan ösregnade det. Mörkret föll utan att jag riktigt lade märke till det.I vår gamla stuga får man gå ut, och gå runt  knuten, för att komma till toalett och dusch. Inte många steg, men det räckte för att jag skulle vara tacksam för möjligheten till värme via element inomhus.

Vaknade utsövd, men med stela axlar. Nackdelen att ha sovit i för mjuk säng. Inbillar jag mej.

Kände att jag behövde gå av mig stelheten och tog en promenad genom fem olika stugområden, för att komma till den här nedgången till havet. Otroligt så många stugor här finns. De allra flesta ganska nybyggda. Ganska tomt då jag gick på de trånga gatorna idag. I kväll lär det  nog bli betydligt mer mänsklig närvaro i stugorna.


Det gick vågor idag. Tog av sandalerna och vadade i vattnet en bit. Lite småkallt, men klart badbart. Men jag är lite feg. Jag vill inte bada emsam då det går så pass kraftiga vågor.

Lite kaffe i stugan. Tog med koppen till bästa sommargrannen, då hon satt i utemöblen och band en midsommarkrans till sin dotterdotter. Hon är händig, Lena. Jag skulle inte få ihop det så fint.

Dags för lunch. Jag hade redan tidigare bestämt mig för en cykeltur in till stan, för att äta på den indiska restaurangen.

Möttes av denna färgprakt, då jag kom fram till cykelparkeringen vid torget.

Även salladen som serverades före den beställda kycklingrätten, var färggrann och smakfull. 99 kr för sallad, mycket god kycklingrätt och naan. Det priset är svårt att slå.

Nu blir det ofta kostsamt när denna tanten kommer till stan ändå. Har nog en släng av Shopoholic. Grannfrun, Lena, berättade om en ny affär som hon besökt igår.  Mina steg drog, helt utan min medverkan, just dit. Mycket märkligt att förvandlas till en robitluknade individ... Hittade förstås direkt en top och en byxkjol. 25 % rabatt. Naturligtvis blev det att köra hem en rosa påse i cykelkorgen. Trots att jag inte behövde. Men villhövde är  väl också ett ord.

Stannade till i Picassoparken och tog ett foto på planteringen. Där är det lila och gult som gäller. Väldigt vackert!

I eftermiddag har solen drivit bort morgonens moln. Det blåser fortfarande, men i trädgården är det skönt. Har tillbringat flera timmar i den lilla oasen på baksidan av huset. Totalt avskilt. Bara ljud som slår igenom. Kan fortfarande höra havets brus. Då och då överröstat av trafikbuller, som tenderar att komma alltmer frekvent, allt eftersom eftermiddagen lider. Skator, råkor hörs också , liksom då och då pipet från pilfinksungarna som har sitt bo vid lillstugan.Antagligen under taket.


Jag har flyttat över sängkläderna till lillstugan. Karin med familj är väntad framåt kvällen. De får ta huset tänker jag. I natt blir det hård sängbotten för mej. Är faktiskt bättre för ryggen än den mjuka.

I morgon anländer resten av vår lilla familj. Då lär det bli full fart igen. Tror ändå att jag kan ta det rätt lugnt. C-E brukar fixa det mesta av lunchen, Macke fixar kvällens grillning.  Få se om jag blir tårtansvarig, eller om döttrarna fixar det. Det mesta av maten finns i kyl och frys. Jordgubbar har malmöborna lovat att ordna.

Önskar alla en fin midsommar!


tisdag 16 juni 2026

Plötsligt är det midsommartid

 Man hänger inte med. Antagligen är det sämre med medhängandet när man blir äldre.  Inser att det helt plötsligt är midsommartid! På söndag infaller årets längsta dag, och innan dess så vi fira midsommar.  Sen så går det mot mörker igen.

Nej, inte behöver man måla fan på väggen ännu. Dagarna är onödigt långa. Man går och lägger sig medan det ännu är ljust utanför fönstret. Vaknar man, vilket jag ofta gör vid tre, halv fyra tiden på morgonen, så hör man fågelsången genom det delvis öppna fönstret. Nätterna blir aldrig riktigt mörka. Det är först om två månader som man börjar märka att det går mot höst. Så det är bara att ta vara på sommardagarna. Svensk sommar behöver inte innehålla så många dagar med högsommarvärme. Det är bara jobbigt.... Jag är fullt nöjd med dagens väder, sol, moln, lite vind, knappa 20 grader.

Tog en promenad efter gympasset, en runfa som går förbi torvbrytnings-mossen.


Det var ingen aktivitet där idag. Tycks dom om man liksom harvat upp hela området, gissningsvis för att få det så torrt som möjligt.

Läste just på Facebook att det kommer aktivister till mossen i sommar också. Beundransvärda eldsjälar som aldrig ger upp. Man lär iaf sätta Borås-polisen i arbete. Förra året var där ett par piketer och ett par polisbilar dagligen under en månads tid. Läste också att torven kommer att fraktas till Göteborgs hamn, för att skeppas till Nederländerna. Där ska den användas till  odlingar av tulpaner och champinjoner. Känns tokigt att våra våtmarker ska förstöras för att holländare ska odla tulpaner....Men det är väl mycket man inte förstår.



Lingonen blommar för fullt. Det tycks kunna bli mycket bär även detta år. Gillar att plocka lingon... lättplockade och lättillredda. 



Bonden i vår by, ja, det finns bara en kvar,  har sått någon oljeväxt i en blandning med vallväxter. Tror att det kan vara ryps. Mycket vackert. Synnerligen väldoftande. Förstaskörden var slagen på andra sidan vägen. Nyslaget gräs doftar så gott.

När jag flyttade hit för 47 år sedan, så fanns det fem lantbruk i byn. Bl.a. makens föräldrars gård. Idag är det bara en ung kille som driver lantbruk. Köttdjur. Jag tror att han har  vanligt jobb vid sidan om också.  Är tacksam att han ser till att hålla de flesta av byns åkrar och ängsmarker öppna, genom att odla gräs och vallväxter samt genom att djuren betar i de gamla hagmarkerna.



 En sista doft av syrener, det kunde jag få vid grannhuset.  I norrläge har de ännu inte hunnit vissna. 

Den vackraste tiden, den är nu... eller har den kanske redan varit? 

Inköpslistan  inför midsommar är nedtecknad. Den blev lång. Vi kör ner till Halmstad med allt som behövs i morgon.Jag stannar kvar, medan C-E åker hem och gör katten sällskap.

söndag 14 juni 2026

Fotboll

 Det är mycket med fotboll idag. I radio pratas fotboll, i tv pratas fotboll. När dagen gryr i vårt Sverige, så är det dags för överbetalda pojkar i blågul dräkt att visa vad de går för.

Man kan tycka mycket om fotboll. Jag är positivt inställd i stort. Jättebra för barn och ungdomar. Rörelse och gemenskap. Gäller säkert långt upp i åren. Tror att man har väldigt kul och väldigt fin sammanhållning i lägre seriespel. Kanske ända  upp på elitnivå. Men baksidor finns. Framförallt de s.k. supportergrupperna som drar till sig folk som tycks vara mer intresserade av att ställa till  oreda än att heja fram sitt lag.

Sen är det de ohemula summorna som betalas för toppspelare. Helt sjukt i mina ögon. 

Fotboll har definitivt en funktion att fylla. Antagligen även för att delar av publiken kan få avreagera sina instängda känslor. Tror att att priset för en fotbollsbiljett kan ha skyddat mot både barnmisshandel och hustrumisshandel.

Om det blir fotboll för min del i tidig morgon, det vet jag inte än. Ställer ingen klocka... men ibland händer det  att jag vaknar upp vid den tiden ändå, och då kan jag ju sätta på tvn. 

Idag har vi sett fyra fotbollsmatcher. Tjugominutersmatcher. Konrads lag spelade cup i Tenhult. En jättestor "cup", som under två dagar samlade närmare 200 lag med 7-9 åriga killar och tjejer. Karl-Petters lag spelade igår. Då de hade svårt att få ihop ett lag, och det var ok med ett par överåriga i varje lag, så var Konrad med där också.

Det blev fantastiska resultat för det laget. Nu blir det inga riktiga vinnare i dagens cupspel numera. Alla är vinnare och får medalj.


Konrads ordinarie lag hade  betydligt tuffare motstånd idag. I en match ( av fyra) blev det  storförlust. I två jämna matcher blev det uddamålsförlust  och i den sista dominerade Bor och vann med 3-1.  Det är kul att se barnen spela fotboll. Allra roligast var sjuåringarna som spelade i tremannalag på miniplaner. Så glada de var då bollen rullade in i det lilla målet.


Konrad gjorde två eller tre mål, samt flera målgivande passningar. Lite trött verkade han dock, var inte uppe i sin toppnivå. Men det är ju inte så konstigt, två matchdagar i följd måste kännas av, även för en nioåring.