fredag 13 april 2012

Webbstjärne-wisdom


Visst blev jag besviken. Tyckte att vårt bidrag till Webbstjärnan, bokklokt.se, borde kunna placera sig bland de hundra första. Intressant innehåll, många elever har varit delaktiga, klar koppling till läroplanen, lättläst och enkel, snygg layout. Många elever har tvingats tänka på hur de skriver, därför att de skriver för publik.
Många har tyckt att det varit roligt att skriva om en bok som man läst, därför att man gör det på datorn och för publik. Det blir på riktigt!

I  morse, när jag satte på  datorn, så var de mellan 400 och 500 bidrag som gått igenom granskning nummer två, utlagda på webben. Bookklokt var inte med. Blev skitbesviken! Uttryckte min känsla i kommentarsfältet, fick ganska snabbt ett svar - alla bedömningskriterier var inte godkända.

De andra två bloggarna som mina elever har, var heller inte godkända. Varför man underkände en av dem, kan jag förstå, källanvisningar saknades. Den andra bloggen, tjejernas djurblogg, var helt skriven av dem själva... liksom att bilderna var egna kamerabilder ....men kanske de tagit fakta någonstans, där inte källan angivits.

När jag började med webbstjärnearbetet i höstas, så skrev någon en kommentar till Webbstjärneanvändaren på Facebook, att den skulle vinna tävlingen. Nio priser delas ut i olika klasser. Från början var det ca 2000 anmälda lag. När första gallringen gjordes, och alla Grimsåsskolans lag fanns med, så var det drygt 1000 lag kvar. Så det är inte SÅ lätt att vinna tävlingen. Jag för min del kommenterade att jag tänkte lära mig en massa under tidens gång.

Känner att det var först idag som jag fick webbstjärnewisdom.
Tiderna har ändrats, och det är inte lätt för en 58-årig lärartant att hänga med.
Jag vill ju gärna ha en bra arbetsprocess, som utvecklas efterhand, och ett bra slutresultat.
Men det är inte riktigt så man tänker idag. De handlar mer om upphovsmannarätt och källanvisningar och det handlar om att slå sig för bröstet och tala om varför man gjort ett bra jobb.
Det sista har jag helt missat med min egen klass.

En glädjekälla fanns dock. Och det känns som den glädjekällan är dubbel. Tyckte att sexorna gjort ett så bra och stort jobb med stormaktstiden, så att det var värt att lägga upp som webbstjärnebidrag. Det har varit två blogginsatta tjejer som gjort det mesta arbetet, och de har fått med allt i bedömningskriterierna och gått vidare.
Känns dubbelt kul att den kursdag som jag var på förra året, kunde göra att någon annan än min egen klass fick del av det jag fick del av. Dessutom måste tjejerna ha läst på det här med att tala om varför de ska vara värdiga vinnare lite extra, för jag hade helt missat detta. Kanske för att inte gilla "kaxíghet".
Nu önskar jag sexorna jättemycket lycka till och tycker att det är så kul att mitt lilla frö vuxit till en så stor planta.  Tänker lyckönska dem i veckan, bjuda på en glasstrut och be de båda "fronttjejerna" visa på vad de gjort, som vi missat i vårt arbete. På så sätt blir det webbstjärnewisdom även för min 4-5a.

För visst ska vi var med nästa år. Ska för egen del ändra på några saker:

  • Tre - fyra olika inriktningar/grupper, som bestäms i början av höstterminen Sen är ju frågan var vi hör hemma, när vi jobbar i åk fem-sex? I grupp åk 1-5 eller i grupp åk 6-9? 
  • Detta året så fick inte eleverna vara med och bestämma innehåll, det ska de få nästa år.
  • Alla ska vara medvetna om att det är en tävling redan från början. I år fick min klass veta det bara för några veckor sedan.
  • Vi ska gå igenom bedömningsgrunderna tillsammans och diskutera vad det innebär.
  • Tillsammans göra kopplingar till läroplanen.
  • Regelbundet arbete, det ska vara viktigt, sextio minuter per vecka. ( Har vi bara haft under vårterminen detta år)

Har lärt mig en hel del idag... bra! Önskar att många av mina kollegor kunde jobba med Webbstjärnan, skulle så gärna vilja visa för kollegor i kommunen och i grannkommunerna. För även om det var en del som fattades denna gång, så har det varit ett bra arbete. Eleverna har varit tvingade att tänka på hur de uttrycker sig, och på att de inte kan hämta texter och bilder hur som helst.
Så nu när jag fått webbstjärnewisdom, ja, då går vi för seger nästa år .... eller iallafall mot en plats bland de hundra bästa bidragen.

Återigen; Lycka till sexor!



1 kommentar:

  1. Alltid tråkigt att inte få den uppskattning man förtjänar. Hoppas dina elever inte tappar sugen utan fortsätter ännu mer taggade nästa år. det har varit bra grejer de gjort. Jag startade aldrig något webbstjärnejobb i år. Dels pga att jag var sjukskriven i början och tyckte det var svårt att komma igång sen. Dels för att jag inte har en egen klass utan måste jobba med andra. Jag valde då att introducera geocaching i femman. Vi kanske kan göra något i sexan. Trevlig helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas