onsdag 22 februari 2012

Vanlig vardag


Idag var det yogadag. Tre veckor sen senaste gången. Idag var det uppställning i ring som gällde, det skulle enligt erfarna yogare ge mer energi till hela gruppen än vad  en lektion stående med allas näsa åt samma håll gör. 
Svårt att förstå för en  nybörjare, men det kan nog ändå vara så.... Det kändes bra, och jag känner mig ovanligt energifull så här efteråt.
En klart rekommenderbar träningsform är det iallafall.... med deltagare i alla åldrar från knappa 20 år till dryga 60.
Vid den avslutande avslappningen, då jag i tankarna tidigare vandrat till en insjö, vandrade tankarna nu iväg till Madeira. Kom i avslappnande tankar fram till att jag längtade mest till de  olika vandringarna i växlande molnighet och ljummen temperatur.

Annars är det vardagen som gäller igen.
En positiv skolvardag. Igår hade vi besök av Åsa från Bibeläventyret. Bra att få in expertkunskap och nytt ansikte.  Svenska kyrkan står för kostnaden för alla klasser i minst två av kommunens pastorat. Superkul att en förfrågan - med tips från Inga - gav resultat.

Resultat ger det också att skicka vidare de möjlighetslänkar som Skolväskan, Overview lärare och Webbstjärnan ger på via FB. Tack vare det så har Christian Lundahls föreläsningar blivit kända även i vår kommun. 
Igår kollade jag en superintressant föreläsning på nätet där Jacob Möllstam berättade hur han använder social medier i undervisningen. Tack vare sociala medier kunde jag både få bekräftelse och nya tankar/idéer - som kan spridas vidare tack vare en lyssnade utvecklingsledare.....

Före lovet var vi Navet. Har tidigare varit lite kritisk mot deras material - och är det fortfarande vad det gäller deras köpelåder till överpris. Men lånelådorna är bra, har både matte och ellådan igång. Och eleverna tycker att det är både lärorikt och kul! 

Via postmannen - brevbäraren - kom den beställda boken " Laborativ matematik". Läste om den via en länk på Ingas matteblogg. Verkar riktigt bra och lättanvändbar.

I morrn har jag terminens sista föräldrasamtal. Roligt och utvecklande med samtal, men samtidigt tar det mycket tid och kraft. Så det är alltid gott när det är avklarat.

Vanlig vardag igen efter den härliga semesterveckan. Men jag gillar den vanliga vardagen också.





2 kommentarer:

  1. Så skönt att ha alla samtal bakom sig. Vi har inte börjat våra än. Så olika man tänker. Fullt ös hos dig som vanligt då. Du hinner med så mycket tycker jag som bara står och stampar känns det som. Men imorgon ska jag hålla sista delen av NTA-kursen i Mönster och Algebra.

    SvaraRadera
  2. Hej på dej du!

    Yoga låter spännande... har visserligen provat på en sådan där prova på dag med jobbet för många år sedan. Minns att det var förenat ,ed mer svårigheter än jag trott förut. Mycket handlade om balanser och efter som den blivit så risig hos mig hade jag nog med att fokusera på att vara stabil i mina rörelser ;-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas