tisdag 26 april 2011

Påskpunkt

Så var det vardag igen och påskpunkt för denna gång.

Fast riktig vardag blev det inte, det var det alldeles för mycket kalasväder kvar för att bli.
Tycker iallafall jag.

Hoppade över spinningen i går och tog en runda på cykel i stället. Kom fram till att det frestar på betydligt mer att föra hundra kilo kärring framåt, och speciellt i motlut, än vad det gör att sitta på en cykel som står still.
Betydligt mer njutning att ta en naturrunda än att sitta inne i träningslokalen, speciellt i dessa vitsippstider.

Ser ut som västsidan av sydsvenska höglandet ligger tre dagar efter norra Skåne i vitsippsblomning. Tog en promenad i dag också, och konstaterade att nu är det lika vitt här som det var på Linderödsåsen i lördags.



Otroligt vackert!


Gick ganska så bra att vakna till ny skolvecka i morse. Kände mig utvilad efter det långa lovet.

Det blev "katederundervisning" en stor del av dagen. Eller rättare sagt "vita tavlan-utgångspunktundervisning."

Mycket berättande och en del dramtiserande i berättandet. Tänkte på såväl Björklund, Gärdenfors som Robinson i samband med att jag undervisade om påsken och påskens traditioner.

De allra flesta nio-elvåringarna lyssnade mycket uppmärksamt och kom med inlägg och frågeställningar. Detta, trots att jag körde "stand up education " i nästan två timmar.


Så den under reflektionen som automatiskt sätter igång under en promenad, så fastslog jag ( återigen) med bestämdhet att det är väl ändå alldeles för mycket fokus på ett sätt att lära, må så vara problemlösande, It-baserat, faktasökande, grupparbete, eget arbete, berättande eller katederundervisning.


Jag är helt säker på att det är variation i undervisningen som skapar den bästa förutsättningen för lärande. Så lita på att varje lärare klarar denna balansgång, i stället för att peta i allt vad vi gör.
Nog om skoltyck för denna gång. I morgon ska vi spela in "Teddybjörnen Fredriksson" inför årets Schoolovision. Övade idag ... med levande elevorkester, jättekör, gossedjur och två solister.

Hoppas att vädret består, så att vi kan spela in utomhus!

Vedstaplar kan också varieras. Tycker att det är vackert med vedhögar. Påminner om barndomen, då jag fick tio öre för varje korg som jag bar in i skydd, när veden var torr. Bra sommarjobb vad det gäller styrketräning iallafall!





1 kommentar:

  1. Ja, nu är vi inne i en härlig tid, vacker och alldeles underbar...
    Påsklovet har verkligen varit uppvilande, märkte jag när skolan drog igång igen, studasde upp ur sängen och tog en tidig promenix innan det bar iväg.
    På plats var alla positiva och glada, så solen gör underverk =)

    Klokt att variera sig, det är vad vi gör utan att tänka på det tror jag. Jag hoppas iaf att alla gör det så kunskapen lärs in på olika sätt.
    Fortsatt god arbetsvecka!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas